Glottodydaktyka a kompetencja komunikacyjna w dobie komunikacji elektronicznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.03

Słowa kluczowe:

kompetencja komunikacyjna, komunikacja elektroniczna, język polski jako obcy

Abstrakt

Upowszechnienie się aplikacji internetowych i komunikacji elektronicznej stawia przed glottodydaktyką nowe wyzwania. Uczący się mogą obecnie załatwić wiele spraw życia codziennego, nie spełniając wymagań określonych w standardach biegłości i nie dysponując rozwiniętą wiedzą gramatyczną i sprawnością mówienia. Treści leksykalne i gramatyczne zawarte w programach nauczania i podręcznikach nie zawsze odpowiadają zaś potrzebom związanym z komunikacją internetową. Celem artykułu jest refleksja nad wpływem upowszechnienia się Internetu na dydaktykę jpjo, w odniesieniu do opisu poziomów biegłości, treści programów nauczania, standardów egzaminacyjnych i podręczników oraz poziomu motywacji studentów.

Biogram autora

Aleksandra Walkiewicz - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Aleksandra Walkiewicz – dr, Katedra Języków Romańskich, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Toruń, Polska.

Autorka monografii i artykułów poświęconych polsko­ francuskiej gramatyce porównawczej oraz dydaktyce jpjo, ze szczególnym uwzględnieniem systemu czasownikowego i problematyki szyku. Opublikowała m.in.: Francuskie formy subjonctif i indicatif oraz ich polskie ekwiwalenty. Studium kontrastywne użyć w zdaniach złożonych (Toruń 2010), Revisiting the Correspondence Between the French Imparfait and the Polish Imperfective Aspect in the Distributed Grammar Framework, w: „Studies in Polish Linguistics” 7/2012 (z H. Włodarczyk), Teaching Word Order to Foreigners: From Theoretical Assumptions to Practical Solutions, w: „Kwartalnik Neofilologiczny” nr 4/2013 (z M. Gębką­ Wolak).

Bibliografia

Europejski system opisu kształcenia językowego (ESOKJ), 2003, Warszawa.

Grzenia J., 2012, Co język polski zawdzięcza Internetowi? Na przykładzie słownictwa, w: Markowski A., Pawelec R., red., Oblicza polszczyzny, Warszawa.

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., red., 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2 (PNJPJO), Kraków.

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.

Pawłowski A., 2017, Technika, język, cywilizacja, w: Kłosińska K., Zimny R., red., Przyszłość polszczyzny – polszczyzna przyszłości, Warszawa.

Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego (RMNiSW), 2016, http://certyfikatpolski.pl/wp­‑content/uploads/2018 /05/rozp_26_2_16.pdf [dostęp: 7.08.2019].

Wobalis M., 2017, Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów, Poznań.

Achtelik A., Hajduk­‑Gawron W., Madeja A., Świątek M., 2015, Bądź na B1, Kraków.

Burkat A., Jasińska A., 2010, Hurra!!! Po polsku 2 (Hurra 2), Kraków.

Gałat E., Sałęga­‑Bielowicz B., 2018, Język polski? Chcę i mogę! cz. 1 (JPCM 1), Kraków.

Piotrowska­‑Rola E., Porębska M., 2013, Polski jest cool (PJC), Ćmiłów.

Skorupa E., Lipińska E., 2010, Polski bez tajemnic. Język polski dla studentów niemieckojęzycznych 1 (BPT), Kraków.

Stelmach A., Stempek I., 2012, Polski, krok po kroku 2 (KPK 2), Kraków.

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2015, Polski, krok po kroku 1 (KPK 2), Kraków.

Szymkiewicz A., Małolepsza M., 2010, Hurra!!! Po polsku 1 (Hurra 1), Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Walkiewicz, A. (2020). Glottodydaktyka a kompetencja komunikacyjna w dobie komunikacji elektronicznej. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 43–53. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.03