Typologia obrazów kombatantek w filmie „Wysoka dziewczyna" Kantemira Bałagowa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.11952

Słowa kluczowe:

Кантемир Балагов, Дылда, современное российское кино, женский образ в кино, образ фронтовички, Вторая мировая война, послевоенное время, антропология, психология, психическая травма, физическая травма, инь и ян, цветовая драматургия

Abstrakt

W danym artykule, za pomocą opisowo-funkcjonalnej i porównawczej metod, analizowane i porównywane ze sobą są dwie główne bohaterki filmu Wysoka dziewczyna (2019) rosyjskiego reżysera Kantemira Bałagowa – młode kombatantki Ija i Masza, które próbują rozpocząć spokojne życie w wyniszczonym blokadą Leningradzie. Obraz każdej z bohaterek jest rozpatrywany w osobnych kategoriach z perspektywy antropologii i psychologii – Wygląd, Odzież, Charakter, Miłość, Dzieci, Trauma, Wojna i życie w czasie pokoju. Porównanie zupełnie różnych, ale jednocześnie bardzo bliskich przyjaciółek, pozwala zastosować paralelę z koncepcją z chińskiej filozofii yin i yang i poddać bohaterki pierwszej takiej typologii w literaturze naukowej. Przeprowadzona analiza pomaga wysnuć wnioski na temat teraźniejszości i przyszłości bohaterek: powojenne życie okazuje się dla kombatantek czasami trudniejsze niż wojenne.

Pobrania

Opublikowane

2021-10-22

Jak cytować

Kuhn, M., & Jawor, K. (2021). Typologia obrazów kombatantek w filmie „Wysoka dziewczyna" Kantemira Bałagowa. Przegląd Rusycystyczny, (4 (176). https://doi.org/10.31261/pr.11952