Przestrzeń w projekcie “DAU” (reż. Ilja Chrżanowski). Konteksty

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/RSL.2024.34.04

Słowa kluczowe:

DAU, Chrżanowski, przestrzeń, podziemie, system totalitarny

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest analizie przestrzeni w projekcie “DAU”, reżyserowanym przez Ilję Chrżanowskiego we współpracy m.in. z Jekateriną Oertel, Aleksiejem Sljusarczukiem i Ilją Permakowem. Filmy fabularne i dokumentalne, składające się na projekt, kręcone były w latach 2009–2012, głównie w Charkowie, w specjalnie wybudowanym dla tego celu mieście-instytucie naukowym. Celem artykułu jest zbadanie wybranych rozwiązań przestrzennych w projekcie, ich kontekstualizacja, w konsekwencji czego możliwe staje się powiązanie sfery architektonicznej z sferą behawioralną i cielesnością bohaterów. Narzędziem metodologicznym, wspomagającym ogląd wybranych przestrzeni tekstu, jest kategoria podziemia, zakorzeniona w utworze Notatki z podziemia Fiodora Dostojewskiego. W procesie interpretacji autorka zwraca uwagę na zakodowane w materii ciała i architektury związki z mechanizmami opresji, funkcjonującymi w systemie totalitarnym.

Biogram autora

Beata Waligórska-Olejniczak - UAM

Beata Waligórska-Olejniczak – doktor habilitowana nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Komparatystyki Literacko-Kulturowej w Instytucie Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej UAM. Autorka książek: Współczesne kino rosyjskie w obliczu traum wojennych. Kontekst literacki i kulturowy (2020); „Moskwa-Pietuszki” Wieniedikta Jerofiejewa i „Pulp Fiction” Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania (2013); „Sceniczny gest” w sztuce A. P. Czechowa „Mewa” i „taniec wyzwolony” jako estetyczny kontekst Wielkiej Reformy Teatralnej (2009); „Sacrum” w drodze. Jest także redaktor naczelną czasopisma „Studia Rossica Posnaniensia”. Zainteresowania badawcze: współczesne kino rosyjskie, literatura modernizmu rosyjskiego, komparatystyka interdyscyplinarna i intermedialna.

Bibliografia

Bonitzer, Pascal. “Le Secret derrière la porte.” Cahiers du cinéma, no. 251/252 (1974). Citation from: Saul Friedlander. Refleksje nazizmu. Trans. Marcin Szuster. Warszawa: WUW, 1982.

Cavendish, Philip. “DAU: Outside and Beyond History.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.304.

Daraiseh, Isra and M. Keith Booker. “Jokes from Underground: The Disintegration of the Bourgeois Subject and the Progress of Capitalist Modernization from Dostoevsky to Todd Phillips’s Joker.” Literature/Film Quarterly 48, no. 3 (2020). Accessed August 1, 2023. https://lfq.salisbury.edu/_issues/48_3/jokes_from_underground_the_disintegration_of_the_bourgeois_subject_and_the_progress_of_capitalist_modernization_from_dostoevsky_to_todd_phillips_joker.html.

Dolin, Anton. “‘Dau’ — eto fil’m ili serial? Kak yego smotret’? Pravda, chto na s’’yemkakh bylo nasiliye? Anton Dolin otvechayet na glavnyye voprosy o proyekte Il’i Khrzhanovskogo.” Meduza, January 24, 2019. https://meduza.io/feature/2019/01/24/dau-eto-film-ili-serial-kak-ego-smotret-pravda-chtona-s-emkah-bylo-nasilie [Долин, Антон. “‘Дау’ — это фильм или сериал? Как его смотреть? Правда, что на съемках было насилие? Антон Долин отвечает на главные вопросы о проекте Ильи Хржановского.” Медуза, January 24, 2019. https://meduza.io/feature/2019/01/24/dau-eto-film-iliserial-kak-ego-smotret-pravda-chto-na-s-emkah-bylo-nasilie].

Dolin, Anton. “Prizrak svobody: Anton Dolin — o strastyakh po ‘Dau’ Il’i Khrzhanovskogo i samom proyekte.” Iskusstvo kino, January 29, 2019. https://kinoart.ru/opinions/phantom-of-dau [Долин, Антон. “Призрак свободы: Антон Долин — о страстях по ‘Дау’ Ильи Хржановского и самом проекте.” Искусство кино, January 29, 2019. https://kinoart.ru/opinions/phantom-of-dau].

Groys, Boris. “Aleksandr Deineka: The Eternal Return of the Athletic Body.” In Aleksandr Deineka (1899–1969): An Avant-garde for the Proletariat, edited by Erica Witschey and Erika Wolf. Madrid: Fundación Juan, 2011.

Harrison, Lonny. Archetypes from underground. Notes on the Dostoevskian self. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press, 2016.

Januszkiewicz, Michał. “Człowiek jako rzecz albo oblicza reifikacji.” In Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, edited by Seweryna Wysłouch and Bogumiła Kaniewska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 1999.

Lipovetsky, Mark. “DAU. Dir. Ilya Khrzhanovsky. Paris: Phenomen Films, 2019. 330 minutes. Color.” Slavic Review, no. 2 (2021). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.1017/slr.2021.98.

Makarova, Evgeniya. “Soviet, Sacred, Sexual: The Carnivalised Architecture in Khrzhanovskiy’s DAU.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.308.

Morley, Rachel. “‘The Grinding of Sand on Tiles…’. Forms of Female Subjectivity in ‘DAU. Katya Tanya’.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.293.

Murawski, Michał. “Pearls Before Swine. An Interview with Denis Shibanov, the Architect of DAU.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.295.

Wanner, Adrian. “The Underground Man as Big Brother: Dostoevsky’s and Orwell’s Anti-Utopia.” Utopian Studies, no. 8 (1997): 77–88.

Yampol’skiy, Mikhail. “Dau. Ekstsess, isteriya, razrusheniye.” Seans, January 23, 2019, https://seance.ru/articles/dau-yampolski-fragmentum/ [Ямпольский, Михаил. “Дау. Эксцесс, истерия, разрушение.” Сеанс, January 23, 2019, https://seance.ru/articles/dau-yampolski-fragmentum/].

Zaezjev, Alexandre. “From Dusk till DAU: The Rise of Heterotopic Cinema in the Times of Pandemic.” Baltic Screen Media Review, no. 8 (2020): 69–80.

Zaezjev, Alexandre. “Gesamtkunstwerk Khrzhanovskiy? The Project DAU and the Legacy of Moscow Conceptualism.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.309.

Zvonkine, Eugénie and Anatoli Vlassov. “‘DAU is a process’. A Conversation with Director Ilya Khrzhanovskiy.” Apparatus, no. 14 (2022). Accessed August 1, 2023. https://doi.org/10.17892/app.2022.00014.299.

“DAU.” Accessed August 1, 2023. https://www.dau.com/en/about-us.

Opublikowane

2024-05-16

Jak cytować

Waligórska-Olejniczak, B. (2024). Przestrzeń w projekcie “DAU” (reż. Ilja Chrżanowski). Konteksty. Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze, 34, 1–15. https://doi.org/10.31261/RSL.2024.34.04