Transmedialność jako transkulturowe doświadczenie ucznia

Autor

Słowa kluczowe:

transmediality, transculturality, interculturality, students with migration experience

Abstrakt

Designing classes with the contribution of students who experienced migration and those without similar experiences becomes a didactic, pedagogical and cultural challenge. The aim of this paper is to analyse such phenomena in culture, which may provide inspiration for teachers as to how to think about teaching Polish culture in primary and secondary schools. The field for investigation is defined by the categories of transmediality and transculturality, since in the author’s opinion the constant experiencing of transmediality and transmedia storytelling in culture results in transcultural experiences. The author’s deliberations are based on examples from experimental poetry, forum theatre and ambient literature.

Bibliografia

Besnard J.-P., 2014, Theatre forum, Clermont–Ferrand.

Brooks R.A., 1990, Elephants Don’t Play Chess, „Robotics and Autonomous Systems”, t. 6.

Cushner K., 2009, Human Diversity in Education: An Integrative Approach, New York.

Dziak A., 2016, Teksty kultury uczestnictwa w szkole, w: Dąbrówka A., Maryl M., Wójtowicz A., red., Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa.

Gębal P., 2018, Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno­inkluzyjne, Kraków.

Jenkins H., 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Bernatowicz M., Filiciak M., Warszawa.

Kaczmarczyk K., 2017, O podstawowych założeniach narratologii transmedialnej i o jej miejscu wśród narratologii klasycznych i postklasycznych, w: Kaczmarczyk K., red., Narratologia transmedialna. Teorie, praktyki, wyzwania, Kraków.

Lakoff G., Johnson M., 1980, Metaphors We Live By, Chicago.

Lakoff G., Johnson M., 1999, Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought, New York.

Lipińska E., Seretny A., 2018, Od języka pierwszego przez odziedziczony i drugi do języka ojczystego – o polszczyźnie polskiego ucznia imigranta/reemigranta, w: Gębal P., red., Edukacja wobec migracji. Konteksty glottodydaktyczne i pedagogiczne, Kraków.

Maryl M., 2016, Teksty – kultury – uczestnictwa, w: Dąbrówka A., Maryl M., Wójtowicz A., red., Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa.

Menary R., 2010, Introduction to the Special Issue on 4E Cognition, „Phenomenology and the Cognitive Sciences”, t. 9, nr 4.

Moryń M., 2008, Patos życia a doświadczenie w „Nowej fenomenologii” Hermanna Schmitza, „Słupskie Studia Filozoficzne”, nr 7.

Pamuła­-Behrens A., Szymańska M., 2018b, Nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji, „Języki Obce w Szkole”, nr 2.

Ryan M.-L., 2015, Transmedia Storytelling. Industry Buzzword or New Narrative Experience?, „Storyworlds: A Journal of Narrative Studie”, nr 2 (7).

Welsch W., 1998, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, w: Kubicki R., red., Filozoficzne konteksty koncepcji rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, Poznań.

Wilkoszewska K., 2004, Estetyka transkulturowa, Kraków.

Wilkoszewska K., 2010, O możliwości dzielenia doświadczeń. Perspektywa transkulturowa, „Annales Universitias Mariae Curie­Skłodowska”, vol. XXXV.

Załuski T., 2010, Transmedialność?, w: Załuski T., red., Sztuki w przestrzeni transmedialnej, Łódź.

Netografia

Duch W., 2007, Neuroestetyka i ewolucyjne podstawy przeżyć estetycznych, http://www.fizyka.umk.pl/publications/kmk/07-Neuroestetyka.pdf [dostęp: 20.06.2018].

Pamuła­-Behrens A., Szymańska M., 2018a, Metodyka nauczania języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji. Metoda JES­PL – MATEMATYKA, Kraków, http://fundacjareja. eu/do­pobrania/ [dostęp: 30.03.2019].

https://breathe­story.com [dostęp: 30.03.2019].

http://www.loesje.pl/images/stories/plakatypdf/2018/Moja_mowa.pdf [dostęp: 30.03.2019].

Pobrania

Opublikowane

2020-07-14

Jak cytować

Chawrilska, I. (2020). Transmedialność jako transkulturowe doświadczenie ucznia. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 235–245. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9432

Numer

Dział

Doświadczenia transkulturowości w edukacji