Имидж Ярослава Качиньского в политическом дискурсе польской публицистики (на материале социально-политических еженедельников)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.7721

Słowa kluczowe:

political discourse in print media, political image, discourse analysis, semantic structure

Abstrakt

Wizerunek Jarosława Kaczyńskiego w dyskursie politycznym polskiej publicystyki (na materiale tygodników opinii)

W artykule została przedstawiona semantyczna struktura pozytywnego i negatywnego wizerunku jednego z najbardziej popularnych polskich polityków ostatnich kilkunastu lat – Jarosława Kaczyńskiego, na materiale narracji politycznych dwóch konkurujących ze sobą tygodników opinii - „Newsweek Polska” i „Sieci”. Wizerunek w tym ujęciu jawi się jako złożony konstrukt semantyczny, składający się z co najmniej kilku prezentacji semantycznych, skoncentrowanych wokół tzw. etykiet (bazowych nominacji). Badane tygodniki przedstawiają dwa odmienne wizerunki J. Kaczyńskiego, stosując różnorodne środki lingwistyczne i tekstowe.

Biogram autora

Tatiana Kananowicz - Uniwersytet Gdański

Dr, adiunkt w Katedrze Językoznawstwa i Translatoryki Instytutu Rusycystyki i Studiów Wschodnich Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się zagadnieniami z zakresu składni i tekstologii porównawczej, problemami przekładu polsko-rosyjskiego (specjalistycznego, literackiego, ustnego), prowadzi badania z zakresu szeroko rozumianej komunikacji międzykulturowej i wiedzy krajoznawczej.

Bibliografia

Bakumova, Yelena V. Rolevaya struktura politicheskogo diskursa, dissertatsiya na soiskaniye uchenoy stepeni kandidata filologicheskikh nauk. Volgograd, 2002 [Бакумова, Елена В. Ролевая структура политического дискурса, диссертация на соискание ученой степени кандидата филологических наук. Волгоград, 2002].

Cichosz, Marzena. (Auto)kreacja wizerunku polityka na przykładzie wyborów prezydenckich w III RP. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2003.

Cwalina, Wojciech, Falkowski, Andrzej. Marketing polityczny: perspektywa psychologiczna. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.

Davyborets, Yelena N. Formirovaniye imidzha lidera sovremennogo gosudarstva (na primere prezidentov Rossii i SSHA), dissertatsiya na soiskaniye uchenoy stepeni kandidata politicheskikh nauk. Sankt-Peterburg, 2008 [Давыборец, Елена Н., Формирование имиджа лидера современного государства (на примере президентов России и США), диссертация на соискание ученой степени кандидата политических наук. Санкт-Петербург 2008].

Jeziński, Marek. Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczypospolitej. Toruń: Wydawnictwo Dom Wydawniczy DUET, 2004.

Kananowicz, Tatiana. “Ideologicheskaya bor'ba na stranitsakh zhurnalov Newesweek Polska i Sieci: liberal'naya transformatsiya vs liberal'naya revolyutsiya” [“Идеологическая борьба на страницах журналов Newesweek Polska и Sieci: либеральная трансформация vs либеральная революция”], Przegląd Rusycystyczny 2018, no. 4.

Kananowicz, Tatiana. “Walka ideologii na łamach tygodników Newsweek Polska i Sieci: kaczyzm vs układ.” Język Polski 2018, no. 4.

Kiklewicz, Aleksandr. Znaczenie w języku — znaczenie w umyśle. Krytyczna analiza współczesnych teorii semantyki lingwistycznej. Olsztyn: Centrum Badań Europy Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2012.

Kiklewicz, Aleksandr. “Informacja semantyczna w dyskursie wizerunkowym”. Porządek słów. Gramatyka. Tekst. Styl. Dyskurs. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Zoi Nowożenowej z okazji 45-lecia pracy naukowej. Ed. Kananowicz, Tatiana. Klimkiewicz, Aleksandra. Gdańsk: Wydawnictwo UG, 2019.

Klishin, Anatoliy V. Obshchestvennoye mneniye kak faktor vyrabotki politicheskikh resheniy (na materiale sovremennykh ekologicheskikh problem), avtoreferat dissertatsii po politologii. Moskva, 1992 [Клишин, Анатолий В. Общественное мнение как фактор выработки политических решений (на материале современных экологических проблем), автореферат диссертации по политологии. Москва, 1992].

Pawelczyk, Piotr. “Harcownik — nowy typ wizerunku politycznego”. Środkowoeropejskie Studia Polityczne 2012, no 2.

Romanenko, Andrey P. Obraz ritora v sovet·skoy slovesnoy kul'ture. Saratov: Flinta, 2000 [Романенко, Андрей П. Образ ритора в советской словесной культуре. Саратов: Флинта, 2000].

Skovorodnikov, Aleksandr P. Ekologiya russkogo yazyka. Krasnoyarsk: Izdatel'stvo Sibirskogo federal'nogo universiteta, 2016 [Сковородников, Александр П. Экология русского языка. Красноярск: Издательство Сибирского Федерального Университета 2016].

Skovorodnikov, Aleksandr P. “Politicheskiye yarlyki v sovremennom russkoyazychnom mediadiskurse”. Russkaya rech' 2019, no 1 [Сковородников, Александр П. “Политические ярлыки в современном русскоязычном медиадискурсе.” Русская речь 2019, no 1].

Sladkevich, Zhanna. Politicheskiy fel'yeton v svete teorii rechevogo vozdeystviya. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2013 [Сладкевич, Жанна. Политический фельетон в свете теории языкового воздействия. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2013].

Zuba, Krzysztof. Polska scena polityczna: ciągłość i zmiana. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe, 2012.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-11

Jak cytować

Kananowicz, T. (2019). Имидж Ярослава Качиньского в политическом дискурсе польской публицистики (на материале социально-политических еженедельников). Przegląd Rusycystyczny, 169(1). https://doi.org/10.31261/pr.7721