Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06

Słowa kluczowe:

polonistyka w Chinach, socjokulturowy, socjolingwistyczny, międzykulturowy

Abstrakt

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z wykorzystaniem podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach. Rozważania skupiają się wokół kuchni i jedzenia w ogóle. Warunkiem skutecznej komunikacji jest nie tylko opanowanie reguł gramatycznych i słownictwa, ale także znajomość zasad panujących w kraju rozmówcy, uwarunkowań socjolingwistycznych i socjokulturowych. Materiał przykładowy pochodzi ze zbiorów autorki zgromadzony podczas pracy na uniwersytetach azjatyckich. Podejście międzykulturowe w nauczaniu polskich zachowań językowo-kulturowych w Państwie Środka wymaga zastosowania innych praktyk i rozwiązań niż w europejskim kręgu kulturowym.

Biogram autora

Jagna Malejka - Shanghai International Studies University

Jagna Malejka – dr, Wydział Studiów Rosyjskich i Euroazjatyckich, Szanghajski Uniwersytet Studiów Międzynarodowych (School of Russian i Eurasian Studies, Shanghai International Studies University), Shanghai, Chiny.

Obecnie uczy języka i kultury polskiej na Szanghajskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych. W Chinach i Japonii przepracowała łącznie ponad 13 lat. Autorka i współautorka artykułów na temat chińskiej grzeczności językowej i form adresatywnych, autostereotypu Chińczyków, zapożyczeń japońskich w polszczyźnie oraz nauczania języka polskiego i kultury polskiej w Azji. Współredagowała wiele publikacji, m.in. tomy pokonferencyjne: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów — Chiny, Korea, Japonia (miejsce: Pekin 2011, Tokio 2015), Obrazkowy słownik języka chińskiego (Pekin 2010), Współczesny język chiński. Podręcznik dla studentów polskojęzycznych (Pekin 2010), Polski jest prosty! Podręcznik do nauki języka polskiego dla osób japońskojęzycznych (Katowice 2016).

Bibliografia

Choi S­‑E., 2018, Znaczenie komunikacji międzykulturowej w nauczaniu języka polskiego w Korei, w: Tambor J., red. całości, Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. V: Achtelik A., Graboń K., red., W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice.

Gębal P.E., 2004a, Realioznawstwo w nauczaniu języka niemieckiego, w: Miodunka W.T., red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Gębal P.E., 2004b, Program nauczania cudzoziemców realiów polskich, w: Miodunka W.T., red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Jacoby M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.

Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., red., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C1 (PNJPJO), Kraków.

Jelonkiewicz M., 2004, Wiedza o Polsce jako element nauczania cudzoziemców języka polskiego. Przegląd wybranych materiałów dydaktycznych i pomocniczych, w: Miodunka W.T., red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2 (10).

Lisowski T., 2006, Specyfika nauczania języka polskiego na Dalekim Wschodzie. Polonistyka w Hankuk University of Foreign Studies w Seulu, „Postscriptum”, nr 2 (52).

Malejka J., 2008, Potomkowie smoka o sobie samych, czyli o autostereotypie Chińczyków, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1 (1).

Malejka J., 2010, Na głęboką wodę – o zaletach (i wadach) komunikowania się z Chińczykami wyłącznie po polsku, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, rocznik 2009, Tokio.

Małolepsza M., Szymkiewicz A., 2006, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.

Marcjanik M., 2008, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.

Miodunka W.T., 2004, Kompetencja socjokulturowa w nauczaniu polskiego jako obcego. Zarys programu nauczania, w: Miodunka W.T., red., Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.

Morcinek B., 2010, Tłumaczenie kultur – oswajanie kultur? Kilka uwag o kuchni, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, rocznik 2009, Tokio.

Morcinek­‑Abramczyk B., 2016, Polski jest prosty! Podręcznik do nauki języka polskiego dla osób japońskojęzycznych, Katowice.

Prizel­‑Kania A., Bucko D., Majcher­‑Legawiec U., Sowa K., 2016, Po polsku po Polsce. Podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego oraz kultury polskiej dla początkujących, Kraków.

Stempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2013, Polski krok po kroku 1, Kraków.

Tambor J., 2015, Egzotyzmy kulinarne w i na języku Polaków. Rozważania o jedzeniu, mówieniu i pisaniu, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, rocznik 2014/2015, Tokio.

Tambor J., 2018, Pierwsze, drugie i…co dalej, w: Spotkania Polonistyk Trzech Krajów – Chiny, Korea, Japonia. Międzynarodowa Konferencja Akademicka, rocznik 2018/2019, Seul.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018a, Powiedz mi, co jesz, a powiem ci, kim jesteś – o kulinariach w Słowenii, w: Grochala B., Dembowska­‑Wosik I., red., „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 25.

Wacławek M., Wtorkowska M., 2018b, Przez jedzenie do języka… polskiego – o kulinariach oczami Polaków i Słoweńców, w: Lech­‑Kirstein D., red., Bariery i pomosty w języku i kulturze, Opole.

Zarzycka G., 2008, Opis pedagogiki zorientowanej na rozwój kompetencji i wrażliwości interkulturowej, w: Miodunka W.T., Seretny A., red., W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, Kraków.

Zarzycka G., 2018, Podejście interkulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Bilans i perspektywy, w: Tambor J., red. całości, Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, t. V: Achtelik A., Graboń K., red., W kręgu (glotto)dydaktyki, Katowice.

Żydek­‑Bednarczuk U., 2015, Spotkanie kultur. Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Malejka, J. (2020). Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni. Postscriptum Polonistyczne, 26(2), 77–90. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06