Minimum leksykalne dla licencjatów filologii rosyjskiej w kontekście metody TBLT

Autor

  • Jakub Walczak Uniwersytet Wrocławski Wydział Filologiczny Instytut Filologii Słowiańskiej

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie kluczowych założeń dotyczących doboru i prezentacji materiału językowego, który stanowić ma minimum leksykalne języka rosyjskiego na takim poziomie zaawansowania, jaki w założeniu osiągnąć powinien absolwent studiów licencjackich w zakresie filologii rosyjskiej. Potrzeba oparcia się na określonych wytycznych z zakresu metodyki nauczania języków obcych oraz leksykografii, jakie zostaną tu zaprezentowane, powstała podczas pracy nad opracowywaniem pt. Minimum leksykalne języka rosyjskiego dla poziomu średniozaawansowanego.

W tekście przytoczona został definicja minimum leksykalnego, omówiony został rosyjski system oceny biegłości językowej w odniesieniu do systemu europejskiego; zaprezentowano także kluczowe założenia metody Task-Based Language Teaching, jako podstawy doboru materiału językowego.

Bibliografia

Азимов Э. Г., Щукин А.Н., Новый словарь методических терминов и понятий, Икар, Москва, 2009.

Андрюшина Н., Афанасьева И., Дунаева Л., Клобукова Л., Красильникова Л., Яценко И., Лингводидактическая концепция «Лексического минимума по русскому языку как иностранному. III сертификационный уровень. Общее владение», „Болгарская русистика” 2015, № 3/4, s. 154-164.

Маркина Е.И., О соотношении понятий «лексический минимум» и «учебный словарь» в методике преподавания русского языка как иностранного, „Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена” 2011, № 129.

D. Coste, B. North, J. Sheils, J. Trim, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa 2003.

J.A. van Ek, J.L.M. Trim, Threshold 1990, Cambridge 1991.

R. Ellis, Task-based Language Learning and Teaching, 2003.

I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków 2011.

J. Milton, T. Alexiou: Vocabulary Size and the Common European Framework of Reference for Languages, w: Vocabulary Studies in First and Second Language Acquisition, ed. B. Richards, H. Daller, D. Malvern, P. Meara, J. Milton, J. Treffers-Daller, 2009, s. 194-211.

D. Nunan, Task-Based Language Teaching, Cambridge 2004.

J.C. Richards, T.S. Rodgers, Approaches and Methods in Language Teaching, Cambridge

A. Seretny, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków 2011.

J. Willis, A Framework for Task-based Learning, Harlow 1996.

D. Willis, J. Willis, Doing Task-based Teaching, Oxford 2007.

Pobrania

Opublikowane

2017-10-18

Jak cytować

Walczak, J. (2017). Minimum leksykalne dla licencjatów filologii rosyjskiej w kontekście metody TBLT. Przegląd Rusycystyczny, (3). Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/PR/article/view/4924

Numer

Dział

Artykuły