Dyskurs akademicki jako podstawa kształtowania umiejętności akademickich studenta zagranicznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.12039

Słowa kluczowe:

dyskurs akademicki, umiejętność czytania i pisania, szkolnictwo wyższe, Studenci zagraniczni

Abstrakt

Profesjonalne nauczanie języka rosyjskiego jako obcego dla studentów międzynarodowych w ramach kształtowania umiejętności akademickich jako ważnego czynnika edukacji zawodowej jest dziś ważnym i trudnym zadaniem, ponieważ każda praca naukowa musi odzwierciedlać kompetencje akademickie studentów. Celem tego artykułu jest zbadanie i podsumowanie naukowych podejść do badania dyskursu akademickiego oraz rozważenie struktury i specyfiki gatunkowej dyskursu akademickiego. Proponowany przez autorów zestaw ćwiczeń przyczynia się do kształtowania umiejętności pisania tekstu naukowego. Wprowadzenie systemu ćwiczeń do praktyki nauczania studentów międzynarodowych z podstawowym poziomem znajomości języka rosyjskiego potwierdziło jego skuteczność, o czym świadczą pozytywne wyniki badań.

Biogramy autorów

Anna A. Vasilyeva - MGIMO

Anna A.Wasiljewa

Doktor nauk filologicznych, starszy wykładowca w Moskiewskim Państwowym Instytucie Stosunków Międzynarodowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej. Zainteresowania naukowe: językoznawstwo, metody nauczania języka rosyjskiego jako obcego, komunikacja międzykulturowa, kognitywistyka, konceptualna analiza tekstu, językoznawstwo kulturowe, teoria i metodologia nauczania języka rosyjskiego w kontekście dialogu kultur i cywilizacji; współpracuje ze studentami zagranicznymi w instytucie przygotowawczym, ze studentami wydziałów Stosunków Międzynarodowych, Prawa Międzynarodowego, Biznesu Międzynarodowego i Międzynarodowego Instytutu Zarządzania.

Kontakt: Vasilyevaaa_mgimo@mail.ru

Nina D. Afnasyeva - МГИМО МИД России

Nina D. Afanasjewa

Doktor nauk pedagogicznych, docent, kierownik Katedry Języka Rosyjskiego Moskiewskiego Państwowego Instytutu Stosunków Międzynarodowych Ministerstwa Spraw Zagranicznych Federacji Rosyjskiej. Zakres zainteresowań naukowych: kompetencje komunikacyjne jako przedmiot wielopoziomowego wymiaru pedagogicznego, teoria i technologia eksperckiej oceny zagranicznej literatury edukacyjnej, metodyka nauczania języka rosyjskiego jako obcego, językowe i międzykulturowe aspekty międzynarodowej komunikacji biznesowej, juryslingwistyka. Współpracuje z magistrantami i doktorantami wydziałów Stosunków Międzynarodowych, Prawa Międzynarodowego, Biznesu Międzynarodowego i Międzynarodowego Instytutu Zarządzania.

Kontakt: afan-nina@yandex.com

Bibliografia

Academic Literacy: Statement of Competences Expected of Students Entering California’s Public Colleges and Universities. Intersegmental Committee of the Academic Senates (ICAS), 2002.

Bean, John. Engaging Ideas: The professor’s guide to integrating writing, critical thinking and active learning in the classroom. Jossey-Bass 2001.

Intersegmental Committee of the Academic Senates of the California Community Colleges. Еhe California State University, and the University of California <http://www.universityofcalifornia.edu/senate/reports/acadlit.pdf>.

Hyland, Ken. Academic Discourse: English in a Global Context. London.: Continuum, 2009.

Green, Bill. “The New Literacy Challenge?” Literacy Learning: Secondary Thoughts, 1999, no. 1, vol. 7: 36–46.

Lebedev, Oleg. Upravleniye kachestvom obrazovaniya: sbornik metodicheskikh materialov. Moskva: РОССП·ЕН, 2002 [Лебедев, Олег. Управление качеством образования: сборник методических материалов. Москва: РОССПЭН, 2002].

Korotkina, Irina. “Gramotnost' v vek informatsionnykh tekhnologiy: v poiskakh kontseptual'nogo yedinstva.” Obrazovaniye i obshchestvo, 2009, no. 4: 125–129. [Короткина, Ирина. “Грамотность в век информационных технологий: в поисках концептуального единства.” Образование и общество, 2009, no. 4: 125–129].

Lytayeva, Mariya, and Talalakina, Yekaterina. “Academic skills: sushchnost', model', praktika”. Voprosy obrazovaniya, 2011, no. 4 [Лытаева, Мария,and Талалакина, Екатерина. “Academic skills: сущность, модель, практика”. Вопросы образования, 2011, no. 4].

Kulikova, Lyudmila. Kommunikativnyy stil' v mezhkul'turnoy paradigm. Krasnoyarsk: KGPU im. V. G. Astaf'yeva, 2006. [Куликова, Людмила. Коммуникативный стиль в межкультурной парадигме. Красноярск: КГПУ им. В. Г. Астафьева, 2006].

Opublikowane

2023-03-05

Jak cytować

Vasilyeva, A. A., & Afnasyeva, N. D. (2023). Dyskurs akademicki jako podstawa kształtowania umiejętności akademickich studenta zagranicznego. Przegląd Rusycystyczny, (1 (181), 207–219. https://doi.org/10.31261/pr.12039