Scriptor ludens: strategia twórcza Wiktora Pielewina

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.12729

Słowa kluczowe:

Wiktor Pielewin, współczesna literatura rosyjska, gra/zabawa w literaturze, strategia twórcza, postmodernizm

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony ocenie postawy współczesnego rosyjskiego pisarza Wiktora Pielewina wobec czytelników i świata literackiego w kontekście tez stawianych przez Johana Huizingę w jego książce Homo ludens. Holenderski badacz wskazuje w swej publikacji, że „zabawa jest wielkością daną kulturze, egzystującą przed samą kulturą, towarzyszącą jej i przenikającą ją od samego początku”. Natomiast Pielewin skrywając własną osobę przed odbiorcami i skrzętnie oddzielając życie prywatne od zawodowego, prowadzi – w moim przekonaniu – swoistą grę z czytelnikami i krytykami jego twórczości, którą scharakteryzowałam zawartym w tytule określeniem „scriptor ludens”.

Biogram autora

Magdalena Ochniak - Uniwersytet Jagielloński

Magdalena Ochniak – dr; historyk literatury i translatolog. Adiunkt w Instytucie Filologii Wschodniosłowiańskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego; jej zainteresowania badawcze oscylują wokół literatury rosyjskiej XX i XXI wieku, twórczości Andrieja Płatonowa i Wiktora Pielewina, a także szeroko pojmowanej translatoryki oraz krytyki przekładu literackiego; autorka książki Słowa-klucze w prozie Andrieja Płatonowa (aspekt interpretacyjny i translatologiczny; Kraków 2013), a także artykułów poświęconych literaturoznawstwu rosyjskiemu oraz relacjom przekładowym polsko-rosyjskim i rosyjsko-polskim.

Bibliografia

Barthes, Roland. “Śmierć autora.” Przeł. Markowski, Michał Paweł. Teksty drugie 1999, no. 1/2 (54–55).

Dolin, Anton. “Viktor π-levin: novyy roman.” <http://old.russ.ru/journal/krug/99-03-11/dolin.htm> [Долин, Антон. “Виктор π-левин: новый роман.” <http://old.russ.ru/journal/krug/99-03-11/dolin.htm>].

Foucault, Michel. “Kim jest autor?” Przeł. Banasiak, Bogdan. Foucault, Michel. Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Wyb. i opr. Komendant, Tadeusz. Warszawa: Aletheia, 1999.

Huizinga, Johan. Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury. Przeł. Wirpsza, Witold. Warszawa: Aletheia, 2007.

Kochetkova, Natal'ya. “Vampir v Rossii bol'she chem vampir.” <https://iz.ru/news/318686> [Кочеткова, Наталья. “Вампир в России больше чем вампир.” <https://iz.ru/news/318686>].

Lipovetskiy, Mark. Russkiy postmodernizm. Ocherki istoricheskoy poetiki. Yekaterinburg: Ural'skiy gosudarstvennyy pedagogicheskiy universitet, 1997 [Липовецкий, Марк. Русский постмодернизм. Очерки исторической поэтики. Екатеринбург: Уральский государственный педагогический университет, 1997].

Numano, Mitsuyesi. “Tyukan sesetsu.” Nezavisimaya gazeta 2000, no. 232 (2294), 07.12.2000 <https://www.ng.ru/kafedra/2000-12-07/3_tukan.html> [Нумано, Мицуеси. “Тюкан сесэцу.” Независимая газета 2000, no. 232 (2294), 07.12.2000. <https://www.ng.ru/kafedra/2000-12-07/3_tukan.html>].

Ochniak, Magdalena. “Multimedialny ‘Hełm grozy’ Wiktora Pielewina.” Dialog sztuk w kulturze Słowian wschodnich. Kapuścik, Jerzy (red.). T. II. Kraków: Collegium Columbinum, 2008.

Okhnyak, Magdalena. “Mul'timediynyy ‘Shlem uzhasa’ Viktora Pelevina.” Literatura Rusistica Vilniensis 2007, no. 49 [Охняк, Магдалена. “Мультимедийный ‘Шлем ужаса’ Виктора Пелевина.” Literatura Rusistica Vilniensis 2007, no. 49].

Shaytanov, Igor'. “Buker-97: Zapiski ‘Nachal'nika’ premii.” Voprosy literatury 1998, no. 3. <https://voplit.ru/article/buker-97-zapiski-nachalnika-premii/> [Шайтанов, Игорь. “Букер-97: Записки ‘Начальника’ премии.” Вопросы литературы 1998, no. 3. <https://voplit.ru/article/buker-97-zapiski-nachalnika-premii/>].

Skoropanova, Irina. Russkaya postmodernistskaya literatura. Uchebnoye posobiye dlya studentov filologicheskikh fakul'tetov vuzov, Moskva: Izdatel'stvo “Flinta”, Izdatel'stvo “Nauka”, 2001 [Скоропанова, Ирина. Русская постмодернистская литература. Учебное пособие для студентов филологических факультетов вузов. Москва: Издательство «Флинта», Издательство «Наука», 2001].

Slapovskiy, Aleksey. “Mezhdu bol'shim i srednim pal'tsem.” Literaturnaya gazeta 1996, no. 44 (5626) [Слаповский, Алексей. “Между большим и средним пальцем.” Литературная газета 1996, no. 44 (5626)].

Smyslov, Vadim. “Vite nado vyyti.” <https://theblueprint.ru/culture/personality/pelevin-segodnya> [Смыслов, Вадим. “Вите надо выйти.” <https://theblueprint.ru/culture/personality/pelevin-segodnya>].

Szczęsna, Ewa (red.). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, 2002.

Toyshin, Danila. “Interv'yu so zvezdoy.” <http://pelevin.nov.ru/interview/o-toish/1.html> [Тойшин, Данила. “Интервью со звездой.” <http://pelevin.nov.ru/interview/o-toish/1.html>].

Ul'yanov, Semen. “Pelevin i pustota.” <http://old.russ.ru/journal/kritik/98-04-13/ulyan.htm> [Ульянов, Семен. “Пелевин и пустота.” <http://old.russ.ru/journal/kritik/98-04-13/ulyan.htm>].

Yuzefovich, Galina. “Kak chitat' Pelevina?” <https://vpobede.ru/news/galina-yuzefovich-kak-chitat-pelevina> [Юзефович, Галина. “Как читать Пелевина?” <https://vpobede.ru/news/galina-yuzefovich-kak-chitat-pelevina>].

Pobrania

Opublikowane

2022-11-07

Jak cytować

Ochniak, M. (2022). Scriptor ludens: strategia twórcza Wiktora Pielewina. Przegląd Rusycystyczny, (4), 174–189. https://doi.org/10.31261/pr.12729