W uniwersum „nie ma”. Transmedialne „prawdy” Mariusza Szczygła wobec przemian poetyki reportażu literackiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.16

Słowa kluczowe:

literary reportage, media convergence, transmedia storytelling, Mariusz Szczygieł

Abstrakt

The paper concerns the documentary project focused on the books Projekt: prawda [Project: Truth] and Nie ma [Not There] by Mariusz Szczygieł. The publications are discussed in terms of the characteristics of a transmedia story in which the original books develop through a narrative connection to a complex of complementary press, internet, stage and audio sources. The author provides an overview of the main components of Szczygieł’s project and an analysis of the interaction programmed between them. She subsequently refers this to the assumptions of what is referred to as transmedia genology in order to show the changes in the poetics of Polish literary reportage under the influence of media digitisation and convergence.

Biogram autora

Katarzyna Frukacz - Instytut Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.

Literaturoznawczyni, badaczka reportażu i nowych mediów. Jej zainteresowania naukowe oscylują wokół problematyki reportażu literackiego, konwergencji mediów, komunikowania masowego, publicystyki prasowej i internetowej, genologii literackiej i dziennikarskiej. Autorka monografii Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje(2019), 12. tomu z serii Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego (2016), artykułów w polskich i zagranicznych monografiach oraz czasopismach naukowych, a także tekstów publicystycznych i popularnonaukowych zamieszczanych w internetowych serwisach kulturalnych i recenzenckich.

Bibliografia

Balcerzan E., 2000, W stronę genologii multimedialnej, w: Bolecki W., Opacki I., red., Genologia dzisiaj, Warszawa.

Bolin G., 2007, Media Technologies, Transmedia Storytelling and Commodification, in: Storsul T., Stuedahl D., eds., Ambivalence Towards Convergence: Digitalization and Media Change, Göteborg.

Darska B., 2017, Młodzi i fakty. Notatki o reportażach roczników osiemdziesiątych, Olsztyn.

Frukacz K., 2019, Polski reportaż książkowy. Przemiany i adaptacje, Katowice.

Gołda M., 2013, Konwergencja mediów a sztuka. Opowiadania transmedialne, w: Kaczmarczyk M.,

Rott D., red., Problemy konwergencji mediów, t. 1, Sosnowiec–Praga.

Hugo-Bader J., 2011, Dzienniki kołymskie, Wołowiec.

Hugo-Bader J., 2014, Długi film o miłości. Powrót na Broad Peak, Kraków.

Jenkins H., 2007, Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. Bernatowicz M., Filiciak M., Warszawa.

Kopecka-Piech K., 2011, Koncepcje konwergencji mediów, „Studia Medioznawcze”, nr 3. Kopecka-Piech K., 2015, Leksykon konwergencji mediów, Kraków.

Lévy P., 1997, Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace, transl. Bononno R., Cambridge, MA.

Lutostański B., 2019, Prolegomena do genologii transmedialnej, „Tekstualia”, nr 3.

Maryl M., 2016, Teksty – kultury – uczestnictwa, w: Dąbrówka A., Maryl M., Wójtowicz A., red., Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa.

Siuda P., 2012, Mechanizmy kultury prosumpcji, czyli fani i ich globalne zróżnicowanie, „Studia Socjologiczne”, nr 4.

Springer F., 2016, Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast, Kraków.

Szczygieł M., 2012, Dziennik ze strachu, „Gazeta Wyborcza”, nr 250 [dod. „Duży Format”, nr 42].

Szczygieł M., 2013, Mam to spalić?, „Książki. Magazyn do Czytania”, nr 4.

Szczygieł M., 2015a, Jerzy Szczygieł w Pradze, „Książki. Magazyn do Czytania” [wydanie na lato], nr 1.

Szczygieł M., 2015b, Polowanie na cudzą prawdę, cd., „Gazeta Wyborcza”, nr 140 [dod. „Duży Format”, nr 24].

Szczygieł M., 2015c, Prawda zastępcza, „Gazeta Wyborcza”, nr 176 [dod. „Duży Format”, nr 30].

Szczygieł M., 2016a, Bez Woody’ego, „Gazeta Wyborcza”, nr 121 [dod. „Duży Format”, nr 21].

Szczygieł M., 2016b, Dobre końce, „Gazeta Wyborcza”, nr 175 [dod. „Duży Format”, nr 30].

Szczygieł M., 2016c, Łrajter, „Gazeta Wyborcza”, nr 104 [dod. „Duży Format”, nr 18].

Szczygieł M., 2016d, Mszyce, „Gazeta Wyborcza”, nr 192 [dod. „Duży Format”, nr 33].

Szczygieł M., 2016e, Projekt: prawda, Warszawa.

Szczygieł M., 2016f, Przywłaszczanie, „Gazeta Wyborcza”, nr 210 [dod. „Duży Format”, nr 36].

Szczygieł M., 2016g, Szanowny Właściciel, „Gazeta Wyborcza”, nr 240 [dod. „Duży Format”, nr 41].

Szczygieł M., 2016h, Wielka ściema w literkach, „Książki. Magazyn do Czytania”, nr 1.

Szczygieł M., 2017a, Nic z tego, „Gazeta Wyborcza”, nr 6 [dod. „Duży Format”, nr 2].

Szczygieł M., 2017b, Przeczucie wojny, „Gazeta Wyborcza”, nr 24 [dod. „Duży Format”, nr 5].

Szczygieł M., 2017c, Sam nie wiem, „Gazeta Wyborcza”, nr 164 [dod. „Duży Format”, nr 27].

Szczygieł M., 2017d, Zamieszkanie, „Gazeta Wyborcza”, nr 182 [dod. „Duży Format”, nr 30].

Szczygieł M., 2018a, Ala i La Scala, „Gazeta Wyborcza”, nr 47 [dod. „Duży Format”, nr 8].

Szczygieł M., 2018b, Kapelusz dla świata, „Gazeta Wyborcza”, nr 94 [dod. „Duży Format”, nr 15].

Szczygieł M., 2018c, Nie ma, Warszawa.

Szczygieł M., 2018d, Przepraszam to za mało, „Gazeta Wyborcza”, nr 169 [dod. „Duży For- mat”, nr 28].

Szczygieł M., 2018e, Przystanek Prawda, „Gazeta Wyborcza”, nr 204 [dod. „Duży Format”, nr 34].

Szczygieł M., 2019a, Przystanek Prawda, „Gazeta Wyborcza”, nr 210 [dod. „Duży Format”, nr 35].

Szczygieł M., 2019b, To są opowiadania non fiction, rozm. przepr. Nogaś M., „Gazeta Wyborcza”, nr 210.

Sztachelska J., 2013, Reportaż. Z historii gatunku w wieku XIX, „Białostockie Studia Literaturoznawcze”, nr 4.

Szydłowska J., 2014, Polski reportaż XXI w. wobec tradycji gatunku i wyzwań komunikacyjnych współczesności, w: Rozbicka R., Staniszewski A., red., Prasa w dobie nowych mediów, Olsztyn.

Zając M., 2014, Od Produktu Totalnego do książki konwergencyjnej. Związki książki dla dzieci i mło- dzieży z innymi mediami, w: Głowacka E., Kowalska M., Krysiński P., red., Współczesne oblicza komunikacji i informacji. Problemy, badania, hipotezy, Toruń.

Ziątek Z., 2013, Reportaż jako literatura, w: Werner A., Żukowski T., red., Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ’89, Warszawa.

Żyrek-Horodyska E., 2018, Reportaż intermedialny Jacka Hugo-Badera i Filipa Springera, „Teksty Drugie”, nr 5.

Netografia

https://www.facebook.com/audioteka/posts/2354562657916225/ [dostęp: 27.12.2019]. https://www.facebook.com/DowodyNaIstnienie/posts/1959977717409087 [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/photos/a.1025578610841214/1038331582899250/type=3 [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1285741108158295 [dostęp: 27.12.2019]. https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1295404473858625:0 [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1385117241554014 [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1402799579785780 /[dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1642927382439664 [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/MariuszSzczygielReporterOfficial/posts/1927487020650364/ [dostęp: 27.12.2019].

https://www.facebook.com/wrzenie/posts/985220928225670 [dostęp: 27.12.2019]. https://www.instagram.com/p/Bha7G1QhjDc/ [dostęp: 27.12.2019].

https://www.instagram.com/p/Bn8YHqwhZoJ/ [dostęp: 27.12.2019].

https://www.instagram.com/p/BZqNjXcDtjT/ [dostęp: 27.12.2019].

https://www.instagram.com/p/BZslL9Khbhm/ [dostęp: 27.12.2019].

Pobrania

Opublikowane

2020-07-22

Jak cytować

Frukacz, K. (2020). W uniwersum „nie ma”. Transmedialne „prawdy” Mariusza Szczygła wobec przemian poetyki reportażu literackiego. Postscriptum Polonistyczne, 25(1), 217–233. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.16