Glottodydaktyka polonistyczna w perspektywie przemian

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.01

Słowa kluczowe:

glottodydaktyka polonistyczna, nowa humanistyka, kryzys ekologiczny, migracja, pandemia

Abstrakt

Artykuł jest refleksją nad rozwojem i nad przemianami, przed którymi staje współczesna glottodydaktyka polonistyczna i wobec których musi się jakoś opowiedzieć w ciągu następnych lat. Pierwsza część zawiera omówienie książki W. Miodunki poświęconej powstaniu, stanowi obecnemu i perspektywom rozwojowym glottodydaktyki polonistycznej, jak również opis zbiorowej pracy na temat nauczania języka polskiego w świecie i perspektyw rozwojowych edukacji polonistycznej. Druga część omawia konieczność ustosunkowania się glottodydaktyki wobec dokonującego się zwrotu w naukach humanistycznych, jak również wobec kryzysu ekologicznego, migracji i pandemii.

Biogram autora

Romuald Cudak - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Cudak Romuald – dr hab. prof., Instytut Literaturoznawstwa, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.

Redaktor naczelny „Postscriptum Polonistycznego”. Autor licznych publikacji z zakresu literaturoznawstwa (poezja polska XX w., genologia literacka, recepcja literatury) i glottodydaktyki, m.in.: Czytając Białoszewskiego (Katowice 1999), Świetopełna trześć dziwosłów: interpretacje wierszy i szkice o współczesnej poezji polskiej (Katowice 1999), Inne bajki. W kręgu liryki Rafała Wojaczka (Katowice 2004), Recepcja literatury jako wyzwanie rzucone polonistyce literackiej? (2010), Edukacja literacka na kursach języka polskiego jako obcego (Katowice 2010), Światowość jako kategoria w badaniach nad recepcją literatury (Katowice 2013), Gatunek literacki i granice. Rozważania pograniczne (Katowice 2015). Redaktor i współredaktor wielu tomów zbiorowych i monografii, m.in.: Inne optyki (wspólnie z J. Tambor, Katowice 2002), Polska genologia literacka (Katowice 2007), seria Literatura Polska w Świecie (Katowice 2006–2016), seria Czytaj po Polsku (wspólnie z J. Tambor, W. Hajduk­ Gawron, Katowice 2003–2016).

Bibliografia

Baran M., 2015, Dydaktyka kultury a podejście ukierunkowane na działanie w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2.

Bińczyk E., 2020, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Warszawa.

Cudak R., 2012, Edukacja literacka cudzoziemców w sytuacji przemian, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2.

Czapliński P., red., Nowa humanistyka. Zajmowanie pozycji, negowanie autonomii, Warszawa.

Gębal P.E., 2018, Rozwój teorii i praktyki nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w latach 1950–2015. Uwagi na marginesie „Glottodydaktyki polonistycznej” W.T. Miodunki, „Język Polski”, z. 2.

Markowski M.P., 2001, Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie”, nr 5.

Miodunka W.T., 2004, Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania, w: tegoż, red.: Kultura w nauczaniu języka polskiego obcego, Kraków.

Miodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.

Miodunka W.T., Tambor J. i in., 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.

Nycz R., 2017, Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Warszawa.

„Postscriptum Polonistyczne” 2012, nr 2.

„Postscriptum Polonistyczne” 2015, nr 2.

„Postscriptum Polonistyczne” 2018, nr 2.

„Postscriptum Polonistyczne” 2019, nr 2.

Ślósarz A., 2018, Dydaktyka „nowej humanistyki”: szanse i nieuniknione zagrożenia, w: Cudak R., Pospiszil K., red., Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. 1, Literatura polska i perspektywy nowej humanistyki, Katowice.

Tambor A., 2018, O ekspertyzie nt. promocji i uczenia języka polskiego w świecie, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2.

Tambor J., red., 2018, Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. 1–6, Katowice.

„Teksty Drugie” 2017, nr 1.

Zarzycka G., 2017, Glottodydaktyka polonistyczna w procesie rozwoju. Rozważania na marginesie monografii Władysława T. Miodunki, „Poradnik Językowy”, z. 8.

Zarzycka G., 2019, Recenzja pracy: W. Miodunka, J. Tambor, A. Achtelik, R. Cudak, D. Krzyżyk, J. Mazur, T. Zgółka, wsp. M. Smereczniak, K. Graboń, „Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy”, Katowice 2018, „Poradnik Językowy”, z. 6.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Cudak, R. (2020). Glottodydaktyka polonistyczna w perspektywie przemian. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 11–29. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.01