Stronniczość polityczna telewizyjnych audycji informacyjnych w okresie parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2023 r.

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/spus.16669

Słowa kluczowe:

stronniczość polityczna, kampania wyborcza, telewizyjne audycje informacyjne, Indeks Stronniczości Politycznej Mediów, analiza zawartości

Abstrakt

Artykuł prezentuje część wyników badań autorów nad stronniczością polityczną polskich mediów w okresie poprzedzającym elekcję parlamentarną w 2023 r. W opracowaniu została przedstawiona analiza zawartości
trzech najpopularniejszych telewizyjnych audycji informacyjnych w Polsce: „Wiadomości” TVP, „Wydarzeń” Polsatu i „Faktów” TVN, nadawanych w ciągu miesiąca przed dniem wyborów parlamentarnych. Zebrane dane wykorzystano do obliczenia miernika w postaci Indeksu Stronniczości Politycznej Mediów, który umożliwia porównywanie skali stronniczości różnych mediów w tym samym czasie oraz tego samego medium w różnych okresach. Zaprezentowane wyniki pozwalają ocenić, która audycja informacyjna była najbardziej, a która
najmniej stronnicza, oraz porównać siłę stronniczości z wynikami dotyczącymi okresu przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi.

Biogramy autorów

Rafał Klepka - Uniwersytet Jagielloński

Medioznawca i politolog, prowadzi badania nad stronniczością polityczną mediów, relacjonowaniem wybranych zjawisk społecznych w mediach, komunikacją polityczną i polityką medialną

Wojciech Kułaga - Uniwersytet Jagielloński

Doktorant w zakresie nauk o komunikacji społecznej i mediach, jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół komunikacji politycznej, cyberpsychologii i patologii medialnych.

Wojciech Maguś - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Medioznawca i politolog, prowadzi badania z zakresu komunikacji politycznej, marketingu politycznego i procesów mediatyzacji.

Bibliografia

Bennett, W.L., Entman, R.M. (2001). Mediated politics: An introduction. W: W.L. Bennett i R.M. Entman (red.), Mediated politics: Communication in the future of democracy (s. 1–29). Cambridge University Press.

CBOS. (2023). Źródła informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie. Komunikat z badań nr 68/2023. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_068_23.PDF

Cyhelský, L. (1983). Pojęcie indeksu w statystyce ekonomicznej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 45(1), 133–150.

DellaVigna, S., Kaplan, E. (2007). The Fox News effect: Media bias and voting. The Quarterly Journal of Economics, 122(3), 1187–1234. https://doi.org/10.1162/qjec.122.3.1187

Entman, R.M. (2007). Framing bias: Media in the distribution of power. Journal of Communication, 57(1), 163–173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x

Gans, H.J. (2004). Deciding what’s news: A study of CBS Evening News, NBC Nightly News, „Newsweek”, and „Time”. Northwestern University Press.

Godzic, W. (2004). Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”. Universitas.

Groeling, T. (2008). Who’s the fairest of them all? An empirical test for partisan bias on ABC, CBS, NBC, and Fox News. Presidential Studies Quarterly, 38(4), 631–657. https://doi.org/10.1111/j.1741-5705.2008.02668.x

Hopmann, D.N., Van Aelst, P., Legnante, G. (2012). Political balance in the news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 240–257. https://doi.org/10.1177/1464884911427804

Hoskins, A. (2008). Newscast. W: W. Donsbach (red.), The international encyclopedia of communication (s. 3289–3292). Blackwell Publishing.

Idzik, J., Klepka, R. (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W: R. Klepka i J. Idzik (red.), Medialne obrazy świata. T. 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych (s. 11–32). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Klepka, R. (2016). Analiza zawartości mediów. Dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate et Educatione Civili, 6, 32–41.

Klepka, R. (2018). Medialna walka o dobrą zmianę. Obraz wyborów parlamentarnych w 2015 roku w wybranych mediach. Wydawnictwo Libron.

Klepka, R. (2021). Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Klepka, R. (2023). „Nihil durat in aeternum”: On the ecosystem of political communication in the process of dynamic changes, main trends and resulting threats. Zeszyty Prasoznawcze, 66(2), 11–24. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.23.013.17977

Kolczyński, M. (2017). Stronniczość mediów w bipolarnym środowisku politycznym. Tygodnik „Polityka” w kampaniach wyborczych 2015 roku. Polityka i Społeczeństwo, 1, 33–47. https://doi.org/10.15584/polispol.2017.1.3

Kułaga, W., Czepiec-Veltzé, K. (2022). Obraz pierwszego miesiąca wojny w Ukrainie w memach internetowych. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo – komunikologia – semiologia – socjologia mediów – media a pedagogika, 17(2), 82–100. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3048

Kurdupski, M. (2023). „Wiadomości” liderem programów informacyjnych. Widzów zyskała także „Panorama”. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-liderem-programow-informacyjnych-fakty-stracily-widzow

Kurdupski, M. (2023). „Wiadomości” liderem programów informacyjnych. Wszystkie dzienniki ze spadkiem oglądalności. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/propaganda-wiadomosci-prowadzacy-fakty-wydarzenia-wrzesien-2023-rok

Levasseur, D.G. (2008). Media bias. W: L.L. Kaid i C. Holtz-Bacha (red.), Encyclopedia of political communication (T. 2, s. 433–440). Sage Publications.

Maguś, W. (2016). Logika mediów a komunikacyjny pragmatyzm polityków. W: W. Furman, P. Kuca i D. Szczepański (red.), Media w kampaniach wyborczych (s. 38–49). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Maguś, W. (2018). Donald Trump kontra media. Res Rhetorica, 5(2), article 2. https://doi.org/10.29107/rr2018.2.6

McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory. Sage Publications.

Mutz, D.C. (1998). Impersonal influence: How perceptions of mass collectives affect political attitudes. Cambridge University Press.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schulz, W., Zeh, R. (2005). The changing election coverage of German television. A content analysis: 1990–2002. Communications, 30(4), 385–407. https://doi.org/10.1515/comm.2005.30.4.385

Shehata, A., Strömbäck, J. (2014). Mediation of political realities: Media as crucial sources of information. W: F. Esser i J. Strömbäck (red.), Mediatization of politics: Understanding the transformation of Western democracies (s. 93–113).

Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137275844_6 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Dz.U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34.

Williams, A. (1975). Unbiased study of television news bias. Journal of Communication, 25(4), 190–199. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1975.tb00656.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-10

Jak cytować

Klepka, R., Kułaga, W., & Maguś, W. (2025). Stronniczość polityczna telewizyjnych audycji informacyjnych w okresie parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2023 r. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 39–55. https://doi.org/10.31261/spus.16669

Numer

Dział

Komunikowanie społeczne i polityczne