Lokalne portale internetowe – przyszłość komunikowania medialnego na poziomie lokalnym
Abstract
Abstrakt: Lokalne portale internetowe – przyszłość komunikowania medialnego na poziomie lokalnym
Znajdujemy się w przejściowym etapie, gdzie lokalne media tradycyjne są równoważone przez strukturę nowych mediów (zwłaszcza zaś ich egzemplifikację w postaci lokalnych portali internetowych). Lokalne portale internetowe rozwijają się coraz prężniej, a w najbliższej przyszłości mogą zacząć przeważać na lokalnych rynkach medialnych. W niniejszym szkicu podjęto próbę opisu i analizy lokalnych portali internetowych oraz ich aktualnej sytuacji na przykładzie Śląska Cieszyńskiego – regionu, gdzie korzystanie z mediów lokalnych ma długą i mocno zakorzenioną tradycję. Stwierdzono, że lokalne portale są równomiernie i dobrze rozwinięte. Mamy do czynienia z współistnieniem dużej liczby portali z różnych grup typologicznych. Relacje między prasą lokalną, będące podstawowym medium lokalnym a lokalnymi portalami internetowymi cechuje stale rosnąca konkurencja. Lokalne portale internetowe nie wykorzystują w pełni potencjału i możliwości jakie stwarza Internet jako medium, jednak mimo swych licznych niedociągnięć i uchybień, są na dobrej drodze, by w obszarze komunikowania lokalnego wyprzedzić media tradycyjne.
Słowa kluczowe: lokalne portale internetowe, Śląsk Cieszyński, komunikowanie lokalne, media lokalne
Abstract: Local portals — the future of media communication at the local level
Nowadays we are in a transition stage, where local traditional media are balanced by the structure of the new media (especially their exemplification in the form of local web portals). However, local portals are developed more and more dynamically and in the near future may start prevail in local media markets. In this article author attempt to describe and analyze local portals and their current situation as an example of Cieszyn Silesia – a region where the use of local media has a long and firmly-rooted tradition. It was found that the local portals are steady and well developed also they are representing different typological groups. Relations between local press, which is the primary local media, and local portals are characterized by continuously increasing competition. Local portals do not fully utilize the potential and opportunities offered by the internet as a medium, but despite its numerous shortcomings they are on the way to overtake traditional media in the area of local communication.
Keywords: local websites, Cieszyn Silesia, local communication, local media
References
BRZOZA K.: „System lokalnego komunikowania masowego Ziemi Rybnicko-Wodzisławskiej” [Niepublikowana praca doktorska napisana w Zakładzie Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Śląskiego] Katowice 2010.
EWART J.: Capturing the Heart of the Region – How Regional Media Define a Community. “Transformations” 2000, No 1, http://www.transformationsjournal.org/journal/issue_01/pdf/ewart.pdf, (dostęp: 13.02.2013).
FILAS R.: Czytelnictwo prasy u progu roku 2000. „Zeszyty Prasoznawcze” 2000, nr 1—2.
FILAS R.: Czytelnictwo prasy w połowie lat dziewięćdziesiątych: od czytelnictwa do oglądactwa?. „Zeszyty Prasoznawcze” 1995, nr 3—4.
FILAS R.: Korzystanie z mediów a czytelnictwo prasy (i odbiór innych mediów). W: Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Dylematy cywilizacyjno-kulturowe. Kraków 2002.
GŁOWACKI B.: Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska. „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1.
GOBAN-KLAS T.: Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków 2011.
GRUCHOT A.: Sytuacja ekonomiczna prasy lokalnej w kontekście jej przeobrażeń i perspektyw rozwoju (1989–2006). W: Polskie media lokalne na przełomie XX i XXI wieku: historia, teoria, zjawiska. Red. J. JAROWIECKI, A. PASZKO, W. M. KOLASA. Kraków 2007.
JAŁOWIECKI B., SZCZEPAŃSKI M.S.: Rozwój lokalny i regionalny w perspektywie socjologicznej. Tychy 2002.
KORNACKA-GRZONKA M.: Dziennikarze lokalni Śląska Cieszyńskiego. Wybrane aspekty problemu. W: Oblicza mediów lokalnych i regionalnych. Szkice medioznawcze. Red. S. Michalczyk, D. Krawczyk. Mikołów 2016.
MCQUAIL D.: Teoria komunikowania masowego. Przeł. M. BUCHOLC, A. SZULŻYCKA. Warszawa 2007.
OLSZAŃSKI L.: Dziennikarstwo internetowe. Warszawa 2006.
Słownik terminologii medialnej. Red. W. PISAREK. Kraków 2006.
SZOSTOK P., RAJCZYK R.: Komunikowanie lokalne w Polsce. O instrumentach polityki komunikacyjnej w Polsce. Katowice 2013.
SZOSTOK P.: Konwergencja mediów na przykładzie funkcjonowania miejskich i gminnych portali samorządowych w województwie śląskim. W: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. T. 2. Red. M. GIERULA, P. SZOSTOK. Katowice 2011.
SZPUNAR M.: Czym są nowe media – próba konceptualizacji. „Studia Medioznawcze” 2008, nr 4.
URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ (UKE): Analiza cen usług stacjonarnego dostępu do Internetu w Polsce 2015 r., https://uke.gov.pl/files/?id_plik=19657 (dostęp: 14.03.2016).
www.gazetacodzienna.pl.
www.ox.pl
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.