PAMIĘĆ HISTORYCZNA JAKO TRAUMA W CHŁOPSKICH NARRACJACH AUTOBIOGRAFICZNYCH

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/pr.9112

Słowa kluczowe:

historia ustna, biografia, narracja, tradycja ludowa, Słowianie wschodni, pamięć traumatyczna

Abstrakt

W artykule podjęto próbę analizy wyobrażeń współczesnych Słowian wschodnich o historii wieku XX w narracjach autobiograficznych. Jako materiały do pracy posłużyły autobiografie chłopskie, notatki pamiętnikarskie, narracje ustne chłopów o życiu. U podstaw wschodniosłowiańskich opowiadań o przeszłości leży traumatyczna interpretacja historii. W opowiadaniach o przeszłości zasadnicze treści relacji kulturowych są zbieżne z zestawem osobistych i zbiorowych katastrof, mówiącym o rewolucji, wojnie domowe, kolektywizacji, represjach, Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej i powojennym głodzie. Taki typ pamięci, który interpretuje przeszłość jako jedność osobistych i ogólnonarodowych urazów, w artykule uważa się za pamięć traumatyczną.  

Biogram autora

Elena Evgenjevna Levkievskaya - Rosyjski Panstwowy Uniwersytet w Moskwie

Doktor habilitowana, profesor Centrum Typologii i Semiotyki Folkloru Rosyjskiego Państwowego Uniwersytetu Humanistycznego (RGGU) w Moskwie; autorka monografii Мифы русского народа (2000), Славянский оберег: семантика и структура (2002), Народная демонология Полесья. Языки славянских культур (we współaut. z L.N. Winogradową; t. 1. 2010, t. 2. 2012, t. 3. 2016, t. 4. 2019), a także artykułów o słowiańskiej kulturze tradycyjnej, językach słowiańskich i pragmatyce tekstu.

Kontakt: elena_levka@mail.ru

Bibliografia

Baranova, Vlada Vyacheslavovna. „Rasskazy sovremennykh krest’yan o proshlom i nastoyashchem.” (Ed.) Lur’ye, Mikhail Lazarevich. Traditsiya v fol’klore i literature. Sankt-Peterburg: Izdatel’stvo Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo univeristeta, 2000. 66–76 [Баранова, Влада Вячеславовна. „Рассказы современных крестьян о прошлом и настоящем.” (Ред.) Лурье, Михаил Лазаревич. Традиция в фольклоре и литературе. Санкт-Петербург: Издательство Санкт-Петербургского государственного университета, 2000. 66–76].

Bragina, Natal’ya Georgiyevna. Pamyat’ v yazyke i kul’ture. Moskva: Yazyki slavyanskikh kul’tur, 2007 [Брагина, Наталья Георгиевна. Память в языке и культуре. Москва: Языки славянских культур, 2007].

Hutton, Patrick H. Istoriya kak iskusstvo pamyati. Transl. Bystrov, Vladimir Yur’yevich. Sankt-Peterburg: Izdatel’stvo “Vladimir Dal’”, 2003 [Хаттон, Патрик Х. История как искусство памяти. Перевод Быстров, Владимир Юрьевич. Санкт-Петербург: Издательство “Владимир Даль”, 2003].

Kleyn, Lev Samuilovich. “Kontseptsiya vremeni v traditsionnoy kul’ture.” (Ed.) Ostrovskiy, Aleksandr Borisovich. Vremya i kalendar’ v traditsionnoy kul’ture. Tezisy dokladov Vserossiyskoy nauchnoy konferentsii. Sankt-Peterburg: Lan’, 2009. 3–9 [Клейн, Лев Самуилович. “Концепция времени в традиционной культуре.” (Ред.) Островский, Александр Борисович Время и календарь в традиционной культуре. Тезисы докладов Всероссийской научной конференции. Санкт-Петербург: Лань, 1999. 3–9].

Razumovskaya, Elena Nikolaevna. “‘Plach s «kukushkoy’. Traditsionnoye neobryadovoye golosheniye russko-belorusskogo pogranichiya.” (Ed.) Tolstoy, Nikita Il’yich. Slavyanskiy i balkanskiy fol’klor. Moskva: Nauka, 1984 160–178 [Разумовская, Елена Николаевна. „Плач с «кукушкой». Традиционное необрядовое голошение русско-белорусского пограничья.” (Ред.) Толстой, Никита Ильич. Славянский и балканский фольклор. Москва: Наука, 1984. 160–178].

Razumovskaya, Elena Nikolaevna. “60 let kolkhoznoy zhizni glazami krest’yan.” Zven’ya 1991, № 1. 113–162. [Разумовская, Елена Николаевна. “60 лет колхозной жизни глазами крестьян.” Звенья 1991, № 1. 113–162].

Opublikowane

2020-09-06

Jak cytować

Levkievskaya, E. E. (2020). PAMIĘĆ HISTORYCZNA JAKO TRAUMA W CHŁOPSKICH NARRACJACH AUTOBIOGRAFICZNYCH. Przegląd Rusycystyczny, 172(4). https://doi.org/10.31261/pr.9112