Metafory w plakatach teatralnych Jerzego Czerniawskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.17

Słowa kluczowe:

metafora pojęciowa, metafora multimodalna, artystyczny plakat teatralny, Jerzy Czerniawski

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizy i interpretacje artystycznych plakatów teatralnych J. Czerniawskiego. Celem tych działań badawczych była weryfikacja założenia, że multimodalne metafory mają charakter konceptualny, sprawdzenie przystawalności szczegółowych założeń teorii metafor pojęciowych G. Lakoffa i M. Johnsona do analiz artystycznych komunikatów wielokodowych oraz konfrontacja tejże teorii z koncepcją metafor multimodalnych C. Forceville’a. Celem szczegółowym była natomiast próba autorskiego zdefiniowania metafor multimodalnych. Badacz stawia hipotezę, którą weryfikuje działaniami analitycznymi, że w procesie dekodowania znaczeń plakatu obrazy są odczytywane w połączeniu ze słowami – tytułami przedstawień, a odbiór wielokodowego przekazu to mentalna (rozgrywająca się w umyśle odbiorcy) negocjacja sensów wielopoziomowych metafor, w których analogie językowe i obrazowe wynikają nie tylko ze znaczeń definicyjnych, ale też z cech konotacyjnych znaków werbalnych i pozawerbalnych. Tekst sytuuje się w obszarze interdyscyplinarnych kognitywnych badań nad dyskursem artystycznym.

Biogram autora

Elwira Bolek - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Elwira Bolek – mgr, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Marii Curie­ Skłodowskiej w Lublinie, Lublin, Polska.

Jej zainteresowania naukowe dotyczą językoznawstwa kognitywnego, multimodalności, komunikacji wizualnej oraz metafory multimodalnej. Najważniejsze publikacje: Interpretacja plakatu artystycznego jako działanie na tekstach, w: Działania na tekście. Przekład – redagowanie – ilustrowanie (Lublin 2015); Gra znakami i znaczeniami w polskim artystycznym plakacie teatralnym, „LingVaria” 2018, nr 1; Język i obraz w plakacie teatralnym – analizy multimodalne, w: Współczesne media – media multimodalne, t. 1: Zagadnienia ogólne i teoretyczne. Multimodalność mediów drukowanych (Lublin 2018).

Bibliografia

Chudzik A., 2011, Droga jako metafora językowa, w: Adamowski J., Smyk K., red., Droga w języku i kulturze. Analizy antropologiczne, Lublin.

Dobrzyńska T., 2008, Dwudziestowieczne teorie języka wobec problemu metafory, „Studia Litteraria Polono­‑Slavica”, t. 8.

El Refaie E., 2009, Metaphor in political cartoons: Exploring audience responses, w: Forceville Ch., Urios­‑Aparisi E., red., Multimodal metaphor, Berlin­‑New York.

Fijałkowska J., 1994, Jerzy Czerniawski, „Creation”, nr 20.

Forceville Ch., 2009, Non­‑verbal and multimodal metaphor in a cognitivist framework: Agendas for research, w: Forceville Ch., Urios­‑Aparisi E., red., Multimodal metaphor, Berlin­‑New York.

http://ninateka.pl/audio/wyszedl­‑z-domu­‑tadeusz­‑rozewicz [dostęp: 08.02.2017].

https://www.poster.pl/plakaty/?page=1&designerId=0&categoryId=0&nationalityId=0&filmNationalityId=0&actor=&authorId=0&theathreId=0&tagId=0&year=0&onlyYear=0& price=0&hv=0&q=czerniawski_jerzy&available=0wyswietlaj=1&added=0&size=0 [dostęp: 18.10.2020].

Johnson M., 2010, Multimodal Metaphor, „Journal of Pragmatics”, nr 42 (10).

Johnson M., Lakoff G., 2010, Metafory w naszym życiu, Warszawa.

Libura A., 2012, Teoria metafory pojęciowej wobec badań nad komunikacją multimodalną, w: Cichmińska M., Matusiak­‑Kempa I., red., Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji. Metafory i amalgamaty pojęciowe, Olsztyn.

Lisowska­‑Magdziarz M., 2012, Obrazy ciała, obrazy produktu. Analiza metafor wizualnych i multimodalnych w mediach masowych, w: Francuz P., red., Komunikacja wizualna, Warszawa.

Maćkiewicz J., 2017, Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów, „Studia Medioznawcze” Nr 2 (69).

Ożóg K., 2011, Metafora życia ludzkiego jako drogi – aspekty językowe i kulturowe, w: Adamowski J., Smyk K., red., Droga w języku i kulturze. Analizy antropologiczne, Lublin.

SJPDor., http://sjpd.pwn.pl [dostęp: 08.02.2017].

Sokół L., 1977, Wstęp, w: Strindberg A., Wybór dramatów, Wrocław.

Szczęsna E., 2004, Metafora transsemiotyczna, „Pamiętnik Literacki”, nr XCV, z. 2.

Szczęsna E., 2007, Poetyka mediów: polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Warszawa.

Szelegejd J., 1998, Miejsce śni sowicie, „Odra”, nr 6.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Bolek, E. (2020). Metafory w plakatach teatralnych Jerzego Czerniawskiego. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 217–226. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.17