Новые формы в русской литературе. Сенчинские Минус, Нубук, Вперед и вверх на севших батарейках

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.12857

Ключевые слова:

Роман Сенчин, автобиографизм, автофикшн, гибридный текст, литературность, документализм

Аннотация

В статье рассматривается специфика произведений современного российского прозаика Романа Сенчина: Минус, Нубук, Вперед и вверх на севших батарейках. 

Одной из ключевых задач публикации становится поиск ответа на вопрос о возможности интерпретации вышеназванных произведений с точки зрения автобиографизма на основе исключительно текстовых критериев. Кроме того, предлагается и аргументируется тезис о том, что Минус, Нубук, Вперед и вверх на севших батарейках – произведения, являющие собой пример гибридного текста, в котором нашло отражение смешение двух коммуникативных стратегий – литературности и документализма.

Биография автора

Katarzyna Mariola Jastrzębska, Uniwersytet Jagielloński

Zajmuje się historią literatury rosyjskiej XX i XXI wieku oraz badaniami nad przekładem literackim. Autorka trzech monografii: 
K. Żemła [Jastrzębska], Przetłumaczyć łagier. Rosyjska i polska literatura łagrowa we wzajemnych przekładach, Katowice 2000.
P. Fast, K. Jastrzębska, Wczesna twórczość Anatolija Kima. Wybrane zagadnienia poetyki i interpretacji, Katowice 2006.
K. Jastrzębska, Sztuka uważności: problemy pisarstwa Anatolija Kima, Kraków 2011. 

Opublikowała artykuły m. in. o twórczości Michaiła Bułhakowa, Jewgienija Zamiatina, Władimira Makanina, Anatolija Kima, Władimira Zazubrina, Gajto Gazdanowa, a także cykl jednotematyczny poświęcony prozie współczesnego rosyjskiego prozaika Romana Sienczina. Jest również autorką prac poświęconych problematyce przekładoznawczej. Współredaktorka dwóch tomów z serii „Studia o przekładzie“, publikacji "Проблемы каноничности русской литературы: теория, эволюция, перевод" oraz pracy zbiorowej "Szkoła moskiewska w literaturze rosyjskiej".

Библиографические ссылки

Antonik, Dominik. Autor jako marka. Literatura w kulturze audiowizualnej społeczeństwa informacyjnego. Bolecki, Wacław and Nycz Ryszard (Eds.). Kraków: Universitas, 2014.

Balbierz, Jan. “’Jeśli nie lepszy, w każdym razie jestem inny’. Kilka uwag o współczesnej teorii autobiografii.” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis 2008, no 3: 9–22.

Czermińska, Małgorzata. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2000.

Danilkin, Lev. Realisticheskiye povesti o prosteyshikh organizmakh. Roman Senchin. ‘Nichego strashnogo’. Ogryzko, Vyacheslav (Ed.) Vse o Senchine. V labirinte kritiki. Moskva: Literaturnaya Rossiya, 2013. [Данилкин, Лев. Реалистические повести о простейших организмах. Роман Сенчин. „Ничего страшного”. Огрызко Вячеслав (Ed.) Все о Сенчине. В лабиринте критики. Москва: Литературная Россия, 2013].

Drozdowska, Karolina, “Zmagania z mitem. Dorastanie i śmierć w literackiej relacji Linn Ullmann.” Studia Scandinavica 2018, no 2(22.): 11–25.

Dziadek, Adam. “Pogranicza literackości.” Teksty Drugie 2002, no 4(76): 112–118.

Grochowski, Grzegorz. Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2014.

Ivanova, Natal'ya. Skrytyy syuzhet. Russkaya literatura na perekhode cherez vek. Sankt-Peterburg: Russko-Baltiyskiy informatsionnyy tsentr «Blits», 2003. [Иванова Наталья. Скрытый сюжет. Русская литература на переходе через век. Санкт-Петербург: Русско-Балтийский информационный центр «Блиц», 2003].

Jastrzębska, Katarzyna. “Язык как зеркало сознания постсоветского человека. Проза Романа Сечина.” Studia Litteraria Universitatis Iagellonicae Cracoviensis. Vol. 11: 257–265.

Jastrzębska, Katarzyna, “Rosyjska i polska recepcja twórczości Romana Sienczina w latach 2001-2021.” Acta Neophilologica 2022, Vol. I, no. XXIV: (W DRUKU)

Lejeune, Pilippe. “Pakt autobiograficzny.” Labuda, Aleksander Wit (Transl.). Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja 1975, no. 5(23): 31–49.

Lejeune, Pilippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Grajewski, Wincenty, Jaworski, Stanisław, Labuda, Aleksander, and Lubas-Bartoszyńska Regina (Transl.). Lubas-Bartoszyńska, Regina (Ed.). Kraków: Universitas, 2007.

Lis, Jerzy. Obrzeża autobiografii. O współczesnym pisarstwie autofikcyjnym we Francji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, 2006.

Lubas-Bartoszyńska, Regina. Między autobiografią a literaturą. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1993.

Lubas-Bartoszyńska, Regina. “Kłopoty z autofikcją. Mimowolne autofikcje Romy Ligockiej.” Ruch Literacki 2005, no. 6: 633–641.

Mitosek, Zofia. Mimesis. Zjawisko i problem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997.

Pańkowska, Ewa. “Мир умирающей российской деревни в творчестве 'новых реалистов' (на материале романов: Санькя Захара Прилепина и Елтышевы Романа Сенчина).” Studia Wschodniosłowiańskie 2015, no. 15: 109–132.

Pogorelaya, Yelena. “Put' chuvstvennosti k dukhu.” Oktyabr' 2008, no. 5 [Погорелая, Елена. “Путь чувственности к духу”. Октябрь 2008, no. 5] < https://magazines.gorky.media/october/2008/5/put-chuvstvennosti-k-duhu.html>].

Pokrywka, Rafał. “Powieść autobiograficzna – kariera pojęcia.” Dzisiaj i jutro poetyki. Tematy i Konteksty 2013, no. 3 (8): 164–181.

Roman-Rawska, Katarzyna. Nowy realizm w rosyjskim polu literackim po 1991 roku. Literatura i polityka. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2020.

Senchin, Roman. “'Pochti vse moi teksty imeyut dokumental'nuyu osnovu’.” [Сенчин, Роман. “Почти все мои тексты имеют документальную основу.”] <http://chitaem-vmeste.ru/zvyozdy/interviews/pisatel-roman-senchin-pochti-vse-moi-teksty-imeyut-dokumentalnuyu-osnovu>].

Senchin, Roman. “Napravleniye novogo veka.” Novyy realizm: za i protiv. Materialy pisatel'skikh konferentsiy i diskussii poslednikh let. Gusev, Vladimir, and Kaznacheyev, Sergey (Eds.). Moskva: Izdatel'stvo Literaturnogo instituta im. A. M. Gor'kogo, 2007: 166–168. [Сенчин, Роман. “Направление нового века.” Гусев, Владимир, and Казначеев, Сергей (ред.). Новый реализм: за и против. Материалы писательских конференций и дискуссии последних лет. Москва: Издательство Литературного института им. А. М. Горького, 2007: 166–168].

Senchin, Roman. “Vozvrashcheniye k Matere.” Rossiyskaya gazeta RG.RU 3.03.3015. [Сенчин, Роман. “Возвращение к Матере.” Российская газета РГ.РУ 3.03.3015]. <https://rg.ru/2015/03/04/rasputin.html>].

Senchin, Roman. “‘Ya pishu, chtoby vybrositiz sebya syuzhet, kotoryy ne dayet mne pokoya’.” Kul'tura 23.04.2020 [Сенчин, Роман “'Я пишу, чтобы выбросить из себя сюжет, который не дает мне покоя’.”. Культура 23.04.2020] <https://portal-kultura.ru/articles/books/326064-roman-senchin-ya-pishu-chtoby-vybrosit-iz-sebya-syuzhet-kotoryy-ne-daet-mne-pokoya/>].

Smulski, Jerzy. “Autobiografizm jako postawa i jako strategia artystyczna: na materiale współczesnej prozy polskiej.” Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej 1988, no. 79/4: 83–101.

Stryjakowska, Anna. “Powieść ‘В Советском Союзе не было адерола’ z perspektywy autofikcji.” Przegląd Rusycystyczny 2020, no. 3 (171):71–80.

Stoff, Andrzej. “Ja autor. O funkcjach sygnatur w literaturze współczesnej.” Ja, autor. Sytuacja podmiotu w polskiej literaturze współczesnej. Śnieżka, Danuta (Ed.). Warszawa: Semper, 1996.

Supa, Wanda. “W kręgu problemów rosyjskiego ‘nowego realizmu’.” Proza Romana Sienczyna. Studia Wschodniosłowiańskie 2014, no.14: 119–131.

Tiupa, Walerij. Wprowadzenie do narratologii porównawczej. Przewodnik do samodzielnej pracy naukowej. Ścibior, Agnieszka (Transl.). Kraków: Petrus, 2021.

Turczyn, Anna. “‘Fikcja wydarzeń ściśle rzeczywistych’. Z Sergem Doubrovskim rozmawiała Anna Turczyn.” Teksty Drugie 2005, no. 5: 201–211.

Turczyn, Anna. “Autofikcja, czyli autobiografia psychopolifoniczna.” Teksty Drugie 2007, no. 1–2: 204–211.

Wielgosz, Aneta. “Autofikcja we współczesnym komiksie włoskim. Przypadek Toffola i Gipiego.” Autobiografia. Literatura. Kultura. Media, no. 1(12): 195–209.

Zajas, Paweł. “O naturze pośledniego owada. Nowa propozycja badań nad literaturą niefikcjonalną.” Teksty Drugie 2009, no. 5 (119): 40–55.

Żychliński, Arkadiusz. “Fikcjogramy. Elementy przemian literatury współczesnej.” Teksty Drugie 2017, no. 1: 187–198.

Загрузки

Опубликован

2022-05-30

Как цитировать

Jastrzębska, K. M. (2022). Новые формы в русской литературе. Сенчинские Минус, Нубук, Вперед и вверх на севших батарейках. Przegląd Rusycystyczny [Русское обозрение], (2 (178), 157–171. https://doi.org/10.31261/pr.12857

Выпуск

Раздел

Artykuły