Cudzoziemcy w świecie słów, czyli Wielki słownik języka polskiego PAN w perspektywie glottodydaktycznej

Autor

Słowa kluczowe:

learner's dictionaries, learners of Polish as a foreign language

Abstrakt

Dictionaries have had a very important didactic function ever since they first appeared, and they have always been an indispensable help to learners of all languages. In this text, the author reflects whether the general, monolingual Polish Academy of Sciences Great Dictionary of Polish, which has been available on the Internet for several years now, might be a useful tool for developing linguistic competence of Polish language learners; in other words, whether this dictionary can be used as a learner’s one. The paper starts with a brief description of the monolingual learner’s dictionary as a specific lexicographic genre and then presents the thorough analyses of the Great Dictionary of Polish macro- and microstructure with the eye on the usefulness of solutions for language learners.

Bibliografia

Bańko M., red., 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa.

Bańko M., 2018, Informacja fleksyjna w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Bartnicka B., Sinielnikof R., 2000, Słownik podstawowy języka polskiego dla cudzoziemców, Kielce.

Batko­-Tokarz B., 2018, Klasyfikacja tematyczna w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Collins Cobuild English Language Dictionary, 1987 London–Glasgow.

Dubisz S., red., 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, Warszawa.

Firth J.R., 1957, Papers in Linguistics 1934–51, Oxford.

Kurzowa Z., 1999, Ilustrowany słownik podstawowy języka polskiego: wraz z indeksem pojęciowym wyrazów i ich znaczeń, Kraków.

Lew R., 2004, Which dictionary for whom? Receptive use of bilingual, monolingual and semi­bilingual dictionaries by Polish learners of English, Poznań.

Lewis M., 1993, Lexical Approach, Hove.

Lipińska E., Seretny A., red., 2016, Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym, Kraków.

Lisiecka­-Czop M., 2015, Korzystanie ze słowników elektronicznych jako strategia rozwiązywania problemów językowych – o świadomości leksykograficznej studentów germanistyki, „Lingwistyka Stosowana”, nr 15 (4).

Miodunka W., 1989, Podstawy leksykologii i leksykografii, Warszawa.

Nesi H., 2000, The Use an Abuse of EFL Dictionaries, Tübingen.

Przybylska R., 2018, Ilustracja materiałowa w WSJP PAN. Kolokacje i cytaty, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Seretny A., 2015, Słownictwo w dydaktyce języka. Świat słów na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.

Seretny A., 2007, Quo vadis, Lexicographia peadagogica, „Prace Filologiczne”, t. LIII.

Sinclaire J., 1990, Corpus, Concordance, Collocation, Oxford.

Węgrzynek K., 2018, Informacja składniowa w WSJP PAN, w: Żmigrodzki P. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Zgółkowa H., 2008, Podstawowy słownik języka polskiego z zarysem gramatyki polskiej, Poznań.

Żmigrodzki P., 2018a, Ogólna charakterystyka słownika, w: tegoż. i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Żmigrodzki P., 2018b, Ogólne zasady opisu znaczenia, w: tegoż i in., red., Wielki słownik języka polskiego. Geneza, koncepcja, zasady opracowania, Kraków.

Netografia

https://wsjp.pl/ [dostęp: 03.04.2019].

Pobrania

Opublikowane

2020-07-14

Jak cytować

Seretny, A. (2020). Cudzoziemcy w świecie słów, czyli Wielki słownik języka polskiego PAN w perspektywie glottodydaktycznej. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 275–287. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9446