Practicing Story(-Telling) – from experiences of Ośrodek “Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” [the Center “Borderland of Arts, Cultures, Nations”] in Sejny

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.11

Keywords:

story, borderland, Medea, culture education, practicing idea

Abstract

Using biographical method, the author carries out research on the phenomenon of cultural education in a culturally diverse environment located in the Polish-Lithuanian borderland. In the present article the subject of observation and analyses have become the activities performed/conducted by socio-cultural animators affiliated with Ośrodek “Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” in Sejny, who operate among adults. The author investigated a project that has been implemented for several years, which researches the myth of Medea as instrumental in tackling the issue of difficult memory, the latter to be utilised in building good neighbourly relations in multicultural environment.

Author Biography

Dorota Sieroń, Instytut Nauk o Kulturze Wydział Humanistyczny Uniwersytet Śląski w Katowicach

Dorota Sieroń, dr hab., prof. UŚ, zatrudniona w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autorka m.in. książki Moment osobisty. Stempowski, Czapski, Miłosz (2013), współautorka monografii Pogranicze. O odradzaniu się kultury (razem z Łukaszem Galuskiem, 2012). Zainteresowania badawcze: komparatystyka literacka i kulturowa, literatura dokumentu osobistego, edukacja kulturalna, procesy formacyjne, kulturotwórcza i formacyjna rola wzorców osobowych, zarządzanie instytucjami kultury.

References

Baszczak B.: Narracja i tożsamość. Paula Ricœura hermeneutyka antropologiczna. Zielona Góra 2010.

Bertaux D.: Analiza pojedynczych przypadków (au cas par cas). W: Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów. Red. K. Kaźmierska. Kraków 2012, s. 309–333.

Chase S.E.: Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów. W: Metody badań jakościowych. T. 2. Red. K. Denzin, Y.S. Lincoln. Warszawa 2009, s. 15–55.

Czyżewski K. et al.: Księga Mostu. Sejny 2006.

Czyżewski K.: Miłosz. Tkanka łączna. Chorzów 2014.

Gadamer H.-G.: Rozum, słowo, dzieje. Przeł. M. Łukasiewicz, K. Michalski. Warszawa 1979.

Gajda K.A.: Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008.

Ricœur P.: Czas i opowieść. T. 3: Czas opowiadany. Przeł. U. Zbrzeźniak. Kraków 2008.

Sieroń-Galusek D., Galusek Ł.: Pogranicze. O odradzaniu się kultury. Wrocław 2012.

Skarga B.: Gadamer. W: Eadem: Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków 2007.

Sulima R.: Antropologia codzienności. Kraków 2000.

Sztompka P.: Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków 2016.

Published

2019-07-18

How to Cite

Sieroń, D. (2019). Practicing Story(-Telling) – from experiences of Ośrodek “Pogranicze – sztuk, kultur, narodów” [the Center “Borderland of Arts, Cultures, Nations”] in Sejny. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 19, 158–170. https://doi.org/10.31261/SEIA.2019.19.11

Issue

Section

Identity – Conserving and Redefining