„Kobieca twarz” wyborów parlamentarnych w Polsce w 2015 roku. Perspektywa politologiczno‑medioznawcza

Autor

  • Katarzyna Brzoza Uniwersytet Śląski w Katowicach

Abstrakt

Abstract: „Female face” of parliamentary election in Poland in 2015. The perspective of media and politics

Number of women taking the high places on the electoral registers and the number of mandates get by women during the last parliamentary election in Poland was never higher. Moreover women i.e. Ewa Kopacz, Beata Szydło and Barbara Nowacka represented important entities of the Polish political landscape. The aim of the article “Seym and Senate” was to show the participation of women in the last parliamentary election and their current presence in politics. During an election campaign in 2015 they were also seeking the answer to a question about the role, the place and the created media image of leaders of PO, PiS and of the United Left.

Key words: parliamentary election, woman, media image

Biogram autora

Katarzyna Brzoza - Uniwersytet Śląski w Katowicach

doktor w zakresie nauk o polityce; adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Instytutu Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Prowadzi zajęcia dydaktyczne z teorii komunikowania masowego i komunikowania politycznego oraz konwersatoria monograficzne. Główne zainteresowania naukowe obejmują komunikowanie społeczne i komunikowanie polityczne. Dotychczas opublikowała ponad 20 artykułów naukowych, uczestniczyła w 17 konferencjach naukowych. Członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej oraz European Consortium for Political Research. Wybrane publikacje: Entertainizacja polityki. „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, T. 57, nr 2, s. 394—407; Polskie portale internetowe na Wyspach Brytyjskich. W: „Studia Politicae Universitatis Silesiensis”. T. 12. Red. J. Iwanek, R. Glajcar. Katowice 2014, s. 187—211; Rola „Dziennika Zachodniego” w wyborach samorządowych 2014 r. W: Oblicza mediów lokalnych i regionalnych. Szkice medioznawcze. Red. S. Michalczyk, D. Krawczyk. Mikołów 2016, s. 65—86; Wybór następcy papieża Benedykta XVI na łamach „Rzeczpospolitej” i „Gazety Wyborczej”. „Kultura — Media — Teologia” 2015, nr 20, s. 57—78.

Bibliografia

(Nie)obecność kobiet w przestrzeni publicznej. Red. M. Pataj. Toruń 2014.

Agacinski S.: Polityka płci. Przeł. M. Falski. Warszawa 2000.

Blikowska J., Ćwiek J.: Drugie pokolenie do Sejmu. „Rzeczpospolita” 15.10.2015 r.

Bogdanowska­Jakubowska E.: Strategie tworzenia wizerunku własnego w dyskursie publicznym. W: Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze. Red. M. Kita, M. Ślawska. T. 1. Katowice 2012.

Chełstowska A., Druciarek M., Nizińska A.: Program partii a sprawa kobiet. Analiza — Obserwatorium Równości Płci, http://rownoscplci.pl/pdf.php?id=90 (dostęp: 31.10.2015).

Cybulska A.: Zaufanie do polityków w ostatnich dniach kampanii wyborczej. CBOS, komunikat nr 5263 (dostęp: 30.10.2015).

Die Welt: kobiety walczą o władzę w Polsce, http://www4.rp.pl/Swiat/310239876­Die-Welt-kobiety-walcza-o­wladze-w­Polsce.html (dostęp: 8.11.2015).

Dobek­Ostrowska B.: Komunikowanie polityczne i publiczne. Podręcznik akademicki. Warszawa 2012.

Druciarek M., Niżyńskiej A.: (Nie)obecność kobiet w polityce. Czy wspólna strategia dla Europy Środkowo­Wschodniej jest możliwa?. Warszawa 2014.

Kicińska M.: Barierą jest płeć. 20 lat kobiet w polityce. W: A. Czerwińska, J. Piotrowska: Raport: 20 lat — 20 zmian. Kobiety w Polsce w okresie transformacji 1989—2009. Warszawa 2009.

Kublik A.: Tysiąc biorących miejsc na listach wyborczych dla kobiet. „Gazeta Wyborcza” 24.09.2015 r.

Kublik A.: W Sejmie i Senacie najwięcej kobiet od lat. Kwota działa, ale stanowczo za wolno. „Gazeta Wyborcza” 2.11.2015 r.

Michalczyk S.: Demokracja medialna. Teoretyczna analiza problemu. Toruń 2010.

Michalczyk S.: Komunikowanie polityczne. Teoretyczne aspekty procesu. Katowice 2005.

Musiał­Karg M.: Polacy o aktywności kobiet w polityce. Czy należy wprowadzać dodatkowe mechanizmy zwiększające udział Polek w życiu publicznym. “Political Preferences” 2014, No 8.

Norris P.: Kobiety przywódcy na świecie: barwne plamy na fotografiach z pierwszych stron gazet. W: Aktorzy życia publicznego. Płeć jako czynnik różnicujący. Red. R. Siemińska. Warszawa 2003.

Pająk-Patkowska B.: Psychologiczne uwarunkowania aktywności politycznej kobiet. „Przegląd Politologiczny” 2011, nr 2.

Pająk­Patkowska B.: Stereotyp kobiety i polityka – stagnacja czy ewolucja? W: Gedner jako determinanta w przestrzeni prywatnej i publicznej. Red. A. Balczyńska­Kosman, I. Andruszkiewicz, J, Kałużna, E. Kania. Poznań 2012.

Pawlikowska K., Maison D.: Polki. Spełnione profesjonalistki, rodzinne panie domu czy obywatelki świata? Warszawa 2014.

Politolog, specjalista ds. marketingu politycznej UW – Olgierd Annusewicz – w rozmowie z dziennikarzem „Rzeczpospolitej” Michałem Płocińskim, http://www4.rp.pl/Wiadomosci/310269878-Partie­potrzebuja­wyrazistego­lidera.html (dostęp: 7.11.2015).

Raport Obserwatorium Równości Płci Kobiety w wyborach 2015, http://rownoscplci.pl/pdf.php?id=87 (dostęp: 31.10.2015).

Raport PRESS-SERVICE Monitoring Mediów Scena Polityczna, http://psmm.pl/pl/raporty­specjalne (dostęp: 8.11.2015).

Siemińska R.: Płeć a przekonanie o efektywności działań politycznych. W: Płeć władza wybory. Red. R. Siemińska. Warszawa 2005.

Stelmach A.: Mechanizmy zwiększania partycypacji kobiet w wyborach. „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne” 2013, nr 4.

Wawrowski Ł.: „Zintegrowany model wyjaśniania” – w poszukiwaniu przyczyn niedoreprezentowania kobiet w strukturach politycznych. W: Płeć w życiu politycznym. Red. M. Jeziński, M. Wincławska, B. Brodzińska., Toruń 2009.

Women in National Parliaments, http://www.ipu.org/wmn­e/classif.htm (dostęp: 4.11.2015).

Pobrania

Jak cytować

Brzoza, K. (2018). „Kobieca twarz” wyborów parlamentarnych w Polsce w 2015 roku. Perspektywa politologiczno‑medioznawcza. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 16. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/SPUS/article/view/5436