Elementy starożytnych koncepcji filozoficznych tianming i tianxia w przywództwie politycznym komunistycznych Chin

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/spus.16194

Słowa kluczowe:

tianming, tianxia, przywództwo polityczne, legitymizacja, Chińska Republika Ludowa

Abstrakt

Polityczno-filozoficzne koncepcje tianming i tianxia mniej więcej od XI w. p.n.e. były fundamentem legitymizacji władzy politycznej w Chinach. Tianming (‘mandat nieba’) zakładał, że cesarz ma przyzwolenie niebios na sprawowanie władzy, a tianxia (‘wszystko pod niebem’) oznaczało obszar objęty tą władzą. Pomimo
wielokrotnych zmian ustrojów – od cesarstwa przez demokrację i dyktaturę po współczesny socjalizm – tradycyjne idee wciąż stanowią ważną wartość dla chińskiego społeczeństwa. Stąd też celem artykułu jest zbadanie, w jaki sposób obecne komunistyczne władze Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) wykorzystują je do
sprawowania przywództwa politycznego i do jego legitymizacji. Na podstawie analizy historycznej oraz studium przypadków działań współczesnych władz ChRL autor pragnie dowieść, że obie koncepcje nadal są istotnym aspektem sprawowania władzy w Chinach.

Biogram autora

Adam Pawełczyk - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Autor ukończył studia dzienne, zarówno licencjackie jak i magisterskie na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Obecnie jest doktorantem na tym samym uniwersytecie. Tytuł jego przygotowywanej rozprawy doktorskiej brzmi: „Przywództwo polityczne w Chińskiej Republice Ludowej pod koniec XX w. i w pierwszych dwóch dekadach XXI w. Przywództwo Jiang Zemina, Hu Jintao i Xi Jinpinga”.

Bibliografia

Babones, S. (2020). From tianxia to tianxia: The generalization of a concept. Chinese Political Science Review, 5, 131–147. https://doi.org/10.1007/s41111-019-00139-9

Bayer, J., Dziak, W. (2010). Kilka uwag o chińskim nacjonalizmie. Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk.

Bogusz, M. (2022). Chiny po XX Zjeździe KPCh: nowy etap rewolucji Xi Jinpinga. https://www.osw.waw.pl/pl/publikacje/komentarze-osw/2022-11-07/chiny-po-xxzjezdzie-kpch-nowy-etap-rewolucji-xi-jinpinga

Ching J. (2002). East Asian religions. W: W.G. Oxtoby (red.), World religions: Eastern traditions (wyd. 2, s. 316–429). Oxford University Press.

Cong, X. (2013). „Road to Revival”: A new move in the making of legitimacy for the ruling party in China. Journal of Contemporary China, 22(83), 905–922. https://doi.org/10.1080/10670564.2013.782133

Dykmann, K., Bruun, O. (2021). China’s pledge to civilise „all under heaven”. Journal of Current Chinese Affairs, 50(2), 227–247.

Fairbank, J.K. (1983). The United States and China. Wyd. 4. Harvard University Press.

Falkenhausen, L. von (1996). The concept of wen in the ancient Chinese ancestral cult. Chinese Literature: Essays, Articles, Reviews (CLEAR), 18, 1–22. https://doi.org/10.2307/495623

Góralczyk, B. (2018). Wielki renesans. Chińska transformacja i jej konsekwencje. Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Jia, J. (2021). The classical Confucian conception of heaven’s mandate. Philosophy Compass, 16(5), e12737, https://doi.org/10.1111/phc3.12737

Kamińska, K. (2018). Dżibuti – chiński przyczółek w Rogu Afryki. W: J. Marszałek-Kawa i T. Dmochowski (red.), Rozważania o kierunkach współczesnej polityki Chin (s. 27–49). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Lai, H.H. (2002). The life span of unified regimes in China. The China Review, 2(2), 93–124.

Ling, L.H.M. (2010). Journeys beyond the West: World orders and a 7th century Buddhist monk. Review of International Studies, 36(S1), s. 225–248. https://doi.org/10.1017/S0260210510001580

Mao, Z. (2023). The Confucian concepts of tianxia 天下, yi-xia 夷夏 and Chinese nationalism. Asian Philosophy, 33(1), 75–89. https://doi.org/10.1080/09552367.2022.2155351

Merquior, J.G. (1984). Rousseau and Weber: Two studies in the theory of legitimacy. Routledge.

Nesbitt-Larking, P., Chan, A.L. (2023). The political leadership of Xi Jinping: Narratives of integrity through ordeal. Journal of Contemporary China, 33(145), 135–150. https://doi.org/10.1080/10670564.2023.2184201

Pankenier, D.W. (1995). The cosmo-political background of Heaven’s Mandate. Early China, 20, 121–176. https://doi.org/10.1017/S0362502800004466

Pestana, L.F., Ferreira Gomes, N.E. (2022). China’s „tianxia” and foreign policy in the pandemic context. Janus.net – E-journal of International Relations, 13(2), 123–140. https://doi.org/10.26619/1647-7251.13.2.4

Ren, J. (2022). Tianxia: The threefold connotation, vehicle of language, and journey to reestablishment. Journal of Chinese Humanities, 8, 339–355. https://doi.org/10.1163/23521341-12340140

Smith, S.N. (2021). China’s „major country diplomacy”: Legitimation and foreign policy change. Foreign Policy Analysis, 17(2), orab002, https://doi.org/10.1093/fpa/orab002

Sullivan, L.R., Liu-Sullivan, N.Y. (2021). Historical dictionary of Chinese culture. Rowman & Littlefield.

Wood, M. (2022). Chiny. Portret cywilizacji, przeł. A. Walulik. Grupa Wydawnicza Foksal.

Xiaoqing, D.L. (2022). COVID-19, the Belt and Road Initiative, tianxia / The Chinese universe, and universal human rights. W: G. Ziccardi Capaldo (red.), The global community yearbook of international law and jurisprudence 2021 (s. 197–216). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780197659083.003.0010

Xinhua (2020). Xi Jinping and China’s anti-poverty war he commands. http://www.xinhuanet.com/english/2020–10/17/c_139447664.html

Zhao, T. (2019). Redefining a philosophy for world governance. Springer.

Zhao, T. (2021). „All-under-Heaven” (tianxia 天下): Between idealism and realism.Journal of Global Ethics, 17(1), 26–41. https://doi.org/10.1080/17449626.2021.1964579

Zheng, Y. (2010). China and international relations: The Chinese view and thecontribution of Wang Gungwu. Routledge.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Pawełczyk, A. (2023). Elementy starożytnych koncepcji filozoficznych tianming i tianxia w przywództwie politycznym komunistycznych Chin. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 17–33. https://doi.org/10.31261/spus.16194

Numer

Dział

Myśl polityczna