Zaniki pamięci a los w dramacie Asi Wołoszyny "Пациенты"

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.7897

Słowa kluczowe:

teatr, pamięć, los, neurologia, film

Abstrakt

Sztuka Asi Wołoszyny Pacjenci nawiązuje do chorób, opisanych przez angielskiego neurologa Olivera Sachsa, a także do elementów świata artystycznego hiszpańskiego reżysera Luisa Bunuela. Łącząc naukową i artystyczną refleksję, Wołoszyna tworzy własną narrację o Bogu, wolności, losie, osobowości i kreatywności.Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie traconej przez bohaterów pamięci w związku z obecnością w świecie sztuki pojęcia losu oraz w kontekście zadeklarowanego przez Wołyszynę stanu porzucenia przez Boga. Utrata pamięci oznacza dla bohaterów utratę osobowości, co z kolei pociąga za sobą utratę woli. Tylko dzięki wielkiemu twórczemu wysiłkowi Maszy, która przyczynia się do stworzenia ostatniego, choć strasznego, filmu Iona, staje się możliwe uwolnienie zapomnianych przez bohaterów traum i katharsis. Powyższa konstatacja została powiązana z rozważaniami Nikołaja Berdiajewa o losie, religii i wolności (według książki Egzystencjalna dialektyka Boga i człowieka).

Biogram autora

Krzysztof Tyczko - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Doktor, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej, adiunkt, zainteresowania: teoria i praktyka przekładu, współczesna literatura rosyjska, filozofia, teoria i praktyka nauczania języka polskiego i rosyjskiego jako obcego.

Pobrania

Opublikowane

2020-05-26

Jak cytować

Tyczko, K. (2020). Zaniki pamięci a los w dramacie Asi Wołoszyny "Пациенты". Przegląd Rusycystyczny, (3 (171). https://doi.org/10.31261/pr.7897