Le fantastique (de l’extrême) contemporain en France : conceptions, enjeux, perspectives
DOI:
https://doi.org/10.31261/RS.2024.25.01Słowa kluczowe:
fantastic literature, neo-fantastic, Dorémieux, Andrevon, Malosse, KarnauchAbstrakt
The aim of this article is to show the evolution of contemporary fantastic literature in France. The article describes the reform of the genre carried out by the writers of the so-called first wave (like Alain Dorémieux, Jean-Pierre Andrevon) in the 1980s. Among their theoretical postulates, the following should be mentioned: rejection of traditional fantastic literature, banality of horror taking place in everyday life, transfers between popular genres, intermedia transfers, inspiration of contemporary philosophy and deep ecology. The article also shows the later stages of the reform continued by the second generation of fantastiqueurs (Pascal Malosse, Rémi Karnauch). Their fiction is determined by the absurd, the grotesque, and the surreal. The boundaries between the fantastic and mainstream are blurry as well.
Bibliografia
Andrevon, J.-P. (1980 a). Préface à face. In J.-P. Andrevon (Dir.), Le Livre d’or de la sciencefiction : Alain Dorémieux (p. 7–42). Presses Pocket.
Andrevon, J.-P. (1980 b). Introduction ou à peu près. In J.-P. Andrevon (Dir.), L’oreille contre les murs (p. 7–12). Denoël.
Ashley, M. (2007). Gateways to Forever: The Story of the Science-Fiction Magazines from 1970 to 1980. Liverpool University Press.
Berthelot, F. (2005). Bibliothèque de l’Entre-Mondes. Guide de lectures, les transfictions. Gallimard.
Caillois, R. (1958). Préface. In R. Callois (Dir.) Fantastique. Soixante récits de terreur (p. 1–12). Club français du livre.
Castex, P.-G. (1951). Le conte fantastique en France de Nodier à Maupassant. José Corti.
Comballot, R. (2013). Les repères dans l’infini : entretien avec Jean-Pierre Andrevon. Bifrost, 29. https://blog.belial.fr/post/2013/11/18/Reperes-dans -l-infini-entretien-avec-Jean-Pierre-Andrevon-2-3.
Gadomska, K. (2012). La Prose néofantastique d’expression française aux XXe et XXIe siècles. University of Silesia Press.
Gadomska, K. (2018). Aux confins du fantastique et de la science-fiction : le vampire dans le récit d’Alain Dorémieux. Studii si cercetări filologice, 17, 234–241.
Gadomska, K. (2021). Le Nouveau Fantastique de Jean-Pierre Andrevon. Brill/Rodopi.
Gadomska, K. (2022). Le cycle fantastique de la Montagne morte de la vie de Michel Bernanos – approche écocritique. Kwartalnik Neofilologiczny. 1. 74–89. https://doi.org/10.24425/kn.2022.141251.
Karnauch, R. (1980). Le Pourvoyeur. In J.-P. Andrevon (Dir.), L’oreille contre les murs (p. 233–239). Denoël.
Karnauch, R. (2023). Derrière la vitre, rien ne passe. Phb Edtions.
Maillard, Y. (1995). Le vampire contre-attaque. Entretien avec Alain Dorémieux. Présences d’esprits, 7, p. 281–288.
Quinn, L. (2015). The World-Against-Us: Horror Between Politics and Ontology. https://www.academia.edu/10776245/The_World_Against_Us_Horror_Between_Politics_and_Ontology.
Sabourdy, M. (2014, février 3).Le mythe du dernier homme m’a toujours passionné. Interview avec J.-P. Andrevon. Science-f(r)iction. https://www.echosciences-grenoble.fr/communautes/science-frictions/articles/jean-pierre-andrevon-le-mythe-du-dernier-homme-m-a-toujours-passionne
Thacker, E. (2011). In the Dust of this Planet: Horror of Philosophy (Vol. 1). Zero Books.
Todorov, Tz. (1970). L’Introduction à la littérature fantastique. Seuil.
Vax, L. (1960). L’Art et la littérature fantastiques. Presses universitaires de France.
Vax, L. (1965). La Séduction de l’étrange. Presses universitaires de France.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).