Francis Poictevin et sa vision de l’environnement : une approche écocritique des Paysages
DOI:
https://doi.org/10.31261/RS.2024.26.06Słowa kluczowe:
Francis Poictevin, ecocriticism, literature and environment, 19th century literature, landscapeAbstrakt
Francis Poictevin was a French author of decadent and symbolist inspiration. His poetic prose
is diaristic and impressionistic, and draws richly on the natural world, which finds its particular realisation in Paysages (1888). Based on the guidelines of an ecologically engaged literary text as defined by Lawrence Buell, the current research aims to present the author’s vision of the environment and to answer the question of the autonomy of the nature depicted. The human-environmental relationship, the motive of the passage of time and the changeability of the seasons, as well as the eco-sensitivity of the author are taken into account. Poictevin, by giving his work the form of a collage, presents a natural world full of active actors, weighing up the ecosystem full of dependencies.
Bibliografia
Baudelaire, Ch. (1857). Les Fleurs du mal. Poulet-Malassis et de Broise.
Benjamin, W. (2003). Some Motifs in Baudelaire. In Walter Benjamin: Selected Writings, Vol. 4. (E. Jephcott, H. Eiland et al., Trad.). H. Eiland & M. W. Jennings (Éds) (p. 313–355). Harvard University Press. (Texte original publié 1940)
Bertrand, R. (2019). Le Détail du monde : l’ art perdu de la description de la nature. Éditions du Seuil.
Blanc, N. (2008). Vers une esthétique environnementale. Éditions Quæ.
Bonneville, G. (1972). Les Fleurs du mal : Baudelaire. Hatier.
Brogniez, L. (2007). La Ville et ses doubles : les paysages urbains de Francis Poictevin. In Les Villes du symbolisme (p. 183–206). Peter Lang/Archives et Musée de la Littérature.
Buell, L. (1995). The environmental imagination. Thoreau, nature writing, and the formation of american culture. Harvard University Press.
Buell, L. (2015). Representing the Environment. In K. Hiltner (Ed.), Ecocriticism: the Essential Reader (p. 97–101). Routledge.
Colin, R.-P. (2023). Dictionnaire du naturalisme : Tome 2, Suppléments, repentirs & documents. Du Lérot Editeur.
D’Ascenzo, F. (2016). La géographie intérieure de Francis Poictevin. In F. D’Ascenzo (Dir.), La prose française et l’espace (p. 49–70). Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto.
Evans, D.E. (2017). Towards an Ecopoetics of French Free Verse: Marie Krysinska’s Rythmes pittoresques. In D.A. Finch-Race & S. Posthumus (Dir.), French Ecocriticism: From the Early Modern Period to the Twenty-First Century (p. 115–134). Peter Lang Edition.
Fénéon, F. (1884). Francis Poictevin. In G. Chevrier (Dir.), La Revue indépendante : politique, littéraire et artistique, II, p. 46–53.
Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie: wprowadzenie do ekokrytyki. Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Kahn. G. (1902). Symbolistes et décadents. Léon Vanier.
Lord, C. (2022). The Flowers of Extinction: An Ecocritical Flâneur in London, April 2019 to April 2020. Green Letters, 26(4), 367–382. https://doi.org/10.1080/14688417.2023.2202193
Poictevin, F. (1888). Paysages. Librairie de la Revue Indépendante.
Tournier, M. (2005). Préface : l’histoire et la géographie. In A. Bouloumié & I. Trivisani-Moreau (Dir.), Le Génie du lieu : des paysages en littérature (p. 7–9). Éditions Imago.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).