Kultura pracy w zawodzie specjalisty PR w telewizji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/spus.12466

Słowa kluczowe:

PR, telewizja, seriale, promocja, marketing

Abstrakt

Kampanie promocyjne seriali wzbudzają zainteresowanie swoim rozmachem, kreatywnością i oryginalnością. Jednak bardzo mało wiemy o ludziach, którzy te działania promocyjne planują, i o instytucjonalnym kontekście ich pracy. Niniejszy artykuł zatem sprzyja namysłowi na temat społeczno-kulturowego wymiaru procesu tworzenia materiałów promocyjnych oraz na temat kultury pracy w dziale marketingu stacji telewizyjnych. Celem artykułu jest rozwijanie wiedzy i zrozumienia na temat promocji telewizyjnej jako dyscypliny zawodowej i praktyki kulturowej w obszarze produkcji mediów. Aby zbadać obszar dotychczas pomijany w rodzimych studiach medioznawczych, autorka artykułu opiera się na wywiadach pogłębionych z pracownikami marketingu w stacjach telewizyjnych, a dokładniej specjalistami ds. public relations. Refleksje praktyków PR w telewizji na temat ich własnej pracy i kontekstu, w jakim się znajdują, dostarczają empirycznych materiałów umożliwiających wyjście poza klasyczne postrzeganie działań
promocyjnych, czyli ich analizę jedynie przez pryzmat efektów i skuteczności. Badania etnograficzne sektora produkcji materiałów promocyjnych oferują pełniejszy opis i zrozumienie działań sektora kreatywnego branży telewizyjnej.

Bibliografia

Adamcio, R. (2021, kwiecień 21). Wywiad osobisty.

Baumann, J. (2007). Television Marketing – Characteristics, Instruments and Impact. VDM Verlag Dr. Mueller E.K.

Bobińska, A. (2000). Promocja jako element marketingu mix. W: J. Pindakiewicz, (red.), Podstawy marketingu. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Caldwell, J.T. (2009a). Cultures of Production: Studying Industry’s Deep Texts, Reflective Rituals and Managed Self-Disclosures. In: J. Holt, A. Perren, (eds.), Media Industries: History, Theory, and Method. Oxford: Wiley-Blackwell.

Caldwell, J.T. (2008). Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television. Durham: Duke University Press.

Caldwell, J.T. (2009b). How Producers ‘Theorize’: Shoot-outs, Bake-offs and Speed-Dating. In: R. Hammer, D. Kellner, (eds.), Media/Cultural Studies: Critical Approaches. New York: Peter Lang.

Czarnowski, P. (1997). Dzisiaj i za kilka lat w public relations, dodatek do Gazety Wyborczej, z dn. 21.04.1997.

Cenker, E.M., (2000). Public Relations. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej.

Domański, T., Kowalski, P. (2000). Marketing dla menedżerów. Warszawa–Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dudała, S. (2021, kwiecień 16). Wywiad osobisty.

Eastman, S.T. (2000). Orientation to Promotion and Research. In: S.T. Eastman, Research in Media Promotion. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates.

Eastman, S.T., Ferguson, D.A., Klein, R. (2006). Media Promotion & Marketing for Broadcasting, Cable & the Internet. New York: Routledge.

Fitch, K. (2017). „Seeing ‘the unseen hand’: Celebrity, promotion and public relations.” Public Relations Inquiry, 6 (2), s. 157–169.

Głowacka, K. (2021, kwiecień 15). Wiadomość prywatna.

Grainge, P., Johnson, C. (2015). Promotional Screen Industries. New York: Routledge.

Gray, J. (2010), Show Sold Separately: Promos, Spoilers, and Other Media Paratexts. New York–London: New York University Press.

Jupowicz-Ginalska, A. (2010a). Marketing medialny. Warszawa: Difin.

Jupowicz-Ginalska, A. (2010b). Syndrom „wirującego bąka”, czyli rzecz o autopromocji medialnej. Studia Medioznawcze, 3 (42), s. 37–52.

Jupowicz-Ginalska, A. (2013). Efektywna promocja własna jako źródło wizerunkowego sukcesu organizacji medialnej – na przykładzie TVN S.A. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 25 (98), s. 383–402.

Jupowicz-Ginalska, A. (2015). Serwisy informacyjne a autopromocja środków przekazu – na przykładzie „Faktów” TVN. Zeszyty Prasoznawcze, 3 (223), s. 688–703.

Kurek, K. (2021, kwiecień 14). Wywiad osobisty.

Kurowski, K. (2021, kwiecień 16). Wiadomość prywatna.

Lotz, A. D. (2007). The Promotional Role of the Network Upfront Presentations in the Production of Culture. Television & New Media, 8 (1), s. 3–24.

Mann, D. (2009). It’s Not TV, It’s Brand Management TV. The Collective Author(s) of the Lost Franchise. In: V. Mayer, M.J. Banks, J.T. Caldwell, (eds.), Production Studies: Cultural Studies of Media Industries. New York–London: Routledge.

Okoński, G., Wójcik., Ł., Szpilska, M. (2018). Informacja o Zawodzie. Specjalista do Spraw Public Relations (243203). Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB

Olędzki, J., Tworzydło, D. (red.) (2009), Leksykon Public Relations. Rzeszów: Wydawnictwo Newsline.

Olędzki, J. (red.) (2020). Standardy profesjonalnego public relations. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.

Piątkowski, W. (2011). Marketing Telewizji, czyli dlaczego tylko niektóre seriale odnoszą sukces. W: Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Pluszyńska, A. (2015). Zarządzanie własnością intelektualną w agencji reklamowej – wstęp do zagadnienia, Zarządzanie Mediami, 3 (1), s. 45–57.

Ries, A., Ries, L. (2004). Upadek reklamy i wzlot public relations. Warszawa: PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Rozwadowska, B., (2009). Public relations. Teoria, praktyka, perspektywy. Warszawa: Wydawnictwo Studio EMKA.

Skwarek, O. (2021, kwiecień 16). Wywiad osobisty.

Smith, R.D. (2021). Strategic Planning for Public Relations. Routledge.

Szemborska, E. (1998). Komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem. W: Bielawski, P. Materiały z Seminarium Komunikacja Społeczna w Zarządzaniu (Public Relations) dla prezesów spółek Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., Lubin–Kudowa Zdrój.

Szewczyk, Ł. (2011). Polska: 26,6 mln widzów płatnej TV. Pobrano z: http://media2.pl/media/73956-Polska-26,6-mln-widzow-platnej-TV.html (data dostępu: 10.05.2021).

Stopczyńska, K. (2001). Public relations jako narzędzie komunikowania się firmy z otoczeniem. W: Ślusarczyk, S., Świda, J., Tworzydło, D. (red.). Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji. Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

Sztych, P. (2021, kwiecień 6). Wywiad osobisty.

Tabowska, M. (2021, kwiecień 15). Wiadomość prywatna. TeleKabel kwiecień 2020, s. 27.

Weiner, M. (2006). Unleashing the Power of PR: A Contrarian’s Guide to Marketing and Communication. Chichester: Wiley.

Wirtualne Media, (2020a). Przez epidemię wpływy reklamowe Polsatu zmalały o 34 proc. „Poprawa nastrojów rynkowych w czerwcu i lipcu”. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-telewizja-wplywy-zmalaly-o-34-procpoprawa-nastrojow-rynkowych-w-czerwcu-i-lipcu (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2020b). Reklamodawcy ograniczają wydatki w telewizji. Budżety na początku kwietnia spadły o 25 proc. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wplywy-reklamowe-w-telewizji-spadly-o-25-proc-analiza (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2021a). Rynek kanałów filmowo-serialowych w 2020 roku wzrósł o 9 proc. Liderem TVP Seriale, Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-kanaly-filmowe-i-serialowe-2020 (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2021b). Rynek kanałów filmowo-serialowych w I kwartale wzrósł o 15 proc., Stopklatka wyprzedziła TVP Seriale. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-kanaly-filmowe-i-serialowe-i-kwartal-2021-stopklatka (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2021c). TVN zwalnia, bo Discovery ucierpiało w epidemii. Oszczędności w TVN24 ze stratą dla dziennikarstwa. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tvn-zwolnienia-dziennikarze-praca (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2021d). Sławomir Gołębiowski po 20 latach odchodzi z TVN. Redukcje w marketingu. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/slawomir-golebiowski-po-20-latach-odchodzi-z-tvn-redukcje-w-departamenciemarketingu (data dostępu: 10.05.2021).

Wirtualne Media, (2021e). Dwutygodniki people straciły 28 proc. „Flesz” i „Gala” z największymi spadkami. Pobrano z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dwutygodniki-people-stracily-28-proc-flesz-i-gala-z-najwiekszymi-spadkami (data dostępu: 10.05.2021).

Wróblewska, A., (2016). Production Studies w Polsce – stan badań. Panoptikum. Film / Nowe Media / Sztuki Wizualne, (16).

Wyatt, J. (1994). High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press.

Ziek, P. (2016). Cultivating Celebrity Public Relations. Celebrity Studies, 7 (1), s. 122–124.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

Szostak, S. (2021). Kultura pracy w zawodzie specjalisty PR w telewizji. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 33, 79–113. https://doi.org/10.31261/spus.12466