The “Supernatural” in Re-defining the Ukrainians’ Identity after the Revolution of Dignity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.08

Keywords:

Ukraine, identity, Maidan, Nebesna Sotnya, Archangel Michael

Abstract

The issues touched upon in the article concern the impact of the “supernatural” element in re-defining the Ukrainians’ identity during and after the Revolution of Dignity, including the merger of the events’ casualties with the image of an angel hero fighting under the leadership of Archangel Michael against the Yanukovych regime. It instigated the process of the mythologizing victims, whose souls – according to collective imagination – composed the Nebesna Sotnya waging war against evil from the heavens above, while at the same time protecting the living. The community commenced the said re-definition of identity, among others, by referring the initiation hero’s journey, who first fought at Maidan, then proceeded to the battlefield of war, while still remaining under the “supernatural” protection. Moreover, mystical signs only reinforced the rightfulness of taking up the challenge and the righteousness of the very idea.

Author Biography

Olga Solarz, Instytut Humanistyczno-Artystyczny Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu

Olga Solarz, dr, etnolożka i ukrainistka, pracuje w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu. Zainteresowania: myślenie magiczne we współczesnej kulturze ukraińskiej, kamieniarka ludowa oraz ludowe ośrodki kamieniarskie na pograniczu polsko-ukraińskim, wierzenia i zwyczaje na Bojkowszczyźnie. Autorka książki Język magii – magia języka, redaktor sześciu książek związanych z kulturą materialną i duchową Ukrainy oraz polsko-ukraińskiego pogranicza, w tym ludowej sztuki sepulkralnej Łemkowszczyzny, Bojkowszczyzny i Roztocza, autorka artykułów poświęconych wierzeniom magicznym w obrzędowości rodzinnej i kalendarzowej. Od 2017 roku prowadzi badania wśród przedstawicieli drugiego i trzeciego pokolenia Ukraińców wysiedlonych w ramach akcji Wisła.


References

Bettelheim B.: Rany symboliczne. Rytuał inicjacji i zazdrość męska. Przeł. D. Danek. Warszawa 1989.

Biłyk H.: Oratorija „Nebesna Sotnia” Bohdana Bojczuka jak monumentalnyj zrazok ukrajinśkoji majdannoji poezji. „Mołodyj Wczenyj” 2016, nr 6 (33), s. 350–353.

Biłyk H.: Osobływosti zobrażennia rewolucji hidnosti w ukrajinśkij literaturi 2013–2015 rokiw. „Ridnyj Kraj” 2015, nr 2 (33), s. 118–124.

Buchowski M.: Magia. Jej funkcje i struktura. Poznań 1986.

Campbell J.: Bohater o tysiącu twarzy. Przeł. A. Jankowski. Poznań 1997.

Cassirer E.: Esej o człowieku. Przeł. A. Staniewska. Warszawa 1977.

Chanel A.P., Simarro A.S.: Słownik symboli. Przeł. M. Boberska. Warszawa 2008.

Eliade M.: Sacrum, mit, historia. Przeł. A. Tatarkiewicz. Warszawa 1970.

Engelking A.: Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa. Wrocław 2000.

Frazer J.: Złota gałąź. Przeł. H. Krzeczkowski. Warszawa 1965.

Grębecka Z.: Słowo magiczne poddane technologii. Kraków 2006.

Heidegger M.: Bycie i czas. Przeł. B. Baran. Warszawa 1994.

Hnatiuk O.: Pożegnanie z imperium. Ukraińskie dyskusje o tożsamości. Lublin 2003.

Hobsbawm E.: Introduction: Inventing Tradition. W: The Invention of Tradition. Eds. E. Hobsbawm, T. Ranger. Cambridge 1983, s. 1–14.

Hrycenko A.: Na Majdani z namy – hołownyj strateh Nebesnoho Wojinstwa! http://blogs.pravda.com.ua/authors/grytsenko/52a3700494124/ [data dostępu: 2.02.2018].

Jermołenko A.: Majdan wid perszoji osoby. 45 istorij Rewoluciji hidnosti. Red. T. Kowtunowycz, T. Prywałko. Kyjiw 2015.

Jung C.G.: Archetypy i symbole. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1993.

Kartinu „Siergiej Nigojan. Armianskij motiw” narysował lwowskij chudożnik. https://gazeta.ua/ru/articles/culture-newspaper/_kartinu-sergej-nigoyan-armyanskij-motiv-narisoval-lvovskij-hudozhnik/541622 [data dostępu: 4.02.2018].

Leach E.: Kultura i komunikowanie. W: E. Leach, A.J. Greimas: Rytuał i narracja. Przeł. M. Buchowski. Warszawa 1989, s. 21–98.

Lévi-Strauss C.: Antropologia strukturalna. Przeł. K. Pomian. Warszawa 1970.

Lévy-Bruhl L.: Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych. Przeł. B. Szwarcman-Czarnota. Warszawa 1992.

Lider „Ot Vinta” na szewroni dla Samooborony Majdanu zobrazyw Archanheła Mychjiła. https://zik.ua/tv/video/10370 [data dostępu: 4.02.2018].

Łukaszczuk C.: Kazka pro Majdan. Lwiw 2014.

Malinowski B.: Argonauci Zachodniego Pacyfiku. Relacje o poczynaniach i przygodach krajowców z Nowej Gwinei. Przeł. B. Olszewska-Dyonizak, S. Szynkiewicz. Warszawa 1987 (Dzieła. T. 3).

Malinowski B.: Ogrody koralowe i ich magia. Studium metod uprawy ziemi oraz obrzędów towarzyszących rolnictwu na Wyspach Trobrianda. Język magii i ogrodnictwa. Przeł. B. Leś. Warszawa 1987 (Dzieła. T. 5).

Mauss M., Hubert H.: Zarys ogólnej teorii magii. W: M. Mauss: Socjologia i antropologia. Przeł. M. Król. Warszawa 2001, s. 43–159.

Oleschko H.: Aniołów dyskretny lot. Kraków 1996.

Parafianowicz Z., Potocki M.: Wilki żyją poza prawem. Jak Janukowycz przegrał Ukrainę. Wołowiec 2015.

Pawluczuk W.: Ukraina. Polityka i mistyka. Kraków 1998.

Plunkett L.: Stolen Diabolo Art. Turns Up in the Weirdest Places. https://kotaku.com/stolen-diablo-art-turns-up-in-the-weirdest-places-1797879126 [data dostępu: 4.03.2018].

Prykarpatśkyj chudożnyk namaluwaw ikonu-tryptych „Nebesna Sotnia”. https://www.radiosvoboda.org/a/25321634.html [data dostępu: 4.02.2018].

Robotycki C.: Myślenie typu ludowego w kulturze masowej. „Etnografia Polska” 1985, t. 29, s. 111–117.

Sajt dopomohy simjam zahybłyh uczasnykiw ATO Nebesna Hwardija. https://ngua.org/ [data dostępu: 4.03.2018].

Solarz O.: Znaki „z góry”. Nadprzyrodzone w prezydenturze Wiktora Janukowycza. W: Obce/swoje. Miasto i wieś w kulturze Polski, Białorusi, Rosji i Ukrainy. Red. K. Glinianowicz, K. Kotyńska. Kraków 2017, s. 197–206.

Steszenko A.: W stolicie, niesmotria na protiwodiejstwije miestnoj własti, otkryły pamjatnyj znak woinam ATO. http://asn.in.ua/ru/news/news/116833-v-stolice-otkryli-pamjatnyjj-znak-voinamato.html [data dostępu: 4.03.2018].

Stomma L.: Antropologia kultury wsi polskiej XIX w. Łódź 2002

Sznajderman M.: Anioł w wyobraźni popularnej. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 3–4, s. 83–88.

Thomas W.I., Znaniecki F.: Postawy religijne i magiczne. W: Eidem: Chłop polski w Europie i Ameryce. T. 1. Przeł. M. Metelska. Warszawa 1976.

Tomicka J., Tomicki R.: Drzewo życia. Warszawa 1975.

U chrami na Ternopilszczyni je ikona, na jakij zobrażeni Nebesna Sotnia ta wojiny ATO. https://realno.te.ua/novyny/у-храмі-на-тернопільщині-є-ікона-на-які/ [data dostępu: 4.02.2018].

U Kyjewi oswjatyły ikonu Bohorodyci – pokrowytelky ukrajinśkych wojiniw. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2273705-u-kievi-osvatili-ikonu-bogorodici-pokrovitelki-ukrainskih-voiniv.html [data dostępu: 4.02.2018].

Ukaz Prezydenta Ukrajiny nr 69/2015. http://www.president.gov.ua/documents/692015-18468 [data dostępu: 4.03.2018].

Wozniak T.: Pro Orden Herojiw Nebesnoji Sotni. http://ji-magazine.lviv.ua/anons2014/Voznyak_Pro_orden_heroiv_nebesnoi_sotni.htm [data dostępu: 2.02.2018]

Published

2019-07-18

How to Cite

Solarz, O. (2019). The “Supernatural” in Re-defining the Ukrainians’ Identity after the Revolution of Dignity. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 19, 105–120. https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.08

Issue

Section

Identity – Conserving and Redefining