Expansion of the Ludic Character in Contemporary Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2020.20.05

Keywords:

folklorism, historical re-enactments, street performance, carnival of resistance

Abstract

The process of the carnivalization of urban space is aided by contemporary media, which, in popularizing myriad events, amplifies community activities ranging from festivals to mass public shows connected with historical events. Contemporary fascination with such phenomena finds its sources in ritualized models of paratheatrical activity rooted in the traditions of peasant culture, as well as in forms of mass folk protest. As a result, we can observe the rapidly-developing ability of citydwellers to occupy public space while creating emotional communities that extend into virtual, and other, realms, with the aim of realizing political goals.

References

Bausinger H.: Konteksty uczestnictwa w karnawale. Przeł. W. Dudzik. W: Karnawał. Studia historyczno-antropologiczne. Wybór i oprac. W. Dudzik. Warszawa 2011, s. 271–280.

Bełkot A.: Karnawalizacja jako pojęcie ludyczne. „Homo Communicativus” 2008, nr 2, 45–57.

Bogacki M: O współczesnym „ożywianiu” przeszłości – charakterystyka odtwórstwa historycznego. „Turystyka Kulturowa” 2010, nr 5.

Braun K.: Karnawał? Karnawalizacja! W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. Oprac. A. Chałupnik et al. Warszawa 2005, s. 415–423.

Burszta W.[J.]: Rekonstrukcje historyczne. Rozmowę przepr. P. Średziński. Dziennik.pl [Gazeta Prawna]. 20.08.2016. http://wiadomosci.dziennik.pl/opinie/artykuly/529189,wojciech-burszta-wywiad-rekonstrukcje-rozmowa.html,komentarze-popularne [data dostępu: 27.02.2018].

Burszta W.J.: Teraz i wtedy. Tożsamość nasycona imitacją przeszłości. W: Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Red. T. Szlendak. Warszawa 2012, s. 143–157.

Casetti F., Odin R: Od paleo- do neo-telewizji. W perspektywie semiopragmatyki. Przeł. I. Olszewska. W: Po kinie… Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych. Wybór i oprac. A. Gwóźdź. Kraków 1994, s. 117–137.

Combs K.E.: Świat zabaw. Narodziny nowego wieku ludycznego. Przeł. O. Kaczmarek, Warszawa 2011.

Dudzik K.: Karnawały w kulturze. Warszawa 2005.

Dziekan J.: Walka postu z karnawałem, czyli caritas kontra sie ma. 2002. http://victorturner.webpark.pl/walka.htm [data dostępu: 21.05.2011].

Featherstone M.: Postmodernizm i estetyzacja życia codziennego. Przeł. P. Czapliński, J. Lang. W: Postmodernizm. Antologia przekładów. Wybór i oprac. R. Nycz. Kraków 1998, s. 299–333.

Hajduk-Nijakowska J.: Folkloryzm atrakcji. Wykorzystanie folkloryzmu w animacji kulturalnej w Polsce. „Etnologické Rozpravy” 2015, č. 2, s. 85–100.

Hajduk-Nijakowska J.: Karnawalizacja przestrzeni miejskiej. „Etnologické Rozpravy” 2017, č. 2, s. 22–31.

Kantor R.: Najnowsza historia Krakowa w ludycznych widowiskach miejskich. „Studia Etnologiczne i Antropologiczne” 2013, t. 13, s. 118–139.

Kosiński D.: Teatra polskie. Rok katastrofy. Warszawa–Kraków 2013.

Kowalewski M.: Protest miejski. Przestrzenie tożsamości i praktyki niezadowolonych obywateli miast. Kraków 2016.

Kwiatkowski P.T.: Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji. Warszawa 2008.

Leščak M., Sirovátka O.: Folklor a folkloristika (O l’udovej slovesnosti). Bratislava 1982.

mjz//now: Arcybiskup Jędraszewski o „tęczowej zarazie”. TVN24. 2.08.2019. https://tvn24.pl/polska/arcybiskup-marek-jedraszewski-teczowa-zaraza-zamiast-czerwonej-ra957818-2308295 [data dostępu: 20.08.2019].

Nacher A.: Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji. Kraków 2008.

Niekludow S.J. (Неклюдов C.Ю): Фольклор современного города. W: Cовременный городской фольклор. Mocквa 2003.

Pałejko J.: Czym jest Parada Równości i kto ją organizuje? Parada Równości. 9.03.2018. http://www.paradarownosci.eu/pl/aktualnosci/kto-organizuje-parade-rownoisci [dostępu: 3.04.2018].

Regiewicz A.: Rekonstrukcje historyczne jako edutainment. Przypadek powstania styczniowego. „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury” 2013, z. 13, s. 95–104.

Schechner R.: Ulica jest sceną. W: Idem: Przyszłość rytuału. Przeł. T. Kubikowski. Warszawa 2000.

Skórzyńska A.: Od karnawalizacji do teatralizacji miejskiego święta. Parada lokacyjna. „Człowiek i Społeczeństwo” 2004, t. 22: Ludyczny wymiar kultury. Red. J. Grad. H. Mamzer, s. 71–84.

Skórzyńska A.: Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań 2007.

Sulima R.: Antropologia codzienności. Kraków 2000.

Sulima R.: Demonstracja w krajobrazie kulturowym miasta. Zapiski z warszawskiej ulicy. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2016, nr 3–4, s. 164–170.

Sulima R.: Głosy tradycji. Warszawa 2001.

Szlendak T.: Wehrmacht nie macha. Rekonstrukcyjna codzienność jako sposób zanurzenia w kulturze. W: Dziedzictwo w akcji. Rekonstrukcja historyczna jako sposób uczestniczenia w kulturze. Red. T. Szlendak. Warszawa 2012, s. 9–70.

Szlendak T., Olechnicki K.: Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty. Warszawa 2017.

Węcławiak A.: Performuj albo giń. Przystanek Woodstock jako performans kulturowy. „Amor Fati. Antropologiczne czasopismo filozoficzne” 2016, nr 1, s. 109–123.

Zaremba Ł.: Obrazy wychodzą na ulice. Spory w polskiej kulturze wizualnej. Warszawa 2018.

Zielińska I.: Sposoby ochrony porządku społecznego przed „skalaniem” w panikach moralnych. Weryfikacja koncepcji Mary Douglas. W: Ludzie i nie-ludzie. Perspektywa socjologiczno-antropologiczna. Red. P. Łuczecko, A. Mica. Gdańsk 2011, s. 211–229.

Published

2020-12-21

How to Cite

Hajduk-Nijakowska, J. (2020). Expansion of the Ludic Character in Contemporary Culture. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 20, SEIA.2020.20.05 s. 1–15. https://doi.org/10.31261/SEIA.2020.20.05

Issue

Section

Artykuły