Homo migrans. Miejsce literatury dla dzieci i młodzieży w edukacji empatii

Autor

Słowa kluczowe:

migration, intercultural education, pedagogy, children's literature

Abstrakt

The paper is an attempt to present the ways of functioning of the migration issue in the latest Polish literature for children and young people, which uses a certain universal topos, namely the home and narratives related to hospitality, when presenting the phenomenon studied. Such a problematised view of the issue is inscribed in the reflection on intercultural education, under the patronage of the philosophy of love and compassion represented by Martha Nussbaum. The assumptions of the humanistic philosophy of love will be confronted with the (pre-)school and school practice preparing children to meet the Other.

Bibliografia

Bardijewska L., 2016, Kot Karima i obrazki, ilustr. Sędziwy A., Łódź.

Buczyńska­-Garewicz H., 2006, Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków.

Cholewińska K., 2016, Wszyscy jesteśmy Kalibanami: (post)kolonialne wizje latynoamerykańskiego podporządkowania, „Annales Universitatis Mariae Curie­-Skłodowska”, nr XL, 1.

Combrzyńska­-Nogala D., 2018, Wysiedleni, ilustr. Kozieł­-Nowak M., Łodź.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, ilustr. Szymanowicz M., Łódź.

Gawryluk B., 2010, Moje Bullerbyn, ilustr. Talarek N., Łodź.

Gortat G., 2017, Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo, ilustr. Sztyma M., Warszawa.

Houston K., 2017, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. Lipszyc P., Kraków.

Jak rozmawiać o uchodźcach. Przewodnik dla nauczycieli i scenariusz dwóch lekcji, 2016, Warszawa.

Kingsley P., 2017, Nowa Odyseja. Opowieść o kryzysie uchodźczym w Europie, przeł. Paszkowska A., Warszawa.

Kopaliński W., 1991, Słownik symboli, Warszawa.

Maliszewski K., 2015, Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu „Medium Mundi”, posłowie Sławek T., Katowice.

Marmurowicz M., Kuklo J., 2014, A w moim mieście jest inaczej, Bruksela.

Mateo J.M., Pedro J.M., 2013, Emigracja, przeł. Jordan M., Piaseczno.

Mikołajewski J., 2016, Wędrówka Nabu, ilustr. Rusinek J., Kraków.

Mikołajewski J., 2015, Wielki przypływ, Warszawa.

Nowak­-Dziemianowicz M., 2016, Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wrocław.

Nussbaum M.C., 2018, Nowa nietolerancja religijna. Przezwyciężyć politykę strachu w niespokojnych czasach, przeł. Szymański S., przedm. Kuisz J., Warszawa.

Piątkowska R., 2017, Hebanowe serce, ilustr. Szymanowicz M., Łódź.

Platon, 1959, Teajtet, przeł. Witwicki W., Warszawa.

Rowicki P., 2017, 16.10 do Bergamo, Łódź.

Saryusz­-Wolska M., Traba R., Kalicka J., red., 2014, Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, 2014, Warszawa.

Sławek T., 2015, U­chodzić, Katowice.

Sławek T., 2013, Gdzie? […], w: Sławek T., Kunce A., Kadłubek Z., Oikologia. Nauka o domu, Katowice.

Sławek T., 2006, Przeciw swojskości. Piwnica i studnia, w: tegoż, Żaglowiec, czyli Przeciw swojskości. Wybór esejów, Katowice.

Witek R., 2016, Chłopiec z Lampedusy, ilustr. Rusinek J., Łódź.

Zbroja J., 2015, Matylda wyjeżdża, ilustr. Petersen K., Łomża.

Netografia

Agamben G., My, uchodźcy, http://recyklingidei.pl/agamben­my­uchodzcy [dostęp: 20.05.2018].

Pobrania

Opublikowane

2020-07-14

Jak cytować

Wójcik-Dudek, M. (2020). Homo migrans. Miejsce literatury dla dzieci i młodzieży w edukacji empatii. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 31–50. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9417

Numer

Dział

Spotkania – rozpoznania – dialog