Media Web 2.0 and education “towards the media”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.07

Keywords:

new new media, cypherpunks, Man 2.0, Democracy 2.0, infotainment, education “towards the media”

Abstract

Bogdan Zeler’s aim in this article is to indicate the most important issues that should be addressed within the framework of contemporary media education. As his point of departure, Zeler has chosen the reflections of the American media expert and communication theoretician Paul Levinson on the phenomenon of the new new media and the communication shifts caused by them and necessitating significant changes in all areas of human activity. Zeler draws attention to the role of the experience acquired when performing the new activities and during the immersion in the online world. He also draws attention to the special place assigned in this process to young people, whose way of seeing the world becomes dominant both through and in the internet. Zeler refers to the insights of researchers concerning the user of the new new media, the characteristics of Man 2.0 and of Democracy 2.0. After Tadeusz Miczka, Zeler regards education “towards the media” as the most essential task of contemporary education, its aim being the shaping of optimal (appropriate) communication behaviors related to the responsible use of new new media.

References

Assange J., Cypherpunks. Wolność i przyszłość Internetu, tłum. M. Machnik, Helion/Editio, Gliwice 2013.

Bendyk E., Bunt sieci, Polityka Spółdzielnia Pracy, Warszawa 2012.

Castells M., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody et al., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Copik I., Laboratorium (nie)możliwości. Spojrzenie na kondycję edukacji medialnej jako edukacji kulturowej we współczesnej szkole, w: Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk, red. J. Budzik, I. Copik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 41–62.

Dobek-Ostrowska B., Miejsce i rola mediów masowych w systemach demokratycznych, w: Media masowe w systemach demokratycznych, red. B. Dobek--Ostrowska, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2003, s. 14–46.

Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, WAM, Kraków 2010.

Lisowska-Magdziarz M., Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Michalczyk S., Społeczeństwo medialne. Studia z teorii komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2008.

Miczka T., Edukacja do mediów i o mediach oraz z mediami i przez media, czyli oswajanie technocodzienności, w: Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk, red. J. Budzik, I. Copik, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 23–40.

Siuda P., Żaglewski T., O potrzebie odkrycia trzeciej drogi w badaniach prosumpcji, w: Prosumpcja: pomiędzy podejściem apokaliptycznym a emancypującym, red. P. Siuda, T. Żaglewski, Katedra, Bydgoszcz 2014, s. 7–21.

Published

2021-06-29

How to Cite

Zeler, B. (2021). Media Web 2.0 and education “towards the media”. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.31261/SEIA.2021.21.01.07