Słoweniec jako wieczny student i nie tylko – wycinek z polsko-słoweńskich badań ankietowych

Autor

Słowa kluczowe:

educational system, learning, education, stereotypes, linguistic image of the world, Slovenian

Abstrakt

The educational system in a given country largely influences the process of shaping of the students’ identity. The text is a study on an excerpt from material which is part of research reconstructing the linguistic and cultural image of Poles and of Slovenians. An analysis of the operational categories of the linguistic image of the world is a valuable source of knowledge about the stereotypical image of the country and of its representatives, reflecting the subjective point of view of respondents. A binary model emerges clearly, with a positive – negative (unambitious) attitude of Slovenians towards science and education. The comparison of the auto- and heterostereotypical approach, in our case the Slovenian one with the Polish one (respondents who had had contact with Slovenians), yields a broader picture of the studied aspect.

Bibliografia

Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.

Bartmiński J., 2009, Językowe podstawy obrazu świata, Lublin.

Bartmiński, J., Bielińska­Gardziel I., 2012, Polski językowo­kulturowy obraz domu (cz. I), w: Abramowicz M., Bartmiński J., Bielińska­-Gardziel I., red., Wartości w językowo­kulturowym obrazie świata Słowian i ich sąsiadów, t. 1, Lublin.

Bartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotypy językowe, w: Bartmiński J., red., Współczesny język polski, Lublin.

Krek J., Metljak M., red., 2011, Bela knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, Ljubljana.

Medveš Z., 1999, Šolstvo, w: Voglar D. (red. naczelny), Dermastia A. (red. tomu), Enciklopedija Slovenije, t. 13: Š–T, Ljubljana.

Nahtigal R., 1927, Nekaj kratkih pripomb o pomenu, potrebi in nalogah Akademije znanosti v Ljubljani. Naša največja kulturna naloga, w: Akademija znanosti in umetnosti, Narodna Galerija, Ljubljana.

Panasiuk J., 1998, O zmienności stereotypów, „Język a Kultura”, t. 12, Anusiewicz J., Bartmiński J., red., Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne, Wrocław.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2017a, „Słowiański góral spod Alp” – z badań nad auto- i heterostereotypem Słoweńca, w: Vojteková M., red., Jazyk v kultúre, kultúra v jazyku. Język w kulturze, kultura w języku, Prešov.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2017b, „Słowiański Austriak” – o charakterze Słoweńców słów kilka, „Jezikoslovni zapiski”, nr 1, Ljubljana.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2017c, Słoweńców spędzanie wolnego czasu – w kręgu badań językowo­kulturowych stereotypów, w: Kołodziej A., red., Piasecki T. (współpraca), Słowiańszczyzna dawniej i dziś – język, literatura, kultura.

Monografia ze studiów slawistycznych III, Červený Kostelec.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a, Człowiek człowiekowi lustrem – konceptualizacje Polki i Polaka w wypowiedziach polskich i słoweńskich respondentów, w: Wtorkowska M., Wacławek M., Rezoničnik L., red., Sedemdeset let poučevanja poljskega jezika v Ljubljani, posvečeno Nikolaju Ježu, Ljubljana.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b, „Jak ich widzą, tak ich piszą” – rzecz o wyglądzie Słoweńców, w: Tambor J., red., Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, t. 4: Pogranicza, mniejszości, regiony. Etnolingwistyka, Katowice.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018c, Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii, w: Grochala B., Dembowska­Wosik I., red., „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 25, Łódź.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a [w druku], Przez jedzenie do języka… polskiego – o kulinariach oczami Polaków i Słoweńców, w: Lech­Kirstein D., red., Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b [w druku], Czas wolny Polaków – w kręgu językowo­kulturowych stereotypów, w: Lech­Kirstein D., red., Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2019c [w druku], „Nasz wygląd zależy od tego, w jakim lustrze się przejrzymy”– z badań nad stereotypem Polaka, Zagreb.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2019d [w druku], Smaki Słowenii – o kulinariach w ujęciu autostereotypowym, w: red. B. Mitrenga, „Linguarum Silva”, Katowice.

Wacławek M., Wtorkowska M., [w opracowaniu], Polaków stosunek do edukacji – w kręgu językowo­kulturowych stereotypów, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, Katowice.

Wtorkowska, M., 2013, Polonistyka i nowe programy studiów na slawistyce w Lublanie, w: Mazur, J., Małyska, A., Sobstyl, K., red., Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo­kulturowych i potrzeb społecznych, Lublin.

Wtorkowska, M., 2017, Od lektorata do študijske smeri – ob deseti obletnici ustanovitve bohemistike, polonistike in slovakistike na Filozofski fakulteti v Ljubljani, „Jezik in slovstvo”, 62/2–3.

Pobrania

Opublikowane

2020-07-14

Jak cytować

Wacławek, M., & Wtorkowska, M. (2020). Słoweniec jako wieczny student i nie tylko – wycinek z polsko-słoweńskich badań ankietowych. Postscriptum Polonistyczne, 24(2), 289–306. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9447