Anthropological implications of the categories of night and darkness in “fantastic” stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.03

Keywords:

night, dark, fantasy, anthropology

Abstract

In her article, Magdalena Ziółkowska discusses the anthropological implications of the categories of night and darkness present in “fantastic” stories. Literature of the fantastic includes genres such as horror, fantasy and science fiction. In each of them there are categories of night and darkness and they are closely related to their anthropological interpretation in culture and society. The process of symbolizing these categories is present in popular culture. Cultural connotations in “fantastic” literature are based, on the one hand, on people’s natural fear of night and darkness, and, on the other, on narrative consistency with the cultural and social competences of the readers.

References

Abnett D.: Niezapisane. W: Piętno Calth. Red. L. Goulding. Przeł. A. Chmiel. Warszawa 2020, s. 413–463.

Baldwin B.: Ancient science fiction. ShatterColors. http://www.shattercolors.com/nonfiction/baldwin_ancientscifi.htm [data dostępu: 3.12.2020].

DaeL: Historia Lodu i Ognia: Nocny Fort. FSGK.pl, 29.10.2018. https://fsgk.pl/wordpress/2018/10/historia-lodu-i-ognia-nocny-fort/ [data dostępu: 10.12.2020].

Darlington S., Macgregor J.: Warhammer Fantasy Roleplay – Mroczni Władcy Nocy. Przeł. S. Gwiazda, M. Roszkowski. Warszawa 2018.

Frelik P.: Kultury wizualne science fiction. Kraków 2017.

French J.: Karmazynowa Pięść. W: Cienie zdrady. Red. C. Dunn, N. Kyme. Przeł. D. Budacz. Warszawa 2019, s. 9–127

Gendron C., Ivanaj S., Girard B., Arpin M.-L.: Sciencie-fiction literature as inspiration for social theorizing within sustainability research. „Journal of Cleaner Production” 2017, vol. 164, s. 1553–1562.

Grzegorczyk A.: Światłość i ciemność – kategorie współczesnej humanistyki. „Sztuka i Filozofia” 1994, t. 9, s. 89–98.

Hałas E.: Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. Warszawa 2006.

Khadija T.: H.G. Wells’ scientific romances: A unique blend of science and fantasy. „Anglisticum Journal” 2014, vol. 3, z. 8, s. 123–126.

Konrad Curze. Fandom. https://wh40k.fandom.com/pl/wiki/Konrad_Curze [data dostępu: 13.12.2020].

Kopaliński W.: Słownik mitów i tradycji kultury. T. 2. Warszawa 2007.

Lumley B.: Nekroskop. T. 8: Krwawe wojny. Kraków 2005.

Margulis M.: La cultura de la noche. Biblioteca Virtual de Ciencias Sociales. www.cholonautas.edu.pe [data dostępu: 1.12.2020].

Martin G.R.R.: Świat lodu i ognia. Przeł. M. Jakuszewski. Poznań [s.a.].

Méndez Carrillo X., Orgilés Amorós M., Espada Sánchez J.P.: Escenificaciones emotivas para la fobia a la oscuridad: un ensayo controlado. „International Journal od Clinical and Health Psychology” 2004, vol. 4, no. 3, s. 505–520.

Mogen D.: Wilderness visions. The western theme in science fiction literature. Ed. D.F. Mallett. San Bernardino, Calif., 1993.

Rembierz M.: Opozycja światłość–ciemność w argumentacji tzw. filozofii pierwszej: wybrane zagadnienia metafizyczne i teoriopoznawcze. „Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego, Prace z Nauk Społecznych, Folia Philosophica” 2003, t. 21, s. 183–212.

Rowling J.K.: Harry Potter i Książę Półkrwi. Przeł. A. Polkowski. Poznań 2006.

Trocha B., Ratajczak T.: Fantasy w badaniach naukowych. Fantastyczność i cudowność. Zielona Góra 2009.

Wojny z Wampirami. Fandom. https://warhammer.fandom.com/pl/wiki/Wojny_z_Wampirami [data dostępu: 6.12.2020].

Published

2021-06-29

How to Cite

Ziółkowska, M. (2021). Anthropological implications of the categories of night and darkness in “fantastic” stories. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 21(1), 1–11. https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.03