Przemiany bohatera w powojennym kinie polskim – od Supermana do Wonder Woman

Autor

Słowa kluczowe:

contemporary Polish cinema, woman, man, movie hero, Ashes and Diamonds, More Than Life at Stake, Pitbull, Polish-Russian War, Suicide Room, Secret Wars, Blood of my flesh

Abstrakt

The article presents the evolution of the heroes in Polish cinema after the Second World War, as well as while showing the characters that influenced the social awareness of Poles, it reveals those which have been created in response to the social needs. Although the Polish postwar cinema for decades used to be exclusively masculine, lately this tendency changed, and thus for, the author shows that the features and attributes of male characters have been transferred to the female characters by the scenarists and film directors.

Biogram autora

Agnieszka Tambor - dr, Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska.

Kulturoznawczyni. Jej zainteresowania związane są przede wszystkim ze współczesnym kinem polskim i możliwościami wykorzystania go w nauczaniu cudzoziemców. Te zagadnienia były także tematem jej rozprawy doktorskiej. Jest autorką książki Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien oraz cyklu artykułów Półka filmowa publikowanych na łamach „Postscriptum Polonistycznego”. Opracowała również 8. tom serii Czytaj po polsku, zawierający przystosowane do celów glottodydaktycznych opowiadania Zofii Nałkowskiej Przy torze kolejowym oraz Tadeusza Borowskiego Proszę państwa do gazu wraz z zestawami ćwiczeń i zadań do tych tekstów.

Bibliografia

Giza B., 2005, Stawka większa niż życie – narodziny subkultury fanów, w: Godzic W., red., 30 najważniejszych programów TV w Polsce, Warszawa.

Keff B., 2010, „Psy” Władysława Pasikowskiego, czyli Polska jest twardzielem, w: Wiśniewska A., Marecki P., red., Kino polskie 1989–2009 – historia krytyczna, Warszawa.

Kornacki K., 2014, „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy według Jerzego Andrzejewskiego, w: Lubelski T., red., Od Mickiewicza do Masłowskiej, Kraków.

Major M., 2011, „Era antybohaterów” w amerykańskiej produkcji telewizyjnej, „Panoptikum Film/Nowe media/Sztuki wizualne”, nr 10.

Osadnik W., 2010, Film po adaptacji powieści: narracja „Wojny polsko-ruskiej pod flagą biało-czerwoną”. Porównanie przekładu angielskiego powieści i angielskich napisów w adaptacji filmowej Xawerego Żuławskiego, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1.

Stachówna G., 2006, Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków.

Synoradzka-Demadre A., 1997, Andrzejewski, Wrocław.

Wiśniewska A., Marecki P., red., 2010, Kino polskie 1989–2009 – historia krytyczna, Warszawa.

Netografia

Lubelski T., Polska Szkoła Filmowa, http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/artykuly/polska-szkola-filmowa/215 [dostęp: 27.10.2014].

Trzy miliony abonentów i pierwsze klasyki, http://www.tvp.pl/retro/aktualnosci/trzy-miliony-abonentow-i-pierwsze-klasyki-tvp-lata-60/820307 [dostęp: 19.01.2015].

Zwiastun „Niebezpiecznych kobiet”, który zanotował 3,5 mln wyświetleń zwiastuna w 24 godziny, http://film.onet.pl/recenzje/pitbull-niebezpieczne-kobiety-baby-sa-jakies-silne-recenzja/dpck3p [dostęp: 19.08.2017].

http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1243770 [dostęp: 30.08.2017].

http://www.filmweb.pl/article/Kobiety+w+polskim+kinie-78847 [dostęp: 13.08.2017].

https://www.pisf.pl/rynek-filmowy/box-office/filmy-polskie?cat=26467 [dostęp: 30.08.2017].

http://www.smalewski.c0.pl/index.php/pamiec-narodowa/ [dostęp: 28.03.2015].

https://www.youtube.com/watch?v=Efv1e16vurw [dostęp: 30.08.2017].

Pobrania

Opublikowane

2020-09-25

Jak cytować

Tambor, A. (2020). Przemiany bohatera w powojennym kinie polskim – od Supermana do Wonder Woman. Postscriptum Polonistyczne, 20(2), 193–205. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PPol/article/view/9919