Przyswajanie języka obcego przez kobiety i mężczyzn. Podobieństwa i różnice indywidualne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.7974

Słowa kluczowe:

akwizycja języka, kobiety, mężczyźni; podobieństwa, różnice

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych, które autorka przeprowadziła wśród studentów kierunków neofilologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. W ankiecie wzięło udział 45 kobiet i 45 mężczyzn. Badano podobieństwa i różnice indywidualne w ramach dwóch sfer osobowości: intelektualnej i afektywnej. W sferze intelektualnej różnice między grupami dotyczyły: procesów i cech pamięci, stylów poznawczych i stylów myślenia oraz uzdolnień językowych (np. kobiety mają większą łatwość wypowiedzi, a mężczyźni zdolność do analizy językowej). Ujawnione podobieństwa to: podejście do zjawisk językowych (podobna wrażliwość gramatyczna) oraz stosowanie zbliżonych strategii komunikacyjnych (preferencja dla strategii osiągnięć). Ustalono, że w sferze afektywnej kobiety i mężczyźni różnią się nieznacznie typami osobowości i przeżywaniem stanów emocjonalnych na zajęciach (kobietom częściej towarzyszą emocje negatywne). Podobieństwa dotyczą motywów uczenia się języków obcych (dominuje motywacja instrumentalno-integrująca) i niskiej samooceny (niewiara we własne możliwości językowe).

 

Biogram autora

Krystyna Janaszek - Uniwersytet Szczeciński, Instytut Językoznawstwa

Dr hab., profesor Uniwersytetu Szczecińskiego; autorka trzech monografii oraz około 90 innych prac naukowych. Najważniejsze wątki badawcze dotyczą zagadnień związanych z glottodydaktyką. Są to: 1) niepowodzenia uczniów szkół podstawowych i średnich w procesie glottodydaktycznym; 2) znaczenie czynników osobowościowych w toku kształcenia językowego studentów neofilologów; 3) umiejętność uczenia się; komunikacyjne kompetencje językowe studentów rusycystów i strategie stosowane przez nich
w dłuższych wypowiedziach pisemnych.

Bibliografia

Brzeziński, Jerzy. Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.

Eysenck, Hans. The Structure of Human Personality. London: Methuen, 1970.

Gardner, Howard. Multiple intelligences: The Theory in Practice. New York: Basic Books, 1993.

Komorowska, Hanna. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1987.

Komorowska, Hanna. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2005.

Kurcz, Ida. Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2000.

Lesiak-Bielawska, Elżbieta. Styl uczenia się i jego praktyczne implikacje dla dydaktyki języków obcych. „Języki Obce w Szkole” 2007, nr 1.

Maslow, Abraham. Motywacja i osobowość. Trans. P. Sawicka. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1990.

Matczak, Anna. „Style poznawcze”. Ed. Strelau, Jan. Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.

Michońska-Stadnik, Anna. Teoretyczne i praktyczne podstawy weryfikacji wybranych teorii subiektywnych w kształceniu nauczycieli języków obcych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2013.

Oleś, Piotr. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2003.

Pervin, Lawrence. Psychologia osobowości. Trans. M. Orski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.

Pietrasiński, Zbigniew. „Zdolności”. Ed. Tomaszewski, Tadeusz. Psychologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977.

Pilch, Tadeusz. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 1998.

Strelau, Jan. Psychologia różnic indywidualnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010.

Strelau, Jan. Jurkowski, Andrzej. Putkiewicz, Zygmunt. Podstawy psychologii dla nauczycieli. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979.

Strelau, Jan. Pietrasiński, Zbigniew. Reykowski, Janusz. „Osobowość”. Ed. Tomaszewski, Tadeusz. Psychologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979.

Suchecka, Ewa. Uczmy inaczej. Inteligencje wielorakie w nauczaniu języka angielskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2012.

Szałek, Marek. Jak motywować uczniów do nauki języka obcego. Motywacja w teorii i praktyce. Poznań: Wydawnictwo Wagros, 2004.

Szczepaniak, Piotr. Strelau, Jan. Wrześniewski, Kazimierz. Diagnoza stylów radzenia sobie ze stresem za pomocą polskiej wersji kwestionariusza CISS Endlera i Parkera. „Przegląd Psychologiczny” 1986, nr 36.

Szewczuk, Włodzimierz. Podstawy psychologii. Podręcznik akademicki. Warszawa: Fundacja Innowacja, 2000.

Wilczyńska, Weronika. Michońska-Stadnik, Anna. Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictw

Pobrania

Opublikowane

2020-05-26

Jak cytować

Janaszek, K. (2020). Przyswajanie języka obcego przez kobiety i mężczyzn. Podobieństwa i różnice indywidualne. Przegląd Rusycystyczny, (3 (171). https://doi.org/10.31261/pr.7974