<i>Los anticuarios</i> de Pablo De Santis y la tradición del gótico en la literatura argentina
Abstrakt
Gothic fiction in Argentina, represented by such famous authors as Borges, Cortazar, Bioy Casares or Silvina Ocampo has its followers in the 21st century. In our paper, we present one of the contemporary authors, Pablo De Santis, born in Buenos Aires in 1963. His novel Los Anticuarios (The Antiquarian) is about vampirism in the Buenos Aires of the 1950s. Following the tradition of Gothic literature, the main character is involved in the lugubrious story of vampires known as the antiquarians. Although these long-lived creatures have adapted to living in our times, they must still feed on blood. However, they prefer a substitute in the form of an elixir which allows them to dominate their victims’ minds. Besides, being victims of unrequited love themselves, just like classic vampires, they have a predilection for female blood.
Key words: De Santis, Gothic fiction, antiquarians, vampires, Peronism, Buenos Aires
Bibliografia
Barrenechea Ana María, 1972: «Ensayo de una Tipología de la Literatura Fantástica. (A propósito de la literatura hispanoamericana)». Revista Iberoamericana, 38 (80), julio–septiembre, 391–403.
Borges Jorge Luis, 1974: «El escritor argentino y la tradición». En: idem: Obras Completas. Discusión. Buenos Aires: Emecé.
Cortázar Julio, 1971: «Algunos aspectos del cuento». Cuadernos Hispanoamericanos, 255, marzo.
Cortázar Julio, 1975: “Notas sobre lo gótico en el Río de la Plata”. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, 25, 145–151.
De Santis Pablo, 2010: Los anticuarios. Editorial Planeta Argentina, colección Ancora y Delfín, Buenos Aires.
De Santis Pablo, 2012: «Los cristales prodigiosos de la ficción». ADN Cultura, La Nación, 28 de septiembre.
Eakin Marshall C., 2009: Historia Ameryki Łacińskiej. Zderzenie kultur. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Killen Alice M., 1967: Le roman “terrifiant” ou roman “noir” de Walpole à Anne Radcliffe et son influence sur la littérature française jusqu’en 1840. Paris: Champion.
López Santos Miriam, 2010: «El género gótico. ¿Génesis de la literatura fantástica?» Biblioteca Virtual Cervantes, http://www.biblioteca.org.ar/libros/154154.pdf. Fecha de la última consulta: el 29 de febrero de 2016.
Merleau-Ponty Maurice, 1982: El mundo de la percepción. México: Fondo de Cultura Económica.
Montaigne Michel de, 1999: Ensayos. México: Conaculta-Océano.
Rodríguez Monegal Emir, 1976: «Borges: Una Teoría de la Literatura Fantástica». Revista Iberoamericana, 42 (95), abril–junio, 177–190.
Piglia Ricardo, 2007: Teoría del complot. Buenos Aires: Mate.
Piglia Ricardo, 2008: La ciudad ausente : La novela gráfica. Ilustraciones Luis Scafati. Adaptación y prólogo Pablo de Santis. Madrid: Libros del Zorro Rojo.
Entreviste
Cortázar Julio, 1975: Entrevista de Margarita García Flores. RADIO UNIVERSIDAD DE MÉXICO.
Cortázar Julio, 1977: Entrevista por Joaquín Soler Serrano en A Fondo, TVE, http://www.rtve.es/alacarta/videos/a-fondo/entrevista-julio-cortazar-programa-fondo/1051583/. Fecha de la última consulta: el 29 de febrero de 2016.
Negroni María, 2011: Entrevista, El jinete insomne, http://eljineteinsomne2.blogspot.com.ar/2011/01/maria-negroni-las-literaturas-gotica-y.html. Fecha de la última consulta: el 29 de febrero de 2016.
Pobrania
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).