Śmierciopisanie kobiet. O twórczości Anieli Gruszeckiej

Autor

  • Marzena Boniecka mgr, Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Polska.

Słowa kluczowe:

Gruszecka, woman, death, writing

Abstrakt

The article aims to analyse the relationship between the writer, her text and imagination that is influenced by the image of death. In Gruszecka’s novels this is revealed mostly by the way in which the author presents her heroines, whose existence is uncertain, phantom­‑like. In reference to the works of Hélène Cixous and Jerzy Grotowski, the author of the article considers how the body is presented (regarded as a certain type of an archive) as a source of the text existing between life and death. In this context ‘writing (with) the body’ could be understood as a mode of ‘stillness as to give way to the life that comes (also from the past and memory) in a momentary experience of self­‑mortality.

Biogram autora

Marzena Boniecka - mgr, Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Polska.

Swoją rozprawę doktorską poświęciła życiu oraz twórczości Anieli Gruszeckiej. Jej zainteresowania badawcze dotyczą takich zagadnień, jak: feministyczna krytyka literacka, proza kobiet w dwudziestoleciu międzywojennym, studia nad archiwami i rękopisami. Jest autorką artykułów poświęconych strategiom pisarskim, narracyjnym pisarek w dwudziestoleciu opublikowanych w tomach zbiorowych, m.in.: Zamieranie fikcji (2014), Zamieranie gatunku (2015), Kolej na kolej: pociąg, dworzec, poczekalnia w literaturze i refleksji humanistycznej (2015).

Bibliografia

Araszkiewicz A., 2014, Dotknięcie ciała. Literacka strategia Anieli Gruszeckiej, w: tejże, Zapomniana rewolucja. Rozkwit kobiecego pisania, Warszawa.

Bachelard G., 1976, Poetyka przestrzeni: szuflady, kufry i szafy, „Pamiętnik Literacki”, nr 67/1.

Boniecka M., 2014, Fikcja, która ocala. O „Fantomach” Marii Kuncewiczowej, w: Ładoń M., Olszański G., red., Zamieranie fikcji, Katowice.

Brach-Czaina J., 1992, Szczeliny istnienia, Warszawa.

Cixous H., When I do not write, it is as if I had died, w: Sellers S., ed., White ink. Interviews on sex, text and politics, Stocksfield.

Czermińska M., 1987, Ja i fantomy (Maria Kuncewiczowa), w: tejże, Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego postacie, Gdańsk.

Grotowski J., 2012, Tu es le fils de quelqu’un, w: Adamiecka-Sitek A., Biagini M., red., Grotowski. Teksty zebrane, Warszawa.

Gruszecka A., 1982, O powieści, w: Markiewicz H., red., Problemy teorii literatury w Polsce międzywojennej, Wrocław.

Karłowicz J., Kryński A., Niedźwiedzki W., red., 1952, Słownik języka polskiego, Warszawa.

Kłosińska K., 2006, Praca żałoby, w: tejże, Miniatury. Czytanie i pisanie „kobiece”, Katowice.

Kłosińska K., 2010, Pisać na marginesie, czytać na marginesie, w: tejże, Feministyczna krytyka literacka, Katowice.

Kraskowska E., 1995, Sens „Przygody w nieznanym kraju” Anieli Gruszeckiej, „Teksty Drugie”, nr 3–4.

Rose G., 1993, Feminism and Geography. The Limits of Geographical Knowledge, Cambridge.

Sajewska D., 2015, Ciało-pamięć, ciało archiwum, „Didaskalia”, nr 127–128.

Saturnin-Kwiatkowski S., 1993, Inna Oktawia, „Teksty Drugie”, nr 4–5–6.

Sienkiewicz B., 1992, Świat – barwny kilim, w: tejże, Literackie „teorie widzenia” w prozie dwudziestolecia międzywojennego, Poznań.

Thomas L.V., 1991, Trup, przeł. Kocjan K., Łódź.

Materiały archiwalne (według kolejności cytowania)

Cytat z rękopisu Anieli Gruszeckiej. Archiwum Nauki Polskiej Akademii Nauk i Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie, K. N (1874 l–1958), sygn. KIII-51, 315.

Cytat z rękopisu powieści A. Gruszeckiej. Archiwum PAN i PAU w Krakowie, K. N (1874–1958), sygn. KIII-51, 315.

Cytat z rękopisu powieści A. Gruszeckiej. Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, K. N (1874–1958), sygn. KIII-51, 299.

Cytat z listu A. Gruszeckiej do K. Nitscha z 14 X 1919. Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, K. N (1874–1958), sygn. KIII-51, 200.

Cytat z listu A. Gruszeckiej do K. Nitscha z 28 X 1919. Archiwum Nauki PAN i PAU w Krakowie, K. N (1874–1958), sygn. KIII-51, 200

Pobrania

Opublikowane

2020-09-25

Jak cytować

Boniecka, M. (2020). Śmierciopisanie kobiet. O twórczości Anieli Gruszeckiej. Postscriptum Polonistyczne, 20(2), 163–179. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9917