Nauczanie fonetyki języka polskiego z perspektywy logopedycznej – studium przypadku studentów z Chin

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.05

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy, kompetencje fonetyczno-fonologiczne, postępowanie logopedyczne

Abstrakt

W artykule poruszono zagadnienie włączania etapów postępowania logopedycznego oraz stosowanych w ramach logopedii metod do procesu nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego. W ramach studium przypadku ukazano, że ich zastosowanie ułatwiło ustalenie charakteru występujących u słuchaczy odstępstw od normy oraz zaprojektowanie kompleksu celowych działań służących podnoszeniu kompetencji fonetyczno-fonologicznych. Zaproponowane rozwiązania odnoszą się do grupy osób z pierwszym językie

Biogram autora

Iwona Kaproń-Charzyńska - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Iwona Kaproń­ Charzyńska – dr hab., prof. UMK, Instytut Językoznawstwa, Katedra Języka Polskiego, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, Polska.

Językoznawca, absolwentka studiów podyplomowych w zakresie logopedii. Jej zainteresowania badawcze obejmują leksykę współczesnej polszczyzny, morfologię, pragmatykę, problemy teoretyczne językoznawstwa oraz rozwój mowy dziecka. Jest autorką trzech monografii: Derywacja ujemna we współczesnym języku polskim. Rzeczowniki i przymiotniki (Toruń 2005), Pragmatyczne aspekty słowotwórstwa. Funkcja ekspresywna i poetycka (Toruń 2014) i Kształtowanie się systemu językowego w zakresie kategorii przypadka rzeczowników u dzieci 5- i 6-letnich (Toruń 2016, wspólnie z Joanną Kamper­ Warejko).

Bibliografia

Bielawska M., 2018, Jak wspomagać rozwój językowy dzieci wielojęzycznych? Postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Logopaedica Lodziensia”, nr 2.

Biernacka M., 2015, Nauczanie fonetyki języka polskiego jako obcego w świetle technik nauczania wybieranych przez autorów współczesnych podręczników, w: Gaze M., Góralczyk­‑Mowczan P., red., Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców, t. 3, Łódź.

Cieszyńska­‑Rożek J., 2015, Metody badania systemu językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych, w: Milewski S., Kaczorowska­‑Bray K., red., Metodologia badań logopedycznych: z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk.

Cieszyńska­‑Rożek J., 2018, Glottodydaktyka i logopedia (metoda krakowska), https://szkolap olska.is/szkola/biezace­‑informacje/glottodydaktyka­‑i-logopedia­‑metoda­‑krakowska [dostęp: 17.02.2019].

Czaplewska E., 2015, Diagnoza zaburzeń rozwoju artykulacji, w: Czaplewska E., Milewski S., red., Diagnoza logopedyczna, Gdańsk.

Czempka­‑Wewióra M., Graboń K., 2017, Diagnoza i postępowanie logopedyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (19).

Demel G., 1978, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa.

Demel G., 1987, Elementy logopedii, Warszawa.

Grabias S., 2012, O ostrość refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania, w: Milewski S., Kaczorowska­‑Bray K., red., Logopedia. Wybrane aspekty historii, teorii i praktyki, Gdańsk.

Jastrzębowska G., 1998, Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole.

Kania J.T., 2001, Szkice logopedyczne, Lublin.

Kamper­‑Warejko J., Kaproń­‑Charzyńska I., 2015, Błąd wymowy czy wada wymowy. Rozważania na marginesie nauki języków obcych, „Linguododactica”, t. XIX.

Kubicka E., 2010, Miejsce fonetyki w nauczaniu języka polskiego – teoria a praktyka, w: Taczyńska K., Birecka K., red., Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Toruń.

Künstler M.J., 2000, Języki chińskie, Warszawa.

Kyrc B., 2018, W poszukiwaniu narzędzia diagnostycznego – ocena kompetencji językowej dzieci dwujęzycznych na etapie wczesnoszkolnym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 25.

Madelska L., 2010, Między logopedią a glottodydaktyką, „Wielkopolski Przegląd Logopedyczny”, nr 1/9.

Majewska­‑Tworek A., 2005, Trudności fonetyczne i fonologiczne niemieckojęzycznych studentów uczących się języka polskiego jako obcego, w: Garncarek P., red., Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa.

Malejka J., 2007, Jak uczyć Chińczyków wymowy polskiej, w: Studia polonistyczne w Azji, Department of Polish Studies East European and Balkan Institute Hankuk University of Foreign Studies, Korea; Embassy of the Republic of Poland in Korea, Seul.

Minczakiewicz E., 1987, Logopedia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Kraków.

Młynarczyk M., 2013, Artykulacja polskich głosek u chińskich studentów uczących się języka polskiego, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, nr 3551, „Studia Linguistica”, nr XXXII.

Młyński R., 2012, Dwujęzyczność dziecięca w perspektywie glottodydaktyki i logopedii, w: Michalik M., Siudak A., Orłowska­‑Popek Z., red., „Nowa Logopedia”, t. 3, Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji, Kraków.

Pilch T, Bauman T., 2010, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa.

Pluta­‑Wojciechowska D., 2015, Wymowa cudzoziemców uczących się języka polskiego jako L2 w oczach logopedy: rekonesans zagadnień, „Forum Logopedyczne”, nr 23.

San Duan­‑mu, 2007, The Phonology of Standard Chinese, Oxford & New York.

Seretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.

Styczek I., 1981, Logopedia, Warszawa.

Sołtys­‑Chmielowicz A., 2008, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków.

Szmidt D.T., Castellví J., 2011, Cechy charakterystyczne fonetyki polskiej w nauczaniu Katalończyków, w: Nycz R., Miodunka W., Kunz T., red., Polonistyka bez granic, t. 2, Kraków.

Świstowska M., 2011, Między logopedią a glottodydaktyką. Zastosowanie metod logopedycznych w nauczaniu polskiego jako obcego, w: Nycz R., Miodunka W., Kunz T., red., Polonistyka bez granic, t. 2, Glottodydaktyka polonistyczna – współczesny język polski – językowy obraz świata, Kraków.

Tambor J., 2010, Nauczanie wymowy polskiej. Trudności różnych grup cudzoziemców, w: Achtelik A., Kita M., Tambor J., red., Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego, t. 2., Katowice.

Tambor J., 2012, Poprawna wymowa polska. Przewodnik dla cudzoziemców i ich nauczycieli, w: Maciołek M., Tambor J., Głoski polskie. Przewodnik fonetyczny dla cudzoziemców i nauczycieli uczących języka polskiego jako obcego, Katowice.

Węsierska K., 2014, Interwencja logopedyczna w przypadku jąkania u osób bilingwalnych, w: Kuros­‑Kowalska K., Loewe I., red., Dwujęzyczność, wielojęzyczność i wielokulturowość. Szanse i zagrożenia na drodze do porozumienia, Gliwice.

Wiśniewski M., 1998, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń.

Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.

Wójtowicz J., 1980, Wymowa polska a nauczanie cudzoziemców, w: Lewandowski J., red., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Kaproń-Charzyńska, I. (2020). Nauczanie fonetyki języka polskiego z perspektywy logopedycznej – studium przypadku studentów z Chin. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 65–75. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.05