Nieodpłatne audycje wyborcze w publicznym radiu jako narzędzie komunikowania polskich partii politycznych w kampaniach wyborczych

Autor

  • Agnieszka Łukasik-Turecka Katolicki Uniwersytet Lubelski

Abstrakt

Abstract: Free election broadcasts on public radio as a communication tool of polish political parties in election campaigns

The purpose of the present paper is to show how the Polish political parties utilize free election broadcasts in the process of political communication during election campaigns. The research material was free election broadcasts aired on the Lublin Radio S.A. [PLC] during election campaigns in Poland between 2011 and 2014, the research method being content analysis and comparative analysis. The article explains the legal aspect of free election broadcasts, presents the ways of using the broadcast time by the authorized election committees as part of free election broadcasts, discusses the errors committed by election committees when preparing auditory election spots, and it shows what should be changed so that political parties could communicate more effectively with their voters through free election broadcasts on public radio.

Key words: free election broadcasts, process of political communication, election campaigns, election spots

Biogram autora

Agnieszka Łukasik-Turecka - Katolicki Uniwersytet Lubelski

politolog, socjolog. Adiunkt w Katedrze Teorii Polityki KUL JP II i kierownik Katedry Socjologiczno-Psychologicznej w Wyższej Szkole Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie. W latach 2007-2008 – adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej i Socjologii Mediów WSHE w Łodzi. Absolwentka Wydziału Politologii UMCS – kierunek: Politologia (praca magisterska pt. Sztuka felietonu Daniela Passenta – obroniona w 1997 r.), Wydziału Humanistycznego UMCS – kierunek: Logopedia korekcyjna (praca dyplomowa pt. Analiza językowa wypowiedzi Lecha Wałęsy – obroniona w 1999 r.) i Wydziału Nauk Społecznych KUL JP II – kierunek: Socjologia (praca doktorska pt. Forma i treść publikacji dotyczących prezydenckich kampanii wyborczych III RP w wybranych tygodnikach społeczno-politycznych – obroniona w 2007 r.). Obszar zainteresowań naukowo-badawczych obejmuje szeroko rozumianą sferę komunikowania politycznego, a w szczególności następujące zagadnienia: media jako aktywny aktor sceny politycznej; wpływ mediów na kształtowanie tożsamości politycznej w Polsce; rola mediów w prezentacji i kreowaniu kampanii wyborczych; wpływ mediów na kreowanie wizerunku polityków; analiza wizerunku poszczególnych polityków; rola prasy opiniotwórczej w lansowaniu idei społeczeństwa obywatelskiego; niezależność a wolność mediów; analiza językowa wypowiedzi polityków.

Bibliografia

Adamik‑Szysiak M.: Telewizyjna reklama polityczna w Polsce w latach 2005—2010. Lublin 2012.

Jędrzejewski S.: Radio renesans. Od monopolu do konkurencji. Warszawa 1997.

Kolczyński M.: Strategie komunikowania politycznego. Katowice 2007.

Łukasik‑Turecka A.: 7 grzechów głównych komitetów wyborczych popełnianych w obszarze nieodpłatnych audycji wyborczych w publicznym radiu [w druku].

Łukasik-Turecka A.: Audytywna reklama wyborcza jako narzędzie komunikowania politycznego. W: Komunikacja społeczna — tendencje, problemy, wyzwania. Red. M. Podkowińska. Warszawa 2014.

Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 12 lipca 2011 r. w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji. Dz.U. 2011, Nr 154, poz. 915.

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy. Dz.U. 2011, Nr 21, poz. 112.

Pobrania

Jak cytować

Łukasik-Turecka, A. (2018). Nieodpłatne audycje wyborcze w publicznym radiu jako narzędzie komunikowania polskich partii politycznych w kampaniach wyborczych. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 15. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/SPUS/article/view/5450

Numer

Dział

Wybory i kampanie wyborcze