Dyskurs selfie i komunikacja w sieci w czasach sztucznej inteligencji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.15357

Słowa kluczowe:

селфи-дискурс, автореференция, автокоммуникация, искусственный интеллект, мультисемиотичность, мультимодальность, визуальный нарратив

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione perspektywy badań dyskursu selfie w sytuacji pojawienia się nowego autora w obszarze komunikacji cyfrowej – sztucznej inteligencji. Dyskurs selfie, któremu przypisuje się dziś status jednego z głównych katalizatorów komunikacji masowej w mediach społecznościowych i który jawi się jako jedna z najbardziej specyficznych cech komunikacji międzyludzkiej, rozpatrywany jest w artykule z następujących perspektyw: 1) specyfiki dyskursu selfie jako kategorii tzw. treści user-genered, istniejących w obszarze przecięcia modeli komunikacyjnych JA – ON i JA – JA; 2) specyfiki dyskursu selfie jako rodzaju narracji o charakterze pamiętnika, zbudowanej w oparciu o technikę autoreferencyjnego przedstawienia, a jednocześnie zorientowanego na ogląd i ocenę Innego; 3) specyfiki dyskursu selfie jako zjawiska multisemiotycznego.

Biogram autora

Anastasija Belovodskaja - Uniwersytet Wileński (Litwa)

Doktor nauk humanistycznych (PhD), docent w Instytucie Języków Obcych Uniwersytetu Wileńskiego; lektor języka rosyjskiego na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wileńskiego (Litwa). W badaniach koncentruje się
na zagadnieniach komunikacji w internecie, lingwokognitywnych aspektach anonimowej twórczości w sieci, zastosowaniu technologii informacyjnych w nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego. Autorka ponad 20 publikacji naukowych, w tym 12 w prestiżowych edycjach naukowych.

Bibliografia

REFERENCES

Arutyunova, Nadezhda. “Faktor adresata”, Izvestiya Akademii nauk SSSR. Seriya: Literatura i yazyk, T.40, No. 4/1981:356–367 [Арутюнова, Надежда. “Фактор адресата”, Известия Академии наук СССР. Серия: Литература и язык, T.40, No. 4/1981:356–367]

Brazgovskaya, Yelena. “Kognitivnyy potentsial avtoreferentsii:samoopisaniya v proze Stanislava Lema”, Vestnik Permskogouniversiteta: Rossiyskaya i zarubezhnaya filologiya, No. 2, 2013:94–102 [Бразговская, Елена. “Когнитивный потенциал автореференции: самоописания в прозе Станислава Лема”, Вестник Пермского университета: Российская и зарубежная филология, No. 2, 2013:94–102]

Brazgovskaya, Yelena. Semiotika. Yazyki i kody kul'tury. Moskva: “Yurayt”, 2019 [Бразговская, Елена. Семиотика. Языки и коды культуры. Москва: “Юрайт”, 2019]

ChatGPT, version 13 < https://chat.openai.com/auth/login >

Chau, Dennid, Lee, Carmen. “Discursive construction of identities in a social network-educational space: Insights from an undergraduate Facebook group for a linguistics course”, Discourse, Context and Media, No.18, 2017:31-39, https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.04.003

Drozdova, Alla. Vizualizatsiya povsednevnosti v sovremennoy mediakul'ture. Dissertatsiya na soiskaniye uchenoy stepeni doktora kul'turologii. Moskva: “RGGU”, 2017 [Дроздова, Алла. Визуализация повседневности в современной медиакультуре. Диссертация на соискание ученой степени доктора культурологии. Москва: “РГГУ”, 2017]

Klushina, Natal'ya. “Mediastilistika i emotivnayalingvistika”, Izvestiya VGPU. Filologicheskiye nauki, 2019:158-161 [Клушина, Наталья. “Медиастилистика и эмотивная лингвистика”, Известия ВГПУ. Филологические науки, 2019:158-161] <https://cyberleninka.ru/article/n/mediastilistika-i-emotivnaya-lingvistika>

Kudyakova, Anastasiya. “Ekfrasis: granitsy termina”, Molodoy uchenyy, No. 32 (374), 2021:90–93 [Кудякова, Анастасия. “Экфрасис: границы термина”, Молодой ученый, No. 32 (374), 2021:90–93] < https://moluch.ru/archive/374/83502/ >

Lassan, Eleonora. “O virtual'noykommunikatsii kak vozmozhnom ob''yekte medialingvistiki («Feysbuk»: vozvrashcheniye v proshloye)”, Kommunikativnyye issledovaniya, No. 4 (10), 2016:7–20 [Лассан, Элеонора. “О виртуальной коммуникации как возможном объекте медиалингвистики («Фейсбук»: возвращение в прошлое)”, Коммуникативные исследования, No. 4 (10), 2016:7–20] <https://cyberleninka.ru/article/n/o-virtualnoy-kommunikatsii-kak-vozmozhnom-obekte-medialingvistiki-feysbuk-vozvraschenie-v-proshloe>

Lotman, Yuriy. Vnutri myslyashchikh mirov, Spb: “Azbuka-Attikus”, 2015 [Лотман, Юрий. Внутри мыслящих миров, Спб: “Азбука-Аттикус”, 2015]

Maklyuen, Marshall. Ponimaniye media.Vneshniye rasshireniya cheloveka. Moskva: “Tsentr guma­nitar­nykh tekhno­logiy”, 2003 [Маклюэн, Маршалл. Понимание медиа. Внешние расширения человека. Москва: “Центр гума¬нитар¬ных техно¬логий”, 2003] <https://gtmarket.ru/library/basis/3528>

Medvedeva, Yelena. “Instagram: prostranstvo prodvigayushchey kommunikatsii”, Medialingvistika, No. 6 (3), 2019:369–380 [Медведева, Елена. “Instagram: пространство продвигающей коммуникации”, Медиалингвистика, No. 6 (3), 2019:369–380] <DOI: 10.21638/spbu22.2019.307>

Miller, Daniel at al. “Why We Post”, Anthropology News, No. 57(9) <doi:10.1111/an.122>

Nilogov, Aleksey. “Vyskal'zyvaniye iz-pod vlasti slova. Vladimir Martynov o protivostoyanii ikonotsentrichnosti i literaturotsentrichnosti”, Nezavisimaya gazeta, 2009 [Нилогов, Алексей. “Выскальзывание из-под власти слова. Владимир Мартынов о противостоянии иконоцентричности и литературоцентричности”, Независимая газета, 2009] <http://www.ng.ru/ng_exlibris/2009-05-14/2_martynov.html >

Romanov, Aleksey, Romanova, Larisa.“Diskurs-selfi kak performativnyy kommunikativnyy fenomen sotsial'nykh setey”, Mezhkul'turnaya kommunikatsiya: teoriya i praktika: sb. nauch. tr., Tomsk: “Izd-vo Tomskogopolitekhnich. un-ta”, 2017:72–78 [Романов, Алексей, Романова, Лариса. “Дискурс-селфи как перформативный коммуникативный феномен социальных сетей”, Межкультурная коммуникация: теория и практика: сб. науч. тр., Томск: “Изд-во Томского политехнич. ун-та”, 2017:72–78]
Saltz, Jerry. “Art at Arm’s Length: A History of the Selfie”, Vulture, 2014, <http://www.vulture.com/2014/01/history-of-the-selfie.html>

Zemlinskaya, Tat'yana, Fersman, Nataliya. “Kommunikativnaya sreda i selfi kak kul'turnyy kod sovremennosti”, Mezhkul'turnayai mezh''yazykovaya kommunikatsiya, No. 4(18), 2015:231–238 [Землинская, Татьяна, Ферсман, Наталия. “Коммуникативная среда и селфи как культурный код современности”, Межкультурная и межъязыковая коммуникация, No. 4(18), 2015:231–238]

Opublikowane

2023-09-12

Jak cytować

Belovodskaja, A. (2023). Dyskurs selfie i komunikacja w sieci w czasach sztucznej inteligencji. Przegląd Rusycystyczny, (3 (183), 110–123. https://doi.org/10.31261/pr.15357