The Sabbath of witches as a figure demonizing the night

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.01

Keywords:

teachings about culture and religion, folk beliefs, witch, Sabbath, night

Abstract

The meeting of witches known as the “witches’ Sabbath” is a semantic construct that denotes a set of imaginary ritual and magical actions. The female participants of these meetings – known as witches – were believed to free themselves from all the constraints of mundane mortal existence. Visions of the world losing its structure during a “devil’s feast” on top of the “bald mountain” was bound to inspire fear, a reaction further intensified by the sense of a person losing one’s bearings in the dark of the night. The night became a category perpetually combined with the figure of the witch for at least the following reasons: diminished self-confidence brought on by a person’s wandering in the dark; lack of a set of rules that governed such meetings; uncritical belief in the reality of these meetings.

References

Adamczyk J.: Czary i magia w praktyce sądów kościelnych na ziemiach polskich w późnym średniowieczu. W: Karolińscy pokutnicy i polskie średniowieczne czarownice. Konfrontacja doktryny chrześcijańskiej z życiem społecznym czarownic. Red. M. Korczewska. Warszawa 2007, s. 91–252.

Adamowski J.: Czas i częstotliwość łysogórskich sabatów czarownic. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF: Philologiae” 1996–1997, t. 14–15, s. 399–409.

Adamowski J.: Łysa Góra [hasło]. W: Słownik stereotypów i symboli ludowych. T. 1: Kosmos. Cz. 2. Ziemia, woda, podziemie. Red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska. Lublin 1999, s. 121–122.

Bendowska M., Żebrowski R., Borzymińska Z.: Szabat [hasło]. W: Polski słownik judaistyczny. Delet, https://delet.jhi.pl/pl/psj?articleId=15847 [data dostępu: 2.12.2020].

Boesch E.: The myth of lurking chaos. W: Between culture and biology: Perspectives on ontogenetic development. Eds. H. Keller, H. Poortinga, A. Scholmerich. Cambridge 2002, s. 116–135.

Bohomolec J.: Diabeł w swej postaci z okazji pytania „Jeśli są upiory” ukazany. Warszawa 1772.

Bracha K.: Średniowieczna metryka wizerunku świętokrzyskiej czarownicy. W: Czary, alchemia, opętanie w kulturze na przestrzeni dziejów. Studia przypadków. Red. J. Pietrzak-Thébaut, Ł. Cybulski. Warszawa 2015, s. 119–136.

Buchhammer E.R.: Mały leksykon przesadów. O czarnym kocie, trzynastce i wampirach. Krótki kurs zabobonu, magii i hermetyki. Przeł. M. Struczyński. Warszawa 1994.

Budzanowska-Weglenda D.: Czarna magia antyczna i okrutne czarownice w Epodzie V Horacego. W: Czary, alchemia, opętanie w kulturze na przestrzeni dziejów. Studia przypadków. Red. J. Pietrzak-Thébaut, Ł. Cybulski. Warszawa 2015, s. 70–81.

Bylina S.: Kościół a kultura ludowa w Polsce późnego średniowiecza. W: Literatura i kultura późnego średniowiecza w Polsce. Red. T. Michałówski. Warszawa 1993, s. 197–215.

Bylina S.: Kultura ludowa Polski i Słowiańszczyzny średniowiecznej. Warszawa 1999.

Bylina S.: Magia, czary i kultura ludowa w Polsce XV i XVI w. „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” 1990, t. 35, s. 39–52.

Chmielowski B.: Nowe Ateny… albo Akademia wszelkiej sciencyi pełna […]. [Wybór i prac. M. Lipińska, J. Lipiński]. Kraków 1966.

Chudzińska-Parkosadze A.: Problem monomitu jako źródła archetypu wiedźmy w kulturze europejskiej. W: Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu. Red. A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess. Katowice 2017, s. 69–78.

Eliade M.: Kobieta, ziemia i płodność. W: Idem: Sacrum i profanum. O istocie religijności. Warszawa 1999, s. 35–49.

Fiłonowicz A.: Jak się pozbyć sekutnicy? O łowach czarownic w amerykańskich filmach fantastyczno-przygodowych. W: Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu. Red. A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess. Katowice 2017, s. 183–192.

Graves R.: Mity greckie. Przeł. H. Krzeczkowski. Warszawa 1992.

Hołda R.: Czarownice a ugarycki kult boga z rogami. Popularne transformacje mitu. W: Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu. Red. A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess. Katowice 2017, s. 166–174.

Janion M.: Projekt krytyki fantazmatycznej. W: Prace wybrane. T. 3: Zło i fantazmaty. Kraków 2001, s. 157–184.

Klisz J.: Nie-ludzka kondycja czarownic: związki z naturą a zjawisko dehumanizacji. „Sensus Historiae” 2015, t. 21, nr 4, s. 91–112.

Komar M.: Czarownice i inni. Kraków 1990.

Koranyi K.: Beczka czarownic. „Lud” 1928, seria 2, t. 7 (27), s. 110–111.

Koranyi K.: Czary i gusła przed sądami kościelnymi w Polsce w XV i pierwszej połowie XVI wieku. „Lud” 1927, seria 2, t. 6 (26), z. 1–4, s. 1–25.

Koranyi K.: Łysa Góra. Studium z dziejów wierzeń ludowych w Polsce w XVII i XVIII wieku. „Lud” 1928, seria 2, t. 7 (27), s. 57–74.

Kowalski P.: Kultura magiczna. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa 2007.

Levack B.P.: Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej. Przeł. E. Rutkowski. Kraków 2009.

Mikikulski K., Wijaczka J.: Historia powszechna. Wiek XVI–XVIII. Warszawa 2012.

Murray M.A.: Wiedźmi kult w Europie Zachodniej. Studium antropologiczne. Przeł. A. Kisiel. Katowice 2016.

Oestrreicher-Mollowo M.: Leksykon symboli. Red. L. Robakiewicz. Warszawa 2009.

Ogrodowska B.: Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce. Mały słownik. Warszawa 2001.

Oziembłowski M.: Motyw lotu czarownic w tak zwanej zbiorczej koncepcji czarownictwa europejskiego. Świadectwa średniowieczne i wczesnonowożytne. „Almanach Historyczny” 2003, t. 5, s. 49–74.

Pankalla A., Pietrzak M., Gutkowska K.: Zastosowanie analizy konotacyjnej Ernesta Boescha do interpretacji obrazu Rafaela Santi „Adam i Ewa – grzech pierworodny”. „Studia Psychologica” 2014, nr 14 (1), s. 15–26.

Pilaszek M.: Procesy o czary w Polsce w wiekach XV–XVIII. Kraków 2008.

Podgórska B., Podgórski A.: Encyklopedia demonów. Diabły, diabełki, jędze, skrzaty, boginki… i wiele innych. Wrocław 2000.

Potkowski E.: Czary i czarownice. Warszawa 1970.

Russell J.B.: Krótka historia czarownictwa. Przeł. J. Rybski. Wrocław 2003.

Samp J.: Droga na sabat. Gdańsk 1981.

Szot-Radziszewska E.: Ludowy obraz czarownicy świętokrzyskiej w świadomości mieszkańców Kielecczyzny w świetle historycznych i współczesnych źródeł etnograficznych. W: Czary, alchemia, opętanie na przestrzeni stuleci. Studia przypadków. Red. J. Pietrzak-Thébaut, Ł. Cybulski. Warszawa 2015, s. 291–303.

Thurston R.: Polowanie na czarownice. Dzieje prześladowań czarownic w Europie i Ameryce Północnej. Warszawa 2008.

Toboła-Feliks M.: Co czarownica w kotle warzyła? Od magii i rytuału do praktyk leczniczych wiejskich zielarek. W: Doświadczenie choroby w perspektywie badań interdyscyplinarnych. T. 6: Ciało, choroby i świadomość społeczna – społeczne i metafizyczne aspekty profilaktyki i terapii. Red. B. Płonka-Syroka, M. Dąsal. Warszawa 2020, s. 85–104.

Tomicki R.: Religijność ludowa. W: Etnografia Polski. Przemiany kultury ludowej. T. 2. Red. M. Biernacka, M. Frankowska, W. Paprocka. Wrocław 1981.

Tresidder J.: Słownik symboli. Ilustrowany przewodnik po tradycyjnych wyobrażeniach obrazowych, znakach ikonicznych i emblematach. [Przeł. B. Stokłosa]. Warszawa 1997, s. 155–169.

Tuwim J.: Czary i czarty polskie oraz Wypisy czarnoksięskie. Warszawa 1924.

Wijaczka J.: Magia i czary. Polowanie na czarownice i czarowników w Prusach Książęcych w czasach wczesnonowożytnych. Toruń 2008.

Zdziechiewicz A.: Staropolskie polowania na czarownice. Katowice 2004.

Published

2021-06-29

How to Cite

Toboła-Feliks, M. (2021). The Sabbath of witches as a figure demonizing the night. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 21(1), 1–19. https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.01