Stronniczość polityczna telewizyjnych audycji informacyjnych w okresie parlamentarnej kampanii wyborczej w Polsce w 2023 r.
DOI:
https://doi.org/10.31261/spus.16669Słowa kluczowe:
stronniczość polityczna, kampania wyborcza, telewizyjne audycje informacyjne, Indeks Stronniczości Politycznej Mediów, analiza zawartościAbstrakt
Artykuł prezentuje część wyników badań autorów nad stronniczością polityczną polskich mediów w okresie poprzedzającym elekcję parlamentarną w 2023 r. W opracowaniu została przedstawiona analiza zawartości
trzech najpopularniejszych telewizyjnych audycji informacyjnych w Polsce: „Wiadomości” TVP, „Wydarzeń” Polsatu i „Faktów” TVN, nadawanych w ciągu miesiąca przed dniem wyborów parlamentarnych. Zebrane dane wykorzystano do obliczenia miernika w postaci Indeksu Stronniczości Politycznej Mediów, który umożliwia porównywanie skali stronniczości różnych mediów w tym samym czasie oraz tego samego medium w różnych okresach. Zaprezentowane wyniki pozwalają ocenić, która audycja informacyjna była najbardziej, a która
najmniej stronnicza, oraz porównać siłę stronniczości z wynikami dotyczącymi okresu przed poprzednimi wyborami parlamentarnymi.
Bibliografia
Bennett, W.L., Entman, R.M. (2001). Mediated politics: An introduction. W: W.L. Bennett i R.M. Entman (red.), Mediated politics: Communication in the future of democracy (s. 1–29). Cambridge University Press.
CBOS. (2023). Źródła informacji o wydarzeniach w kraju i na świecie. Komunikat z badań nr 68/2023. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_068_23.PDF
Cyhelský, L. (1983). Pojęcie indeksu w statystyce ekonomicznej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 45(1), 133–150.
DellaVigna, S., Kaplan, E. (2007). The Fox News effect: Media bias and voting. The Quarterly Journal of Economics, 122(3), 1187–1234. https://doi.org/10.1162/qjec.122.3.1187
Entman, R.M. (2007). Framing bias: Media in the distribution of power. Journal of Communication, 57(1), 163–173. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00336.x
Gans, H.J. (2004). Deciding what’s news: A study of CBS Evening News, NBC Nightly News, „Newsweek”, and „Time”. Northwestern University Press.
Godzic, W. (2004). Telewizja i jej gatunki. Po „Wielkim Bracie”. Universitas.
Groeling, T. (2008). Who’s the fairest of them all? An empirical test for partisan bias on ABC, CBS, NBC, and Fox News. Presidential Studies Quarterly, 38(4), 631–657. https://doi.org/10.1111/j.1741-5705.2008.02668.x
Hopmann, D.N., Van Aelst, P., Legnante, G. (2012). Political balance in the news: A review of concepts, operationalizations and key findings. Journalism, 13(2), 240–257. https://doi.org/10.1177/1464884911427804
Hoskins, A. (2008). Newscast. W: W. Donsbach (red.), The international encyclopedia of communication (s. 3289–3292). Blackwell Publishing.
Idzik, J., Klepka, R. (2019). O analizie zawartości, czyli jak badać medialne obrazy świata? W: R. Klepka i J. Idzik (red.), Medialne obrazy świata. T. 2. Polityka i bezpieczeństwo w relacjach medialnych (s. 11–32). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Klepka, R. (2016). Analiza zawartości mediów. Dlaczego i do czego można ją wykorzystać w nauce o bezpieczeństwie i politologii? Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Securitate et Educatione Civili, 6, 32–41.
Klepka, R. (2018). Medialna walka o dobrą zmianę. Obraz wyborów parlamentarnych w 2015 roku w wybranych mediach. Wydawnictwo Libron.
Klepka, R. (2021). Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Klepka, R. (2023). „Nihil durat in aeternum”: On the ecosystem of political communication in the process of dynamic changes, main trends and resulting threats. Zeszyty Prasoznawcze, 66(2), 11–24. https://doi.org/10.4467/22996362PZ.23.013.17977
Kolczyński, M. (2017). Stronniczość mediów w bipolarnym środowisku politycznym. Tygodnik „Polityka” w kampaniach wyborczych 2015 roku. Polityka i Społeczeństwo, 1, 33–47. https://doi.org/10.15584/polispol.2017.1.3
Kułaga, W., Czepiec-Veltzé, K. (2022). Obraz pierwszego miesiąca wojny w Ukrainie w memach internetowych. Media i Społeczeństwo. Medioznawstwo – komunikologia – semiologia – socjologia mediów – media a pedagogika, 17(2), 82–100. https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.3048
Kurdupski, M. (2023). „Wiadomości” liderem programów informacyjnych. Widzów zyskała także „Panorama”. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiadomosci-liderem-programow-informacyjnych-fakty-stracily-widzow
Kurdupski, M. (2023). „Wiadomości” liderem programów informacyjnych. Wszystkie dzienniki ze spadkiem oglądalności. https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/propaganda-wiadomosci-prowadzacy-fakty-wydarzenia-wrzesien-2023-rok
Levasseur, D.G. (2008). Media bias. W: L.L. Kaid i C. Holtz-Bacha (red.), Encyclopedia of political communication (T. 2, s. 433–440). Sage Publications.
Maguś, W. (2016). Logika mediów a komunikacyjny pragmatyzm polityków. W: W. Furman, P. Kuca i D. Szczepański (red.), Media w kampaniach wyborczych (s. 38–49). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Maguś, W. (2018). Donald Trump kontra media. Res Rhetorica, 5(2), article 2. https://doi.org/10.29107/rr2018.2.6
McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory. Sage Publications.
Mutz, D.C. (1998). Impersonal influence: How perceptions of mass collectives affect political attitudes. Cambridge University Press.
Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Schulz, W., Zeh, R. (2005). The changing election coverage of German television. A content analysis: 1990–2002. Communications, 30(4), 385–407. https://doi.org/10.1515/comm.2005.30.4.385
Shehata, A., Strömbäck, J. (2014). Mediation of political realities: Media as crucial sources of information. W: F. Esser i J. Strömbäck (red.), Mediatization of politics: Understanding the transformation of Western democracies (s. 93–113).
Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137275844_6 Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Dz.U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34.
Williams, A. (1975). Unbiased study of television news bias. Journal of Communication, 25(4), 190–199. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1975.tb00656.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).