Edukacyjna inżynieria memetyczna. W kierunku szkoły demokratycznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.24.06

Słowa kluczowe:

modele organizacyjne szkół, szkoły demokratyczne, Summerhill, samorząd szkolny, koncepcja dynamiki spiralnej, zielone organizacje

Abstrakt

Celem podjętym w artykule jest przeanalizowanie modelu organizacyjnego szkoły demokratycznej. Przykładem, który posłuży do zobrazowania tego modelu, będzie najstarsza szkoła demokratyczna na świecie — szkoła Summerhill z Wielkiej Brytanii, działająca od prawie stu lat. Szczególną uwagę zwrócimy na wizję i wartości, które stanęły u jej podstaw, oraz wynikające z nich podejście do dziecka. W artykule przedstawione zostaną także konkretne rozwiązania dotyczące organizacji nauki i czasu wolnego oraz prac samorządu. Przyporządkujemy też model szkół demokratycznych do odpowiadającego im poziomu rozwoju organizacji. Posłuży do tego koncepcja dynamiki spiralnej Clare’a W. Gravesa (Spiral Dynamics Model). Koncepcja ta nie była wykorzystywana na gruncie polskim do analizy modeli organizacyjnych szkoły.

Biogram autora

Dominika Hofman-Kozłowska - doktorant

Dominika Hofman‑Kozłowska, mgr, absolwentka studiów politologicznych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W obszarze naukowym podejmuje refleksję nad przyszłością i rozwojem szkoły. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień z zakresu filozofii edukacji. Pracuje w Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Śląskiego. Jest założycielką Uniwersytetu Śląskiego Maturzystów, którego prace koordynuje, oraz inicjatorką Otwartych Spotkań Dydaktycznych dla kadry uniwersyteckiej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli i edukatorów. Współpracuje ściśle z podmiotami takimi jak: Stowarzyszenie Miasta w Internecie oraz Collegium Wratislaviense, z którymi realizuje ogólnopolskie projekty, mające na celu zmianę podejścia do edukacji: Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej, badanie kompetencji nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami niesionymi przez technologie cyfrowe, badanie najnowszych metod z zakresu dydaktyki cyfrowej, Szkoła Tutorów, Innowacje w Edukacji.

Bibliografia

Bailey R.: A.S. Neill. London—New York 2013.

Beck Ch.C., Linscott G.: The Crucible: Forging South Africa’s Future. Honeydew 1991.

Beck D.E., Cowan Ch.C.: Spiral Dynamics. Mastering Values, Leadership, and Change, Hoboken, N.J., 1996.

Błajet P.: (Nie)przypadkowa edukacja. Toruń 2016.

Błajet P.: Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne. Kraków 2012.

Brzezińska R., Brzeziński A.: Idee angielskiej wolnej szkoły Summerhill w polskich egzemplifikacjach. Włocławek 2012.

Clare W. Graves Homepage — http://www.darewgraves.com/home.html (dostęp: 15.10.2018).

Dawkins R.: Samolubny gen. Przeł. M. Skoneczny. Warszawa 2006.

Dewey J.: Moje pedagogiczne credo. Przeł. J. Pieter. Lwów—Warszawa 1897.

Donohue W.A.: The New Freedom: Individualism and Collectivism in the Social Lives of Americans. New Brunswick, N.J., 1995.

Gierycz M., Mazurkiewicz P.: Dwie wizje człowieka — dwie wizje Europy. „Chrześcijaństwo — Świat — Polityka” 2014/2015, nr 17/18.

Goodsman D.: Summerhill: Theory and Practice. Unpublished Doctoral Thesis. Norwich 1992.

Graves C.W.: Levels of Existence: an Open System Theory of Values. “Journal of Humanistic Psychology” 1970, Vol. 10, No 131.

Grzesik K., Kwiecińska M.: Wykorzystanie wybranych aspektów teorii integralnej w kreowaniu nowego podejścia do przywództwa. “Managment Forum” 2016, Vol 4, No 4.

Kaczmarzyk M.: Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej. Gliwice 2018.

Kaczmarzyk M.: Zielony mem. Mikołów 2012.

Kielar M.: Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa 2012.

Kielar M.: Jak rozwijają się ludzkie systemy wartości — https://www.edurada.pl/artykuly/jak-rozwijaja-sie-ludzkie-systemy-wartosci/ (dostęp: 15.10.2018).

Kupisiewicz S.: Szkoła w XX wieku. Warszawa 2006.

Laloux F.: Pracować inaczej. [Przeł. M. Konieczniak]. Warszawa 2015.

Murzyn A.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Kraków 2013.

Neill A.S.: Dreadful School. London 1936.

Neill A.S.: Nowa Summerhill. Przeł. M. Duch. Poznań 2000.

Neill A.S.: Summerhill. Szkoła wolnych ludzi. Przeł. B. Białecka. Warszawa 2014.

Okoń W.: Dziesięć szkół alternatywnych. Warszawa 1999.

Okoń W.: Szkoły eksperymentalne w świecie: 1900—1960. Warszawa 1964.

Siebiert H.: Metody pracy kształceniowej. Podręcznik nauczania aktywizującego. Przeł. A. Murzyn. Kraków 2005.

Skalski T.: Projekt integralny. Życie i praca. Katowice 2014.

Sowell T.: The Conflict of Visions. Ideological Origins of Political Struggles. New York 1987.

Staśkiewicz T.: Wszyscy będziemy turkusowi — https://innpoland.pl/127905,wszyscy-bedziemy-turkusowi-nowy-paradygmat-zarzadzania-w-firmie-przyszlosci (dostęp: 15.10. 2018).

Strona internetowa szkoły Summerhill — http://www.summerhillschool.co.uk/thevery-basics.php (dostęp: 8.01.2019).

Pobrania

Opublikowane

2019-03-28

Jak cytować

Hofman-Kozłowska, D. (2019). Edukacyjna inżynieria memetyczna. W kierunku szkoły demokratycznej. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 24, 111–131. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.24.06