Alienation versus acceptance. Looking at immigrant communities in the French cinéma de banlieue from 1995 to 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2023.23.02.05

Keywords:

cinéma de banlieue, immigrants, identity, alienation, social problems

Abstract

Searching one’s own identity in a foreign culture is one of the indispensable elements of the modern world. The purpose of this paper is to characterize the way in which cinéma de banlieue portrays dominant problems faced by immigrants in everyday life in France. Methodologically, the article is based on the research tools proposed by Manon Grodner and centers around three domains of public discourse, such as democracy, society and laicity. In particular, the focus is on the antagonistic picture of men and women. The research covers the period from 1995, the official date of the beginning of this cinematic movement, to 2019, the year of the release of the film Banlieusards.

Author Biography

Natalia Majewicz, Independent reseacher

Natalia Majewicz – absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej, filmoznawstwa i wiedzy o nowych mediach oraz filologii francuskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Lektorka języka francuskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół postaci Innego, etnofikcji oraz francuskiego kina społecznie zaangażowanego.

References

Bibliografia

Budzik J.H., Kasprzak M., 2020, O pewnej tendencji (współczesnego) kina francuskiego… „Kino przedmieść” i jego wizualne parateksty na przykładzie „Nienawiści” Mathieu Kassovitza i „Nieustraszonej” Danielle Arbid, Panoptikum”, vol. 23, s. 150–167.

Grodner M., 2020, Le « cinéma de banlieue » : représentation des quartiers populaires? Enjeux d’un cinéma entre réalité et fantasme, Paris, L’Harmattan, Logiques sociale.

[s.a.], 2021, Immigration : les chiffres pour 2021, Vie Publique, https://www.vie-publique.fr/en-bref/283396-immigration-les-chiffres-pour-2021 [dostęp: 16.10.2023].

Kealhofer-Kemp L., 2014, La banlieue au féminin : l’image des femmes maghrébines et d’origine maghrébine dans la série Aïcha de Yamina Benguigui, „Migrations Société”, vol. 151, no. 1, s. 141–152.

Kebani H.C., 2020, Critique « Banlieusards » de Kery James : Un questionnement pertinent,

https://www.justfocus.fr/cinema/critique-banlieusards-de-kery-james-unquestionnement-pertinent.html [dostęp: 5.10.2023].

Loska K., 2020, Wielokulturowa przestrzeń miejska w „kinie blokowisk” (cinéma de banlieue), „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II”, vol. 26, no. 4, s. 252–263.

Luciano L., 2022, La Haine : analyse d’un succès cinématographique, https://lejournalucl.com/2022/02/16/la-haine-analyse-dun-succes-cinematographique/ [dostęp: 3.10.2023]

Milleliri C., 2011, Le cinéma de banlieue : un genre instable, « Sérialité : densités et singularités », vol. 3, https://journals.openedition.org/map/1003?lang=en [dostęp: 5.11.2023].

Pajon L., 2014, Omar Sy : « Je ne suis pas un acteur noir », https://www.jeuneafrique.com/42146/culture/omar-sy-je-ne-suis-pas-un-acteur-noir/ [dostęp: 8.10.2023].

Passevant Ch., 2001, Cinéma, religion et condition des femmes au Maghreb et au Moyen-Orient, „L’Homme & la Société”, vol. 4, no. 142, s. 171–175.

Priol M., 2019, Islam: le rôle de transmission des mères, pourtant peu formées, https://www.la-croix.com/Religion/Islam/meres-centrales-transmission-lislam-peu-formees-2019-11-27-1201063018 [dostęp: 18.10.2023].

Scheibling J., 2020, Les représentations des femmes maghrébines dans le cinéma français postcolonial, „Hommes & Migrations”, no. 1331, s. 220–224.

Spire A., 2020, The weight of France’s colonial past on immigration policy, in: Europe between migrations, decolonization and integration (1945–1992), eds. G. Laschi, V. Deplano, A. Pes, https://hal.science/hal-02867003/document [dostęp: 1.11.2023].

Tuypens D., 2019 « Banlieusards » : nous ne sommes pas voués à l’échec, https://www.solidaire.org/articles/banlieusards-nous-ne-sommes-pas-voues-l-echec [dostęp: 15.09.2023].

Filmografia

Aïcha, reż. Y. Benguigui, scen. M.M. Barsaoui, Cinetelefilms (Habib Attia), Dolce Vita Films (Marc Irmer), Dorje Films (Flaminio Zadra), 13 Prods (Chantal Fischer), France, 2008–2011.

Banlieusards, reż. K. James, L. Sy, scen. K. James, Netflix, France, 2019.

El Batalett, Femmes de la Médina, reż. D. Ennadre, scen. D. Ennadre, L’Yeux ouverts, Maroc, France, Belgique, 2000.

Intouchables, reż. i scen. O. Nakache, E. Toledano, Gaumont, France, 2011.

La Haine, reż. i scen. M. Kassovitz, Canal+, Cofinergie 6, Egg Pictures, France, 1995.

Lilly, reż. M. Hamed, scen. M. Hamed, Y. Idriss, Cairo, Égypte, 2001.

Mustang, reż. D. Gamze Ergüven, scen. D.G. Ergüven, A. Winocour, CG Cinéma, France, Turquie, Qatar, Allemagne, 2015.

Papicha, reż. i scen. M. Meddour, Jour2Fête, France, Algérie, 2019.

Samba, reż. i scen. O. Nakache, E. Toledano, Gaumont, France, 2014.

Taxi Driver, reż. M. Scorsese, scen. Paul Schrader, Columbia Pictures, USA, 1976.

Wesh wesh qu’est-ce qui se passe ?, reż. i scen. R. Ameur-Zaïmeche, M. Benaroudj, Sarrazink Productions, France, 2001.

Published

2023-12-29

How to Cite

Majewicz, N. (2023). Alienation versus acceptance. Looking at immigrant communities in the French cinéma de banlieue from 1995 to 2019. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 1–18. https://doi.org/10.31261/SEIA.2023.23.02.05

Issue

Section

TOŻSAMOŚĆ W DOBIE GLOBALIZACJI