Ekoteologia rosyjskiego prawosławia według Tatiany Goriczewej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.15345

Słowa kluczowe:

ekologia, religioznawstwo, zooteologia, Goriczewa, posthumanizm, ecology, religious studies, zootheology, Goricheva, posthumanism, экология, религиоведение, зоотеология, Горичева, постгуманизм

Abstrakt

Rozważania nad relacją człowiek–przyroda wykraczają poza obszar nauk przyrodniczych i społecznych. Wszystkie stworzenia mają równe prawo do istnienia. Zgodnie z prawosławną ekoteologią to Absolut powołał byty do istnienia i nadał im określone prawa. Celem artykułu jest analiza znaczenia środowiska naturalnego w prawosławiu na przykładzie twórczości rosyjskiej filozofki i teolożki Tatiany Goriczewej. Odwołując się m.in. do refleksji filozoficzno–teologicznej i hagiograficznej zawartych w pracach autorki Świętych zwierząt, omówiono status środowiska naturalnego w prawosławiu i jego roli w historii zbawienia oraz podjęto rozważania na temat biocentryzmu i antropocentryzmu chrześcijańskiego w prawosławiu.

Biogram autora

Krzysztof Robert Małek - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Magister teologii, doktorant na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Absolwent teologii (tytuł magistra uzyskał w 2016 roku), turystyki historycznej (tytuł licencjata uzyskał w 2017 roku) oraz filologii rosyjskiej(tytuł licencjata uzyskał w 2021 roku; wszystkie na Uniwersytecie Śląskim). Interesuje się myślą posthumanistyczną, animal studies, ekoteologią, a przede wszystkim zooteologią. Obecnie realizuje projekt Prawosławna teologia zwierząt w eseistyce Tatiany Goriczewej, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki (PRELUDIUM BIS-2, 2020/39/O/HS2/02968), pod kierunkiem dr hab. Justyny Tymienieckiej-Suchanek, prof. UŚ.

Bibliografia

Bashlyar, Gaston. Zemlya i grezy voli. Transl. Skuratov, Boris. Moskva: Izdatel’stvo gumanitarnoy literatury, 2000 [Башляр, Гастон. Земля и грезы воли. Пер. Скуратов, Борис Москва: Издательство гуманитарной литературы, 2000].
Bielik-Robson, Agata. “Nowa Humanistyka: w poszukiwaniu granic.” Teksty Drugie 2017, no. 1: 146–162.
Bohun, Michał. “Dostojewski. Nędza i wielkość kultury.” Fiodor Dostojewski i problemy kultury. Raźny, Anna (ed.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011. 11–23.
Bohun, Michał. “Obronić kulturę przed geniuszem. Filozofowie rosyjscy wobec nihilizmu Lwa Tołstoja.” Człowiek i Społeczeństwo 2013, vol. 35, no. 2: 407–425.
Borecka, Wiktorija. “Koncepcja stosunków Kościół–państwo we współczesnym nauczaniu Rosyjskiej Prawosławnej Cerkwi.” Między Rzymem a Nowosybirskiem. Księga jubileuszowa dedykowana ks. Marianowi Radwanowi SCJ. Wodzianowska, Iwona, and Łaszkiewicz, Hubert (eds.). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2012. 421–426.
Bułgakow, Sergiusz. Światło wieczności. Medytacje i spekulacje. Transl. Chmielewski, Jacek. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2010.
Chałupniak, Radosław. Arcydzieła malarstwa w katechezie. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, 2013.
Dekert, Tomasz. Teoria rekapitulacji Ireneusza z Lyonu w świetle starożytnych koncepcji na temat Adama. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2007.
Dębowski, Jan. Przyroda w filozofii rosyjskiego prawosławia. Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1998.
“Drogi prowadzące do Boga.” Katechizm Kościoła Katolickiego. Paragraphs 31–49 <http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkI-1-1.htm>.
Fedorova, Vera. “Pokrov Presvyatoy Bogoroditsy – simvol materinskoy zashchity i Lyubvi.” 8 Nov. 2022 [Федорова, Вера. “Покров Пресвятой Богородицы – символ материнской защиты и Любви.” 8 Nov. 2022] <https://obitel-st-elisaveta.ru/news/article/pokrov-presvyatoy-bogorodicy--simvol-materinskoy-z-401786>.
Fiodorow, Nikołaj, Filozofia wspólnego czynu. Transl. Wodziński, Cezary, and Milczarek, Michał. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki, 2012.
Goricheva, Tat’yana. Blazhen izhe i skoty miluyet. Lyublyana: KUD Logos, 2010 [Горичева, Татьяна. Блажен иже и скоты милует. Любляна: KUD Logos, 2010].
Goricheva, Tat’yana. Govoryashchiye “Da”. Moskva: Ekologicheskaya palata Rossii, 2020 [Горичева, Татьяна. Говорящие „Да”. Москва: Экологическая палата России, 2020].
Goricheva, Tat’yana. O svyashchennom bezumii. Khristianstvo v sovremennom mire. Sankt-Peterburg: Aleteyya, 2015 [Горичева, Татьяна. О священном безумии. Христианство в современном мире. Санкт-Петербург: Алетейя, 2015].
Goriczewa, Tatiana. Święte zwierzęta. Transl. Ojcewicz, Grzegorz. Szczytno: Wydawnictwo “GregArt”, 2022.
Goriczewa, Tatiana. “Święte zwierzęta (fragmenty).” Transl. Nikitina, Ekaterina. Ed. Mitek‑Dziemba, Alina. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies 2017, no. 3: 69–81.
Gorlachev, Valeriy, and Bernyukevich, Tat’yana. “Russkiy kosmizm kak yavleniye kul’tury.” Gumanitarnyy vektor 2012, no. 3 (31): 30–35 [Горлачев, Валерий, Бернюкевич, Татьяна. “Русский космизм как явление культуры.” Гуманитарный вектор 2012, № 3 (31): 30–35].
Gregorios, Paulos. The human presence. An Orthodox view of nature. Geneva: World Council of Churches, 1978.
Grzegorz z Nyssy. O stworzeniu człowieka. Transl. Przyszychowska, Marta. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2006.
Heidegger, Martin. “Twórczy krajobraz. Dlaczego pozostajemy na prowincji?” Transl. Wodziński, Cezary. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 1995, no. 4 (16): 203–205.
Karsavin, Lev. “Put’ pravoslaviya.” Sofiya. Problemy dukhovnoy kul’tury i religioznoy filosofii. Berdyayev, Nikolay (ed.). Berlin’’: Obelisk’’, 1923. 47–62 [Карсавин, Лев. “Путь православия.” Софiя. Проблемы духовной культуры и религиозной философии. Бердяев, Николай (ред.). Berlin: Wydawnictwo Обелискъ, 1923. 47–62].
Kotkiewicz, Aurelia. “Bowaryzm – nuda – melancholia. Uwagi o bohaterach XIX–wiecznej literatury rosyjskiej.” Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 2018, no. 3 (49): 169–178.
Kroczak, Justyna. “Grzegorz Palamas wobec kontrowersji hezychastycznej.” Logos i Ethos 2012, no. 1 (32): 127–139.
Kucy, Aleksy. Biografia duchowa i antropologia chrześcijańska metropolity Antoniego Blooma (1914–2003). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019.
Laszczak, Wanda. “W kręgu motywów mariologicznych Kuźminy‑Karawajewej (Matki Marii).” Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze 2011, vol. 21: 61–69.
Lin, Dimitriy. “Chto takoye osvyashcheniye?” Pravmir.ru, 16 Nov. 2022 [Лин, Димитрий. “Что такое освящение?” Pravmir.ru. 16.11.2022] <https://www.pravmir.ru/vopros-otvet/chto-takoe-osvyashhenie>.
Mal’tseva, Anna, and Zhdanova, Irina. “Ponyatiye ‘khristianskoy kul’tury’ v tvorchestve Ivana Il’ina.” Yevraziyskiy Soyuz Uchenykh 2019, vol. 65, no. 6: 67–69 [Мальцева, Анна, Жданова, Ирина. “Понятие ‘христианской культуры’ в творчестве Ивана Ильина.” Евразийский Союз Ученых 2019, т. 65, № 6: 67–69].
Niedek, Mikołaj. “Eko-filozofia a perspektywa ekologicznego konserwatyzmu.” Studia Ecologiae et Bioethicae 2021, vol.19, no. 1: 5–15.
Ostrowska, Antonina. Śmierć w doświadczeniu jednostki i społeczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2005.
Parshin, Aleksey, “‘Bogoroditsa – mat’ syra zemlya…’ (o trekh lektsiyakh v moskovskoy dukhovnoy akademii).” Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya I: Bogosloviye. Filosofiya 2011, no. 5 (37): 71–82 [Паршин, Алексей. ““Богородица – мать сыра земля…” (о трех лекциях в московской духовной академии).” Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия I: Богословие. Философия 2011, № 5 (37): 71–82].
Polosina, Alla. “Russoizm L.N. Tolstogo.” Literaturovedcheskiy zhurnal 2011, no. 1: 67–76 [Полосина, Алла. “Руссоизм Л.Н. Толстого.” Литературоведческий журнал 2011, no. 1: 67–76].
Prepodobnyy Iustin (Popovich). Dogmatika Pravoslavnoy Tserkvi. Vol. 2: Bog v samom Sebe. Otnosheniye Boga k tvari [Преподобный Иустин (Попович), Догматика Православной Церкви. Т. 2: Бог в самом Себе. Отношение Бога к твари] <https://azbyka.ru/otechnik/Iustin_Popovich/sobranija-tvorenij-tom2/3>.
Radford Ruether, Rosemary. Gaia and God. An ecofeminist theology of earth healing. New Jork: HarperOne, 2017.
Rose, Nikolas. “The Politics of Life Itself.” Theory, Culture and Society 2001, no. 18 (6): 1–30.
Seremak, Jerzy. “Paradygmat zbawczej obecności wyzwolenia: imię Boga Ehjeh–Jhwh, „Jestem-On jest” (Wj 3,14-15 / Wj 34,6-7).” Studia Bobolanum 2018, vol. 29, no. 2: 141–161.
Stabryła, Wojciech. “‘[…] moc Najwyższego osłoni Cię’ (Łk 1,35). Maryja trwająca w Szekinie.” Salvatoris Mater 2008, no. 10 (2): 11–30.
Szoszyn, Rusłan. “Ateizm po komunizmie.” Rzeczpospolita, 27 Jan. 2016 <https://www.rp.pl/spoleczenstwo/art11224281-ateizm-po-komunizmie>.
Ulicka, Danuta. “Kryzysy – przełomy – przebudowy – zwroty.” Academia – Magazyn Polskiej Akademii Nauk 2022, no. 3 (71): 20–23.
Waczyński, Bogusław. “Sofiologia w rosyjskiej teologii prawosławnej.” Roczniki Teologii Ekumenicznej 2009, no. 1 (56): 197–226.
Woźniak, Anna. “Struktura i funkcje mikroświatów.” Principia 2004, no. 39: 189–204.
Yevdokimov, Pavel. “Tainstva.” 20 Feb. 2023 [Евдокимов, Павел. “Таинства.” 20.02.2023 <https://azbyka.ru/otechnik/Pavel_Evdokimov/pravoslavie-evdokimov/5_4>.
Zamorska, Magdalena. “Z uważnością i troską: feministyczne studia nad roślinami.” Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2022, vol. 84, no. 1: 197–212.
Zen’kovskiy, Vasiliy. Istoriya russkoy filosofii. Moskva: Akademicheskiy proyekt–Raritet, 2001 [Зеньковский, Василий. История русской философии. Москва: Академический проект–Раритет, 2001].
Zlatopol’skaya, Alla. “Belosel’skiy-Belozerskiy, russkiy russoizm i apokrificheskiye sochineniya Zhan-Zhaka Russo v russkoy mysli.” Komparativistskiy analiz obshchechelovecheskogo i natsional’nogo v filosofii. Materialy konferentsii. Kolesnikov, Anatoliy (ed.). Sankt-Peterburg: Roza mira, 2006. 128–132 [Златопольская, Алла. “Белосельский-Белозерский, русский руссоизм и апокрифические сочинения Жан-Жака Руссо в русской мысли.” Компаративистский анализ общечеловеческого и национального в философии. Материалы конференции. Колесников, Анатолий (ред.). Санкт-Петербург: Роза мира, 2006. 128–132].
Zlatopol’skaya, Alla. “Vospriyatiye idey Zh.-Zh. Russo v sovetskoy i postsovetskoy Rossii v svete traditsiy russkoy obshchestvennoy mysli kontsa XIX – nachala XX veka.” Vestnik Russkoy khristianskoy gumanitarnoy akademii 2015, vol. 16, no. 4: 344–357 [Златопольская, Алла. “Восприятие идей Ж.-Ж. Руссо в советской и постсоветской России в свете традиций русской общественной мысли конца XIX – начала XX века.” Вестник Русской христианской гуманитарной академии 2015, т. 16, № 4: 344–357].

Pobrania

Opublikowane

2024-02-12

Jak cytować

Małek, K. R. (2024). Ekoteologia rosyjskiego prawosławia według Tatiany Goriczewej. Przegląd Rusycystyczny, (1 (185), 7–28. https://doi.org/10.31261/pr.15345