Traditional tattoo of the Croats inhabiting Bosnia and Herzegovina as a model of physical culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SEIA.2018.18.14

Keywords:

Traditional Croatian tattoo, Bosna and Herzegovina, patterns of culture

Abstract

Ornamental tattoo is a decorative element of the body of many cultures, often associated with a specific profession, for example a sailor, soldier, or with belonging to a given tribe, social group or subculture. The traditional tattoo of the Croats from the areas of Bosnia and Herzegovina was a manifestation, praise for certain ideals. It was part of the culture of the local Christian community. It was worn on the body as an indelible sign of religious affiliation and protection against Islamization. To this day, in many villages of Bosnia and Herzegovina it is possible to come across elderly women with traditional tattoos

Author Biography

Lidia Pac-Pomarnacka Pac-Pomarnacka, Instytut Turystyki Wydział Finansów i Zarządzania Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

Lidia Pac-Pomarnacka, absolwentka filologii słowiańskiej (profil serbsko-chorwacki) na Uniwersytecie Wrocławskim, tytuł doktora nauk o kulturze fizycznej uzyskała w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu (temat rozprawy doktorskiej: „Wzory kultury fizycznej a role społeczne w grupach etnicznych Bałkanów: Boszniaków, Chorwatów, Czarnogórców”). Adiunkt w Instytucie Turystyki w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Miłośniczka krajów byłej Jugosławii, zainteresowania badawcze skupia na wzorach kultury oraz turystyce kulturowej Półwyspu Bałkańskiego. Drugi obszar eksploracji naukowych stanowi indyjski krąg kulturowy. Obecnie prowadzi badania nad wzorami kultury fizycznej w odniesieniu do ról społecznych w regionie Kerala w Indiach.

References

Andrijanić B.: Wytatuowany znak wiary. „Gość Niedzielny” 2012, nr 14. https://www.gosc.pl/doc/1121865.Wytatuowany-znak-wiary [data dostępu: 12.03.2012].

Benedict R.: Wzory kultury. Przeł. J. Prokopiuk. Warszawa 2005.

Bilski R.: Wstęp. W: Bałkany 15 lat po wojnie. Red. M. Skóra, Z. Skupień, M. Sowiński. Kraków 2011, s. 5–6.

Braun-Falco O. et al.: Dermatologia. T. 2. [Przeł. A. Czaplewski et al.]. Lublin 2004.

Breczko S.: Ciało w socjologii – między indywidualizacją a polityzacją. „Kultura Współczesna.

Teoria, Interpretacje, Praktyka” 2009, nr 1 (59): Kultura ucieleśniona, s. 19–28.

Budzyńska N.: Niezmywalny znak wiary. „Przewodnik Katolicki” 2011, nr 4. https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2011/Przewodnik-Katolicki-4-2011/Kultura/Niezmywalnyznak-wiary [data dostępu: 12.12.2013].

Capus P.: Tatouages en Bosnie-Hercégovine. „Bulletins de la Société d’anthropologie de Paris” 1849, t. 5, serie 4, s. 625–632.

Cynarski W.J.: Spotkania, konflikty, dialogi – analiza wybranych obszarów kultury fizycznej i turystyki kulturowej. Rzeszów 2010, s. 16.

Delio M.: Tatoo. The Exotic Art of Skin Decoration. London 1995. Encyklopedia powszechna PWN. Warszawa 1996.

Giddens A.: Socjologia. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa 2008.

Glück L.: Die Tätowierung der Haut bei den Katholiken Bosniens und Herzegowina. W: Wissenschaftliche Mitteilungen aus Bosnien und Herzegowina. Bd 2. Wien 1884, s. 400–461.

Gopal J.: Podszepty Gabriela. Islam. Bilans krytyczno-historyczny. Przeł. M. Wysocki. Freiburg–Wrocław 2006 (za: http://religiapokoju.blox.pl/2011/05/islam-i-niewonictwo-seksualne-kobiet [data dostępu: 12.03.2012]).

Jelski A.: Tatuaż. Warszawa 1993.

Klaić B.: Rječnik stranih riječi (tudjice i posudjenice). Zagreb 1985.

Kłoskowska A.: Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa 1964.

Kosiewicz J.: Filozoficzne aspekty kultury fizycznej i sportu. Warszawa 2004.

Krawczyk Z., Dziubiński Z.: Socjologia kultury fizycznej. Warszawa 1995.

Lipoński W.: Mocowanie duszy z ciałem. O humanistyczny wymiar sportu. W: Kultura fizyczna w społeczeństwie nowoczesnym. Red. Z. Dziubiński, K.W. Jankowski. Warszawa 2009, s. 221–237

Lombroso C.: Tatuaż przestępcy. Fragment dzieła Człowiek zbrodniarz w stosunku do antropologii, jurysprudencji i dyscypliny więziennej. Przeł. J.L. Popławski. Gdańsk 2014.

Marjanić S.: Tetovirana duša. „Frakcija. Magazin za izvedbene umjetnosti” 1997, br. 4, s. 70–74.

Mužić I.: Hrvatska povijest devetog stoljeća. Split 2007.

Nowocień J.: Studium o pedagogice kultury fizycznej – Study on Pedagogy of Physical Culture. Warszawa 2013.

Pawłucki A.: Nauki o kulturze fizyczne. Wrocław 2013.

Pawłucki A.: Pedagogika wartości ciała. Gdańsk 1996.

Pawłucki A.: Rozważania o wychowaniu. Gdańsk 1994.

Petrić M.: O pitanju porijekla običaja tatuiranja kod balkanskih naroda. „Glasnik etnografskog muzeja u Beogradu” 1967, vol. 39–40, s. 219–237.

Petrić M.: Običaj tatuiranja kod balkanskih naroda. Sarajevo 1973.

Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. T. 1. Oprac. zespół. Red. M. Peter, M. Wolniewicz. Poznań 1974.

Pośpiech J.: Wychowanie fizyczne i sport szkolny w krajach europejskich – wybrane problemy. Opole 2003.

Słownik wyrazów obcych. Red. W. Kopaliński. Warszawa 1980.

Snopek M.: Tatuaż. Element współczesnej kultury. Toruń 2010.

Sztompka P.: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Warszawa 2003.

Truhelka Ć.: Tetoviranje katolika u Bosni i Hercegovini. „Glasnik Zemaljskog muzeja” 1984, br. 6.

Wieczorkiewicz A.: Kultura ucieleśniona. Wprowadzenie. „Kultura Współczesna. Teoria, Interpretacje, Praktyka” 2009, nr 1 (59): Kultura ucieleśniona, s. 5–7.

Zekić M.: Muzułmanie Bośniaccy – najbardziej zachodni autochtoniczni muzułmanie czy najbardziej wschodni muzułmańscy Europejczycy. W: Widziane, czytane, oglądane – oblicza obcego.

Inny i obcy w kulturze. Cz. 1. Red. P. Cieliczko, P. Kuczyński. Warszawa 2008, s. 64–75.

Zwoliński A. ks.: Mowa ciała. Gesty, stroje, tatuaże, makijaż… Kraków 2006.

Published

2018-07-18

How to Cite

Pac-Pomarnacka, L. P.-P. (2018). Traditional tattoo of the Croats inhabiting Bosnia and Herzegovina as a model of physical culture. Studia Etnologiczne I Antropologiczne, 18(18), 228–243. https://doi.org/10.31261/SEIA.2018.18.14

Issue

Section

Symbolical and axiological interpretations of the world