A Floating Homeland: (De)Constructing Canadianness from the Insider‑Outsider Perspective of Japanese‑Canadians
Abstrakt
On the basis of Joy Kogawa’s Obasan, the main objective of this paper is to take under the scrutinizing eye how the central protagonist retrieves a selective portion of her childhood memories during the Second World War in an effort to reshape her fragmented identity as a Japanese‑Canadian and to deal with the feeling of displacement. Analyzing essential memories, conversations, and stories within the plotline, the aim is to demonstrate that Naomi, in order to fight her identity crisis and feeling of displacement — due to the Japanese community’s sense of belonging in Canada being shuttered by the Canadian government — recasts her personal experiences to her own needs for the identity refashioning in‑between cultures, therefore, in Homi Bhabha’s terms, giving life to a sort of “Third Space.” This paper will therefore demonstrate numerous ways in terms of which the protagonist intrudes upon iconic wilderness and rural landscapes in Canada — hitherto emptied of the indigenous and minorities and thus functioning as a sort of privileged sites of national identity — so as to transform them into heterogeneous and more inclusive spaces, breaking the binary opposition between away and home, a newcomer and native. Significantly, the protagonist’s storytelling may be distinguished by great attention to nature, botanical imagery, and landscapes shaped by experiences of displacement, and it may be argued that the novel is targeted at re‑visiting traditional sites of identity construction as well as bringing into tensions historicizing and idealizing visions of the natural environment to challenge the myths of Japanese‑Canadians’ identity that these sites were hitherto created to support. It brings into life a “Third Space” in the form of a personal island which will neither float to the Japanese Archipelago nor towards Canada, but it will be a separate entity including both. Hence, the dialogic relation between identity and rural and wilderness landscapes provides alternative forms of meaningful emplacement for the self — a personal “floating homeland” anchored in‑between the two cultures.
Key words: Japanese‑Canadian, diasporic self, feeling of displacement, sense of belonging, Third Space, nature, landscape
Bibliografia
Almeida, Sandra, 2009: “The Poetic Spaces in Joy Kogawa’s Obasan.” Ipotesi. Vol. 13, No. 2: 65—81.
Bhabha, Homi, 1994: The Location of Culture. London and New York, Routledge.
Hall, Stuart, 1996: “Introduction. Who Needs Identity?” In: Hall, Stuart, du Gay, Paul, eds.: Questions of Cultural Identity. Sage: 1—17.
Kalscheuer, Britta, 2009: “Encounters in the Third Space: Links Between Intercultural Communication Theories and Postcolonial Approaches.” In: Ikas, Karin, Wagner, Gerhard, eds.: Communicating in the Third Space. New York, London, Routledge: 26—48.
Kogawa, Joy, 1983: Obasan. Penguin Books Canada.
Lousley, Cheryl, 2012: “Home on the Prairie? A Feminist and Postcolonial Reading of Sharon Butala, Di Brandt, and Joy Kogawa.” In: Slovic, Scott, ed.: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment. Oxford: Oxford University Press: 71—95.
Quimby, Karen, 1996: “Construtions of Identity and Landscape in Joy Kogawa’s Obasan.” In: Hawley, John, ed.: Cross‑Addressing: Resistance Literature and Cultural Borders. New York, State University of New York Press: 257—274.
Yazdiha, Haj, 2010: “Conceptualizing Hybridity: Deconstructing Boundaries through the Hybrid.” Formations. Vol. 1, No. 1: 31—38.
Pobrania
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).