Sacral, charitable, commercial. Food products in the religious culture of post-modern society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2018.18.13

Keywords:

desacralization of food, “holy flavours”, food in religious culture, food aid

Abstract

Consumption of food, which apart from biological functions performs also socio-cultural ones, is a source of interesting data about human life, including its symbolic and religious dimension. Some food products still have the status of religious symbols (in Christianity they are, for example, bread and wine). At present, they are also an element of some charity initiatives (e.g. the so-called pilgrim bread, forestry products)—the income obtained from their purchase is used in aid activities. In recent years, a new phenomenon has emerged, which is the result of a trend related to the commercialization of modern reality: in order to ensure a profit from sales, food products with names referring to the religious sphere (e.g. the so-called “god’s fudge”) are introduced into the market. The aim of the author of this article is to discuss the position and importance of food products in the contemporary religious culture in the aspect of the process of transformation

Author Biography

Barbara Pabian, Katedra Zarządzania Marketingowego i Turystyki Wydział Zarządzania Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Barbara Pabian, dr hab., prof. UE, kulturoznawca, specjalizuje się w etnografii turystycznej, folklorystyce, turystyce kulturowej i turystyce religijnej. Autorka około 80 publikacji, w tym dwóch monografii (Dziedzictwo kulturowe Częstochowskiego. Wierzenia, zwyczaje i obrzędy rodzinne, 2005; Kulturowe konteksty pielgrzymowania i rozwoju turystyki religijnej. Przykład regionu częstochowskiego, 2016), podręcznika dla studentów kierunków turystycznych i ekonomicznych (Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, 2013) oraz
artykułów naukowych w renomowanych czasopismach. Członek rad programowych, uczestniczka krajowych i międzynarodowych konferencji naukowych, współorganizatorka seminariów naukowych dla studentów i doktorantów. W 2018 roku odebrała Nagrodę Miasta Częstochowy w Dziedzinie Kultury za rok 2018 w kategorii Literatura i Historia za całokształt działalności badawczej i popularyzatorskiej z zakresu historii Częstochowy i regionu częstochowskiego.

References

Biedermann H.: Leksykon symboli. Przeł. J. Rubinowicz. Warszawa 2001.

Bogucka M.,: Staropolskie obyczaje w XVI–XVII wieku. Warszawa 1994.

Boże Krówki [sklep internetowy]. http://bozekrowki.pl/content/6-skad-sie-wziely-boze-krowki [data dostępu: 25.11.2017].

Drożdż B.: Posługa charytatywna znakiem ewangelizacyjnej obecności Kościoła. „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2008, nr 1, s. 48–65.

Gemilut chasadim. Więcej niż „cedaka”. Forum Żydów Polskich. http://www.fzp.net.pl/judaizm/gemilut-chasadim [data dostępu: 15.07.2017].

Gloger Z.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Warszawa 1972.

Janiak S.: Destynacje europejskie. Atrakcje turystyczne Europy. http://www.voyager64.com/marktl.html [data dostępu: 26.08.2017].

Kasperski E.: Święte i świeckie. Przemiany wartości. W: Człowiek – dzieło – sacrum. Red. S. Gajda, H.J. Sobeczko. Opole 1998, s. 49–61.

„Komuś krówkę z przepowiednią?” [wątek dyskusji na forum internetowym]. http://wielodzietni.org/index.php?p=/discussion/16612/komu%C5%9B-krowke-z-przepowiednia [data dostępu: 25.11.2017].

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa 1990.

Leksykon symboli. Oprac. M. Oesterreicher-Mollwo. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1992.

Lenart M.: Zapomniany świat dawnego mistycyzmu, czyli o znaczeniu jedzenia i ciała u kobiet w komunikacji z Bogiem. W: Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol. Red.

K. Łeńska-Bąk. W: „Stromata Anthropologica”. Opole 2007, s. 159–169 .

Łeńska-Bąk K.: Sól ziemi. Wrocław 2002

Biedermann H.: Leksykon symboli. Przeł. J. Rubinowicz. Warszawa 2001.

Bogucka M.,: Staropolskie obyczaje w XVI–XVII wieku. Warszawa 1994.

Boże Krówki [sklep internetowy]. http://bozekrowki.pl/content/6-skad-sie-wziely-boze-krowki [data dostępu: 25.11.2017].

Drożdż B.: Posługa charytatywna znakiem ewangelizacyjnej obecności Kościoła. „Perspectiva.

Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 2008, nr 1, s. 48–65.

Gemilut chasadim. Więcej niż „cedaka”. Forum Żydów Polskich. http://www.fzp.net.pl/judaizm/gemilut-chasadim [data dostępu: 15.07.2017].

Gloger Z.: Encyklopedia staropolska ilustrowana. Warszawa 1972.

Janiak S.: Destynacje europejskie. Atrakcje turystyczne Europy. http://www.voyager64.com/marktl.html [data dostępu: 26.08.2017].

Kasperski E.: Święte i świeckie. Przemiany wartości. W: Człowiek – dzieło – sacrum. Red. S. Gajda, H.J. Sobeczko. Opole 1998, s. 49–61.

„Komuś krówkę z przepowiednią?” [wątek dyskusji na forum internetowym]. http://wielodzietni.org/

index.php?p=/discussion/16612/komu%C5%9B-krowke-z-przepowiednia [data dostępu: 25.11.2017].

Kopaliński W.: Słownik symboli. Warszawa 1990.

Leksykon symboli. Oprac. M. Oesterreicher-Mollwo. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 1992.

Lenart M.: Zapomniany świat dawnego mistycyzmu, czyli o znaczeniu jedzenia i ciała u kobiet w komunikacji z Bogiem. W: Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol. Red. K. Łeńska-Bąk. W: „Stromata Anthropologica”. Opole 2007, s. 159–169 .

Łeńska-Bąk K.: Sól ziemi. Wrocław 2002

Published

2018-07-18

How to Cite

Pabian, B. (2018). Sacral, charitable, commercial. Food products in the religious culture of post-modern society. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 18(18), 212–227. https://doi.org/10.31261/SEIA.2018.18.13

Issue

Section

Symbolical and axiological interpretations of the world