Literackie figury domu w prozie Danuty Mostwin

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.10

Słowa kluczowe:

Danuta Mostwin, emigracja, dom, symbolika

Abstrakt

W artykule została podjęta próba opisu literackich figur domu w siedmiotomowej „sadze polskiej” Danuty Mostwin, (Dom starej lady, Londyn 1958, Ameryko! Ameryko!, Warszawa 1981, Cień księdza Piotra, Warszawa 1985, Szmaragdowa zjawa, Warszawa 1988, Tajemnica zwyciężonych, Londyn 1992, Nie ma domu, Lublin 1996, Słyszę, jak śpiewa Ameryka, Londyn 1998). Biografia autorki Domu starej lady wpisuje się w życiorysy wielopokoleniowych polskich rodzin doświadczonych zaborami, wojnami, komunizmem, wychodźstwem. Ten rys autobiograficzny stał się pożywką większości utworów powieściowych Mostwin. Rozważania prowadzone w kontekście filozoficzno-aksjologicznych i teoretycznoliterackich ustaleń pokazują przemiany kreacji figury domu w tych prozach. Ewolucja obrazów domu obejmuje dom jako arkadię poprzez „anty-dom”, „dom-arkę” i dom odzyskany. Odpowiada to obranej postawie filozoficznej Danuty Mostwin, która owo połączenie wartości wyniesionych z kraju urodzenia i wartości nabytych w kraju osiedlenia uważała za najbardziej optymalną formę obrony polskości na emigracji.

Biogram autora

Jolanta Pasterska - Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, Polska

Jolanta Pasterska – prof. dr hab., Instytut Polonistyki i Dziennikarstwa, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, Polska.

Literaturoznawca zatrudniona w Zakładzie Teorii i Antropologii Literatury Uniwersytetu Rzeszowskiego, kierownik Pracowni Badań i Dokumentacji Kultury Literackiej, zastępczyni redaktora naczelnego pisma „Tematy i Konteksty”. Autorka książek: Świat według Tyrmanda. Przewodnik po prozie fabularnej Leopolda Tyrmanda (Rzeszów 1999); „Lepszy Polak”? Obrazy emigrantów w prozie polskiej po 1945 roku (Rzeszów 2008). Emigrantki, nomadki, wagabundki. Kobiece narracje (e)migracyjne (Rzeszów 2015); Wygnanie i mit. Szkice o pisarzach (e)migracyjnych (Rzeszów 2019). Pod jej redakcją ukazuje się seria Z Archiwum Pisarza. Redaktorka i współredaktorka numerów tematycznych pisma „Tematy i Konteksty”: Wielka Emigracja – Druga Emigracja Niepodległościowa – (E)migracja końca XX wieku (2011, nr 2); Proza nowa i najnowsza (2015, nr 5); Literatura polska 1918–2018. Narracje, dyskursy, dzieła (2018, nr 8) oraz 33 innych monografii wieloautorskich. Przedmiotem zainteresowań badawczych są: polska literatura współczesna – zwłaszcza polska proza emigracyjna i migracyjna, polska proza najnowsza, problemy tożsamości w literaturze i kulturze przełomu XX i XXI wieku.

Bibliografia

Bachelard G.,1975, Wyobraźnia poetycka. Wybór pism., przeł. Chudak H. i in., przed. Błoński J., Warszawa.

Buczyńska­‑Garewicz H., 2006, Szczęście domu, w: tejże, Miejsca, strony, okolice: przyczynek do fenomenologii przestrzeni, Kraków.

Dutka E., 2008, Okolice nie tylko geograficzne. O twórczości Andrzeja Kuśniewicza, Katowice.

Eliade M., 1970, Sacrum, mit, historia, przeł. Tatarkiewicz A., Warszawa.

Eliade M., 1992, Świat, miasto, dom, w: tegoż, Okultyzm, czary, mody kulturalne. Eseje, przeł. Kania I., Kraków.

Gołaszewska M., 1997, Estetyka pięciu zmysłów, Warszawa.

Handke K., 1997, Rozważania i analizy językoznawcze, Warszawa.

Heidegger M., 1974, Budować, mieszkać, myśleć, „Teksty”, nr 6.

Holmgrem B., 2005, W domu Sienkiewicza, w: Filipowicz H., Karcz A., Trojanowska T., red., Polonistyka po amerykańsku. Badania nad literaturą polską w Ameryce Północnej (1990–2005), Warszawa.

Karwowska B.,2013, Druga płeć na wygnaniu. Doświadczenie migracyjne w opowieści powojennych pisarek polskich, Kraków.

Kisiel M., 2019, Dom. O wierszu Adama Czerniawskiego, w: Pasterska J., Ożóg Z., red., Dyskursy pogranicza. Wektory literatury. Prace ofiarowane profesorowi Stanisławowi Uliaszowi, Rzeszów.

Kochańczyk A., 1992, Słowo o Danucie Mostwin, „Tydzień Polski”, nr 45.

Kopaliński W., 1990, Słownik symboli, Warszawa.

Legeżyńska A., 1996, Dom i poetycka bezdomność w liryce współczesnej, Warszawa.

Levine M.G, 2005, Bezdomność w literaturze wojennej. Typy obrazowania, w: Filipowicz H., Karcz A., Trojanowska T., red., Polonistyka po amerykańsku. Badania nad literaturą polską w Ameryce Północnej (1990–2005), Warszawa.

Mostwin D., 1958, Dom starej lady, Londyn.

Mostwin D., 1981, Ameryko! Ameryko!, Warszawa.

Mostwin D., 1985, Cień księdza Piotra, Warszawa.

Mostwin D., 1988, Szmaragdowa zjawa, Warszawa.

Mostwin D., 1995, Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość, Lublin.

Mostwin D., 1996, Nie ma domu, Lublin.

Mostwin D., 1998, Słyszę, jak śpiewa Ameryka, Londyn.

Nora P., 2009, Między pamięcią a historią: Les Lieux de memoire, przeł. Mościcki P., „Tytuł Roboczy: Archiwum”, nr 2.

Sawicka J., 1997, W kręgu światła lampy. Dom według Michaiła Bułhakowa, w: Dąbek­‑Wirgowa T., Makowiecki A.Z., red., Obraz domu w kulturach słowiańskich, Kraków.

Sławek T., 2013, Mapa domu, w: Sławek T., Kunce A., Kadłubek Z., red., Oikologia. Nauka o domu, Katowice.

Stasiuk A., 2019, Polacy to histerycy. Wywiad Jarka Szubrychta z Andrzejem Stasiukiem, „Gazeta Wyborcza”, http://wiez.com.pl/2019/06/11/andrzej­‑stasiuk­‑polacy­‑to­‑histerycy [dostęp: 24.06.2019].

Stępień M., 2000, Trzecia wartość. O twórczości Danuty Mostwin, Kraków.

Trojanowska U., 2008, Archetyp domu w dwudziestowiecznej literaturze rosyjskiej, Kraków.

Tuan Yi­‑Fu, 1987, Przestrzeń i miejsce, przeł. Morawińska A., Warszawa.

Zalewski M., 1996, Formy pamięci. O przedstawianiu przeszłości w polskiej literaturze współczesnej, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Pasterska, J. (2020). Literackie figury domu w prozie Danuty Mostwin. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 131–141. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.10