Jakie zmiany warto wprowadzić na filologii rosyjskiej? (perspektywa wykładowców i studentów)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.17900

Słowa kluczowe:

focus interviews, Russian philology, student and faculty needs, academic education, changes in the classroom, changes outside the classroom

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badania na temat zmian, które warto wprowadzić, aby kształcenie filologiczne było bardziej efektywne i satysfakcjonujące. Podjęta została próba odpowiedzi na pytania: 1) jakie sugestie formułują nauczyciele i studenci odnośnie do potrzebnych zmian w kształceniu filologicznym? 2) czy oczekiwania tych dwóch grup respondentów są zbieżne? W celu odpowiedzi na postawione pytania przeprowadzone zostało badanie jakościowe, a techniką zbierania danych były wywiady fokusowe. W dwóch oddzielnych wywiadach udział wzięli wykładowcy (6 osób) i studenci filologii rosyjskiej (6 osób). Wyniki badania pokazały, że sugerowane przez obie grupy respondentów zmiany są zbieżne jedynie w kilku obszarach i dodatkowo są w różny sposób interpretowane. Omówione zostały sugestie dotyczące zmian w klasie i poza nią.

Biogram autora

Marzanna Karolczuk - Uniwersytet w Białymstoku

dr hab., prof. Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Językoznawstwa Interkulturowego i Glottodydaktyki w Katedra Językoznawstwa Slawistycznego. Zainteresowania naukowe: nauczanie i uczenie się języka obcego, podnoszenie jakości kształcenia w edukacji akademickiej, komunikacja i edukacja międzykulturowa, stereotypy językowe. Współorganizatorka cyklicznych konferencji międzynarodowych, m.in. Język rosyjski w najnowszych badaniach językoznawczych, interkulturowych i glottodydaktycznych oraz Kształcenie (neo)filologiczne — nurty badawcze i aplikacje dydaktyczne. W ramach programu Erasmus+ prowadziła zajęcia dydaktyczne na uczelniach zagranicznych (Bergamo, Lublana, Neapol, Pecz, Ryga, Skopje).

Bibliografia

Ciechowska, Magdalena. “Badania fokusowe.” Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych. Ciechowska, Magdalena and Szymańska, Maria (Eds.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018: 101¬¬–164. < https://www.researchgate.net/profile/Magdalena-Ciechowska/publication/320024700_Wybrane_metody_jakosciowe_w_badaniach_pedagogicznych_Czesc_I/links/5c2fa37e92851c22a3597f3d/Wybrane-metody-jakosciowe-w-badaniach-pedagogicznych-Czesc-I.pdf >.

Dańko, Magdalena, and Wieszczeczyńska, Ewa. “Wymogi współczesnego rynku pracy w odniesieniu do kompetencji absolwentów kierunków humanistycznych.” Neofilolog, 2013, no 40/1: 43–57. DOI: 10.14746/n.2013.40.1.4.

Głuszkowski, Michał, and Koneczniak, Grzegorz, and Paśko-Koneczniak, Dorota. “Contemporary Challenges of Teaching Russian at Universities in Poland.” Slavistična revija, 2024, no. 72/3: 307-320. DOI: 10.57589/srl.v72i3.4193.

Goźdź-Roszkowski, Stanisław, and Makowski, Jacek. “Jak twórczo kształcić humanistów dla potrzeb rynku pracy? Studium przypadku: kierunek lingwistyka dla biznesu na Uniwersytecie Łódzkim.” Twórczość, zatrudnialność, uniwersytet. Płuciennik, Jarosław, and Czajkowska, Maria, and Wróblewski, Michał (Eds.). Łódź: Wydawnictwo UŁ, 2018: 25–35. DOI: 10.18778/8088-905-7.03.

Grabowska, Monika, and Smuk, Maciej, and Sowa, Magdalena. “The Last of Us? Czy istnieje przyszłość dla neofilologii?” Neofilolog, 2024, no. 62/1: 9–23. DOI: 10.14746/n.2024.62.1.2.

Jendza, Jarosław. “Ankietyzacja a ewaluacja procesu kształcenia. Pomiędzy orientacją na klienta a wspólną troską o jakość dydaktyki akademickiej.” “Dzień Jakości FarU”, Politechnika Gdańska, 19.10.2023, paper presented, <https://repozytorium.bg.ug.edu.pl/info/report/UOG5464c984587c4235a7d4f2e55a882a6d >

Jóźwikiewicz, Przemysław. “Absolwenci ukrainistyki Uniwersytetu Wrocławskiego a rynek pracy.” Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Sowa, Magdalena, and Mocarz-Kleindienst, Maria, and Czyżewska, Urszula (Eds.). Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015: 175–187.

Karolczuk, Marzanna, and Lewicka-Mroczek, Ewa, and Sawicka-Mierzyńska, Katarzyna, and Sańczyk-Cruz, Anna, and Wajda, Edyta. Jakość kształcenia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku na podstawie wywiadów fokusowych ze studentami. Raport z badań, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku, 2022. <http://hdl.handle.net/11320/14240>

Karolczuk, Marzanna, and Sańczyk-Cruz Anna, and Wajda, Edyta. “‘Angażująca nauka na studiach filologicznych’ w opiniach nauczycieli akademickich (wyniki badania fokusowego).” Acta Neophilologica, 2024, Vol. 1(26): 191–206. DOI: 10.31648/an.10074.

Lewicki, Roman. “Lektor komunikolog – nowy wymiar kształcenia zawodowego filologów.” Zbliżenia 6. Badania interdyscyplinarne: rzeczywistość a wyzwania. Stolarczyk-Gembiak, Anna, and Woźnicka, Marta (Eds.). Poznań–Konin: Wydawnictwo Rys, 2021: 93¬–99.

Mampe, Joanna. “Współzależności pomiędzy procesem kształcenia uniwersyteckiego a wymaganiami rynku pracy oczami studentów filologii rosyjskiej Uniwersytetu Gdańskiego.” Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy. Sowa, Magdalena, and Mocarz-Kleindienst, Maria, and Czyżewska, Urszula (Eds.). Lublin: Wydawnictwo KUL, 2015: 175–187.

Wilczyńska, Weronika, and Michońska-Stadnik, Anna. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon, 2010.

Smuk, Maciej. “Czego pragną przyszli filolodzy. Wyniki badania pilotażowego na temat świadomości wyboru i oczekiwań studentów filologii.” Neofilolog, 2020, no. 55/2: 195–207. DOI: 10.14746/n.2020.55.2.3.

Smuk, Maciej, and Grabowska Monika, and Sowa, Magdalena. Studia filologiczne w Polsce z perspektywy studenta. Kraków: Universitas, 2023.

Wojakowska, Marta. “Doskonalenie warsztatu metodycznego nauczyciela języka specjalistycznego w kontekście kształcenia nieformalnego. Wyniki badania pilotażowego.” Neofilolog, 2024, no. 62/1: 105–122. DOI: 10.14746/n.2024.62.1.7.

Zając, Jolanta. “Studia filologiczne od poziomu AI. Strategiczny punkt widzenia.” Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis. Grzmil-Tylutki, Halina, and Krakowska-Krzemińska, Ewa (Eds.). Kraków: Wydawnictwo UJ, 2010: 9–20. < https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/79b8e41d-fe2f-4057-8f24-8cc1fc81a902/content#page=11 >.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-15

Jak cytować

Karolczuk, M. (2024). Jakie zmiany warto wprowadzić na filologii rosyjskiej? (perspektywa wykładowców i studentów). Przegląd Rusycystyczny, (4 (188), 219–236. https://doi.org/10.31261/pr.17900