Zarządzanie działaniami media relations w ramach realizacji polityki informacyjnej organizacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.25.06

Słowa kluczowe:

rzecznik prasowy, media relations, polityka informacyjna, public relations

Abstrakt

Celem autora artykułu jest ustalenie zakresu zadań służb media relations funkcjonujących w różnorodnych podmiotach ze sfery życia społecznego i gospodarczego. Analizie podlegał też dobór miejsca ich ulokowania w strukturach organizacyjnych, co wpływa na rangę, sprawność działania i zakres kompetencji. Podjęto również temat opracowywania, znaczenia oraz zgodności z obowiązującym prawem procedur komunikacyjnych przygotowywanych w celu optymalizacji kontaktów organizacji ze środkami masowego przekazu.

Biogram autora

Dariusz Krawczyk - Wydział Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu

dr, wykładowca akademicki, członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, biegły sądowy z zakresu komunikacji społecznej i zarządzania, naczelnik Wydziału Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu.

Bibliografia

Biuletyn informacji publicznej MSWiA — http://www.bip.mswia.gov.pl (dostęp: 7.12.2018).

Biuletyn informacji publicznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego — https://bip.pomorskie.eu (dostęp: 7.12.2018).

Dane IPN — https://ipn.gov.pl (dostęp: 6.12.2018).

Dojwa K., Bodziany M.: Public relations instytucji bezpieczeństwa. Wrocław 2013.

Gemius/PBI za styczeń 2018 roku — https://www.gemius.pl (dostęp: 4.12.2018).

Informacje z sekcji Biuro Prasowe TVN I DISCOVERY POLSKA — https://prasa.tvn.pl (dostęp: 5.12.2018).

Instrukcja w sprawie komunikacji z mediami na potrzeby zarządzania kryzysowego. Załącznik do Zarządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej nr 39 z dnia 8 listopada 2018 r. w sprawie organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego (Dz.U. MGMiŻŚ z 14.11.2018, poz. 40).

Krawczyk D.: Działania komunikacyjne wobec przekształceń rynku mediów. Zakres obowiązków rzecznika prasowego i zmiany zachodzące w relacjach z dziennikarzami. „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2016, z. 98.

Księga Komunikacji Kryzysowej. Podstawy zarządzania komunikacją w kryzysie. Oprac. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa. Warszawa 2017.

Łydek‑Kawa I.: Warsztatowe zmiany w polskim dziennikarstwie uwarunkowane wpływem nowych mediów w świetle badań empirycznych. „Zeszyty Prasoznawcze” 2017, nr 3.

Maciejczak R.: Rzecznik prasowy w urzędzie — https://samorzad.infor.pl (dostęp: 7.12.2018).

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji i zadań rzeczników prasowych w urzędach organów administracji rządowej (Dz.U. 2002, nr 4, poz. 36).

Schemat organizacyjny — http://bip.um.wroc.pl (dostęp: 7.12.2018).

Schemat organizacyjny Biura Prezesa Agencji Mienia Wojskowego — https://amw.com.pl (dostęp: 6.12.2018).

Serwis rekrutacyjny — https://www.pracuj.pl (dostęp: 7.12.2018).

Struktura Biura Rzecznika Prasowego i Nowych Mediów — https://bip.uml.lodz.pl (dostęp: 7.12.2018).

Struktura organizacyjna wg Polskiego Radia SA — http://prsa.com.pl (dostęp: 5.12.2018).

Szwajca D.: Media społecznościowe jako źródło ryzyka reputacyjnego przedsiębiorstwa. „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2017, nr 322.

Taktyka udzielania informacji na miejscu zdarzenia. Praca zbiorowa. Słupsk 2015.

Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 roku (Dz.U. 2001, nr 112, poz. 1198).

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku O prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994, nr 24, poz. 83).

Wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 30 września 2013 roku, sygn. akt: II AKa 201/13 — http://orzeczenia.katowice.sa.gov.pl (dostęp: 29.11.2018).

Wyrok WSA w Bydgoszczy z 3 sierpnia 2010 r., II SA/Bd 511/10, sprawa ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Kujawsko‑Pomorskiego w przedmiocie ustalenia osób upoważnionych do kontaktu z mediami — http://orzeczenia.nsa.gov.pl (dostęp: 28.11.2018).

Zadania biura prasowego — http://www.arimr.gov.pl (dostęp: 6.12.2018).

Zakres obowiązków Dyrekcji Generalnej ds. Komunikacji Społecznej Komisji Europejskiej — https://ec.europa.eu (dostęp: 7.12.2018).

Zakresu zadań Departamentu Komunikacji Społecznej Komisji Nadzoru Finansowego — https://www.knf.gov.pl (dostęp: 7.12.2018).

Zarządzenie nr 21/2018 Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 8 lutego 2017 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów — https://www.uokik.gov.pl (dostęp: 5.12.2018).

Zarządzenie nr 3/2018 Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 3 października 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Regulacji Energetyki https://bip.ure.gov.pl (dostęp: 6.12.2018).

Pobrania

Opublikowane

2019-06-27

Jak cytować

Krawczyk, D. (2019). Zarządzanie działaniami media relations w ramach realizacji polityki informacyjnej organizacji. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 25, 141–158. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.25.06

Numer

Dział

Komunikowanie społeczne i polityczne