Nowa rola uczelni wyższej na przykładzie programu Uniwersytet Najlepszych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/spus.12503

Słowa kluczowe:

zmiany w uczelniach wyższych, nowa rola uniwersytetu, depopulacja, drenaż mózgów, Uniwersytet Najlepszych

Abstrakt

Artykuł obejmuje rozważania dotyczące problematyki związanej ze zmianami zachodzącymi w uczelniach wyższych. W ich wyniku nie zajmują się one jedynie kształceniem studentów czy uprawianiem nauki, ale również proaktywnie reagują na bodźce płynące z otoczenia zewnętrznego. W efekcie tych zmian w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach powstał program Uniwersytet Najlepszych skierowany do zdolnych uczniów regionu. W założeniu ma on stanowić odpowiedź Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na proces depopulacji i związany z nim drenaż mózgów. Celem autorów niniejszego opracowania jest przedstawienie
głównych aspektów funkcjonowania Uniwersytetu Najlepszych oraz wyników badań ankietowych przeprowadzonych w jego trakcie. Program ten może się okazać modelowym rozwiązaniem, które w przyszłości zostanie wdrożone w innych ośrodkach akademickich.

Bibliografia

Bienias, S., Gapski, T., Jąkalski, J., Lewandowska, I., Opałka, E., Strzęboszewski, P., (2012). Ewaluacja. Poradnik dla pracowników administracji publicznej [Evaluation. The guide for public administration employees]. Downloaded from: https://www.ewaluacja.gov.pl/media/11102/Poradnik_ewaluacji.pdf (access: 20.05.2021).

Boguski, J. (2010). Od uniwersytetu tradycyjnego do uniwersytetu przyszłości [From a traditional university to a university of the future]. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, no 1/33/2009, pp. 25–33.

Boulton, G., Lucas, C. (2011). What are universities for? Chinese Science Bulletin, vol. 56, no 23, pp. 2509–2517, DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11434-011-4608-7.

Ciechanowska, D. (2012). Uczenie się głębokie jako efekt studiowania [Deep learning as a result of studying]. In: D. Ciechanowska (ed.), Uwarunkowania efektów kształcenia akademickiego [Determinants of the effects of academic education], (pp. 111–129). Szczecin: Wydawnictwo OR TWP w Szczecinie.

Denek, K. (2013). Uniwersytet. Między tradycją a wyzwaniami współczesności i przyszłości [University. Between tradition and the challenges of the present and future]. Edukacja Humanistyczna, no 1(28), pp. 7–21.

Fielden, J. (2010). The Changing Roles of University Governing Boards and Councils. In: P. Peterson, E. Baker, B. McGaw (eds.), International Encyclopedia of Education, vol. 4 (pp. 273–278). Oxford: Elsevier, DOI: http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-044894-7.00887-3.

https://bdl.stat.gov.pl/BDL/ (access: 20.05.2021).

http://swaid.stat.gov.pl/Demografia_dashboards/Raporty_predefiniowane/RAP_DBD_DEM_13.aspx. (access: 20.05.2021).

Master, B. (2019). Tutoring. Coaching. Mentoring. Edukacja Domowa [Tutoring. Coaching. Mentoring. Home education]. Katowice: Wydawnictwo BE-MASTER Sp. z o.o.

Ratajczak, S. (2016). Tutoring akademicki – korzyści dla studenta, nauczyciela i uczelni wyższej [Academic tutoring – benefits for students, teachers and universities]. Kultura i Edukacja, nr 3(113), pp. 154–171.

Runge, A. (2017). Procesy starzenia ludności województwa śląskiego [Ageing processes of the population of the Silesian Voivodeship]. In: J. Hrynkiewicz, A. Potrykowska (eds.), Sytuacja demograficzna województwa śląskiego jako wyzwanie dla polityki społecznej i gospodarczej [Demographic situation of the Silesian Voivodeship as a challenge for social and economic policy], (pp. 69–95). Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.

Sellman, C.L. (2015). University in Knowledge Society: Role and Changes. Journal of System and Management Science, vol. 5, pp. 84–113.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 85) [Act of July, 20, 2018 Law on higher education and science, uniform text, OJ 2020, item 85]. Downloaded from: http://isap.sejm.gov.pl/(access: 20.05.2021).

www.uniwersytetnajlepszych.us.edu.pl. (access: 20.05.2021).

Opublikowane

2021-12-31

Jak cytować

Grzywna, P., & Stępień-Lampa, N. (2021). Nowa rola uczelni wyższej na przykładzie programu Uniwersytet Najlepszych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 33, 15–44. https://doi.org/10.31261/spus.12503