Cum tacent, clamant. O relacjach małżeńskich w "Łagodnej" Fiodora Dostojewskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.17749

Słowa kluczowe:

Milczenie, słowo, Dostojewski, Bachtin, Łagodna

Abstrakt

Niniejszy artykuł ma na celu nakreślenie specyfiki relacji łączących tytułową bohaterkę Łagodnej Fiodora Dostojewskiego i jej męża. Kluczowym aspektem, mającym decydujący wpływ na rozwój wydarzeń, okazuje się milczenie bohaterów. Początkowo wykorzystywane jako narzędzie pedagogiczne w celu reedukacji żony, z czasem staje się podstawowym środkiem komunikacji obojga. W niniejszym artykule eksponujemy jego binarny potencjał: nośność komunikacyjną przy jednoczesnym wpływie na eskalację wzajemnej obcości. Poddając analizie postać męża bohaterki, dochodzimy do wniosku, że jego walka o władzę w związku, labilność emocjonalna, ucieczkowe zachowania, a także bunt małżonki miały decydujący wpływ na charakter ich małżeństwa i jego nieszczęśliwy finał.

Biogram autora

Anna Humeniuk - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

doktor, adiunkt w Zakładzie Komparatystyki Literacko-Kulturowej Instytutu Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM, zainteresowania naukowe: problem podmiotowości bohatera literackiego, współczesna kinematografia rosyjska. Autorka monografii Problem podmiotowości ciała „Inny” Jurija Mamlejewa i „Czerwony kogut leci wprost do nieba” Miodraga Bulatovicia w kluczu komplementarnej opozycji (Poznań, 2016), współautorka Nowego kina rosyjskiego wobec tradycji literackiej i filmowej (Poznań, 2017).

Bibliografia

1. Bachtin, Michał. „Notatki z lat 1970–1971 (wybór).” Estetyka twórczości słownej. Transl. Ulicka, Danuta. Ed. Transl. And Introd. Czaplejewicz, Eugeniusz. Warszawa: PIW, 1986: 476-508.
2. Bachtin, Michał. Problemy poetyki Dostojewskiego. Transl. Modzelewska, Natalia. Warszawa: PIW, 1970.
3. Bierdiajew, Mikołaj. Światopogląd Dostojewskiego. Transl. and ed. Paprocki, Henryk. Antyk, Kęty: Antyk, 2004.
4. Dąmbska, Izydora. „Milczenie jako wyraz i jako wartość.” Roczniki Filozoficzne TN KUL 1963, vol. 11, no. 1.
5. Dostojewski, Fiodor. Łagodna. Transl. Karski, Gabriel. Warszawa: PIW, 1982.
6. Kasatkina, Tat'yana. O tvoryashchey prirode slova. Ontologichnost' slova v tvorchestve F.M. Dostoyevskogo kak osnova „realizma v vysshem smysle”. Moskva: IMLI RAN, 2004 [Касаткина, Татьяна. О творящей природе слова. Онтологичность слова в творчестве Ф.М. Достоевского как основа „реализма в высшем смысле”. Москва: ИМЛИ РАН, 2004].
7. Michalska-Suchanek, Mirosława. Samobójcy Fiodora Dostojewskiego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
8. Mikiciuk, Elżbieta. “‘Ostrzyżone pannice’, ‘stare nihilistki’, ‘niedowarzone działaczki’. O emancypacji kobiet w twórczości Fiodora Dostojewskiego.” Przemiany dyskursu emancypacyjnego kobiet. Seria I, Perspektywa środkowoeuropejska. Janicka, Anna, Fournier Kiss, Corinne, Bracka, Mariya (eds.). Białystok: Wydawnictwo Alter Studio, 2017: 239-257 <https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/12188/1/E_Mikiciuk_Ostrzyzone_pannice_stare_nihilistki.pdf>.
9. Papadopoulos, Chloe. “Speaking Silently and Overnarrating in Fyodor Dostoevsky’s ‘Krotkaia’.” Dostoevsky Studies 2021, no. 24: 17-40 <https://dostoevsky-studies.dlls.univr.it/article/view/1009/1100>.
10. Suchanek, Lucjan. “Молча говорить — повесть Ф. М. Достоевского ‘Кроткая’.” Dostoevsky Studies 1985, no 6: 125-142 [Suchanek, Lucjan. “Molcha govorit' — povest' F. M. Dostoyevskogo ‘Krotkaya’.” Dostoevsky Studies 1985, no 6: 125-142] <https://hdl.handle.net/2027/mdp.39015011895300>.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-15

Jak cytować

Humeniuk, A. (2024). Cum tacent, clamant. O relacjach małżeńskich w "Łagodnej" Fiodora Dostojewskiego. Przegląd Rusycystyczny, (4 (188), 7–28. https://doi.org/10.31261/pr.17749