Postrzeganie zawodu dziennikarza w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez media oficjalne i społecznościowe

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.05

Słowa kluczowe:

dziennikarz, fake news, media oficjalne, social media społecznościowe, prasa, radio, profesjonalizm

Abstrakt

Większość (57%) polskich dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych uczestniczących w ankiecie przeprowadzonej w 2019 r. uznało rozpowszechnianie fałszywych wiadomości za zjawisko społeczne. Masową skalę tego procesu zauważyła także większość (88%) ekspertów ds. komunikacji uczestniczących w międzynarodowym projekcie badawczym przeprowadzonym również w 2019 r. Zagrożenie dezinformacją stało się jednym z elementów kształtujących postrzeganie prestiżu zawodu przez dziennikarzy. Wpływa ono także na samoocenę dziennikarską pod względem profesjonalizmu. Porównanie z ankietami przeprowadzonymi w 2015 r. i 2016 r. pozwoliło stwierdzić, że odsetek dziennikarzy postrzegających wysokie (z 13% do 38%), a nie niskie (z 7% do 17%), społeczne uznanie ich zawodu znacznie wzrósł. Jednocześnie ich przeświadczenie o wysokim poziomie profesjonalizmu spadło (z 60% do 49%), a liczba respondentów — zgłaszających zauważalny brak kompetencji i merytorycznego przygotowania dziennikarzy w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez oficjalne i społecznościowe media — wzrosła (z 16% do 35%).

Biogram autora

Dariusz Krawczyk - Urząd Miejski w Zabrzu

Dariusz Krawczyk, dr nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, wykładowca akademicki, biegły sądowy z zakresu komunikacji społecznej i zarządzania, członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, naczelnik Wydziału Kontaktów Społecznych Urzędu Miejskiego w Zabrzu. Zainteresowania badawcze: public relations, komunikacja społeczna firm i instytucji, narzędzia komunikacyjne samorządu, współczesne dziennikarstwo i media.

Bibliografia

Bogdańska J.: Płatne treści w serwisach internetowych polskiej prasy codziennej. “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2018, nr 51.

Curry J.L.: Poland’s Journalists: Professionalism and Politics. Cambridge 1990.

Dictionary of the Polish Language PWN — https://sjp.pwn.pl (accessed: 6.03.2019).

Dobek-Ostrowska B., Barczyszyn P., Michel A.: The Change in Journalism. Professional Culture of Polish Journalists (quantitative research). “Media Studies” 2013, no. 1.

Dobek-Ostrowska B.: Polski system medialny na rozdrożu. Media w polityce, polityka w mediach. Wrocław 2011.

Journalistic Role Performance: Concepts, Contexts, and Methods (Routledge Research in Journalism). Eds. C. Mellado, L. Hellmueller, W. Donsbach (d. 2015). New York 2017.

Judgment of the Court of Appeal in Łódź dated 11 June 2015. Case file I ACa 1820/14. Source: Portal Orzeczeń Sądów Powszechnych — orzeczenia.ms.gov.pl (accessed: 26.06.2019).

Krawczyk D.: Zmiany w społecznym postrzeganiu prestiżu zawodu dziennikarza wobec przekształceń rynku medialnego. W: Teorie komunikacji i mediów. T. 9: Konstrukcje komunikacji mediów. Red. M. Graszewicz, M. Wszołek. Wrocław 2016.

Mojski W.: Konstytucyjna ochrona wolności wypowiedzi w Polsce. Lublin 2014.

Olędzki J.: Polish Journalists: Professionals or Not? In: The Global Journalist. News People Around the World. Eds. D.H. Weaver, W. Wu. New York 1998.

Resolution of the Composition of Seven Judges of the Supreme Court of 18 February 2005, III CZP 53/04. Source: database of decisions of the Supreme Court portal at www.sn.pl (accessed: 26.06.2019).

Sobczak J., Kakareko K.: Zawód dziennikarza w obliczu zmian. “Zeszyty Naukowe KUL” 2017, nr 1.

Sobczak J.: Wolność słowa w kampaniach wyborczych. Toruń 2016.

Szot L.: Wartości i standardy zawodowe dziennikarza. “Zeszyty Prasoznawcze” 2016, nr 2 (226).

The Act of 26 January 1984, the Press Law is the Scope of the Journalist’s Duties. “Journal of Laws” 1984, No 5, item 24.

The Constitution of the Republic of Poland .“Journal of Laws” 1997, No 78, item 483.

Opublikowane

2019-09-30

Jak cytować

Krawczyk, D. (2019). Postrzeganie zawodu dziennikarza w kontekście rozpowszechniania fałszywych wiadomości przez media oficjalne i społecznościowe. Studia Politicae Universitatis Silesiensis, 26, 143–160. https://doi.org/10.31261/SPUS.2019.26.05

Numer

Dział

Komunikowanie społeczne i polityczne